• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En udda fågel från Rolex, paketöppning!

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jaha vilken dag detta har blivit!

Först redovisning av examensarbetet som gick över förväntan, i princip helt klar med utbildningen nu, endast det sista byråkratiska kvar innan jag kan titulera mig byggnadsingenjör!

Har inte hunnit smälta detta så mycket ännu och tankarna for iväg på annat håll när UPS plingade på dörren med ett paket jag längtat efter ett tag, jävligt trevligt!

Jaha vad är det då som har landat hemma hos mig nu då? En udda fågel enligt rubriken och ja det stämmer väl. Så vitt jag vet har jag inte sett någon här på forumet förrutom en som blev såld för ungefär ett år sedan. Den kommer ju lägligt till examen men vill inte påstå att detta blir min examensklocka till 100%
En sådan lär införskaffas vid ett senare tillfälle och bör ha lite "Graal-varning" eller åtminstone vara en keeper till 100%

Att jag väljer att kalla den för just fågel också har ju lite med smeknamnet på modellen i fråga att göra också. Finurligt va?

Lite bakgrundsfakta till inköpet då. Har vart på jakt efter en Datejust ett tag nu. Först ville jag ha en 1601 med silvertavla på jubilee, perfekta sommarklockan?
Har alltid avfärdat tvåton som fult och gubbigt men det är något som verkligen vuxit på mig. Med detta sagt började jag spana efter guld/stål modeller och släppte ursprungstanken. Under tiden jag letade efter dessa så snubblade jag in på en modell som verkligen fångade min uppmärksamhet. En variant av Datejust med en intressant historia.

Först ut, lite boxar som ska öppnas

kGe7WFm.jpg


YTMG3gK.jpg


TgUsbqq.jpg


Fin liten lapp!
DegFWEr.jpg


XyqVXTn.jpg


lvTMve0.jpg


Vad fan, en Seadweller!?

Nädå, lite guld skymtar ju faktiskt

k29fCyI.jpg


Modellen i fråga var en riktig långkörare. Tillverkades mellan 1959-1981 (inte helt hundra på exakta årtalen). Min klocka har ett 1.27 miljoners serial vilket daterar klockan till ungefär 1966.

Inuti klockan tickar en riktig arbetshäst, cal. 1570 på med 19600 bph. Eftersom min är från 1966 saknar den därmed hacking-funktionen.

Boetten mäter 36mm i diameter men bärs lite större pga vridringen i 18 karats guld. Har säkerligen blivit polerad ett par vändor men inte till fördärvelse.

0ohBknJ.jpg


Ja, bilden ovan avslöjar ju en hel del. Ni som även läst lite i tråden jag startade kring just denna modellen har väl vid det här laget fattat vad det handlar sig om.

Jag har alltså fått hem en Rolex Datejust Turn-O-Graph ref. 1625. Modellen går även under namnet "Thunderbird" som syftar på tidigare referenser som bars utav amerikanska Thunderbird-piloter.

En udda, men jävligt skön dinka i mina ögon! Känns hur rätt som helst med tvåton.

p8ZgftT.jpg


8HTXeMn.jpg


HDWHjjr.jpg


WYhqg77.jpg




Tavlan är en ljust champagnefärgad och en så kallad pie-pan tavla och även lite ovanligare i form av en så kallad "double swiss".

rJlvqcv.jpg


KfsVANx.jpg


Va tvungen att sticka ut till min flashiga fotostudio för lite avslutande bilder

Xt6WBGv.jpg


u6l9pmZ.jpg


XUSB5UA.jpg



Som jag nämnt tidigare så diggar jag denna stenhårt. En riktig schtekardinka helt enkelt och perfekt till sommarens äventyr!

Slutligen vill jag tacka acce1999 för dina kunskaper och input kring klockan samt även den tyska handlaren Uhrenkapital för en smidig affär!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grym klocka, kul att läsa uppackningstrådar på klockor utanför boxen...

Grattis till examen! :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis till examen Byggnadsingengör aleks- och självklart klockan!:)

Vilket skick den verkar befinna sig i!

Grattis!
 

corbendallasx

Friends of KS
Häftig! Lite roligt, det låg en Thunderbird på blocket igår som försvann nästan direkt. Dock inte i guld och den var betydligt nyare. Har inte sett modellen innan men betydligt roligare än en vanlig "gubbrolex" :)
Gratulerar.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
En sann sommardinka! Stort grattis till både klocka och examen. Min examen blir nästa år och jag sitter redan och filosoferar över vilken dinka som passar mig resten livet ut...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tycker den var helschysst! Vacker på nåt vis. Grattis till klockan och till snartexamen. Vet hur det känns, 5 år för mig men inte fan fick jag nån dinka :woot:
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Fantastisk!
Helt rätt val av sommarstekig Rolex, 36mm och guld är obligatoriskt:)
Hur upplevs den jmfr med Datejust, med tanke på annan bezel?
 
Topp