• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

End-pieces Rolex OP 1500?

fredtiger

Cartier
Efter 1,5h googlande ger jag upp och ställer frågan här! Har tänkt skaffa ett nytt orginalarmband till min frus OP som idag har något slags modifierat eftermarknadsband på. 7835 eller 78350 är de råd jag fått i tidigare tråd under "diskussion" (http://www.klocksnack.se/threads/information-om-min-rolex.5177/).
78350 verkar vara lättast att hitta och det jag gillar bäst (på bild), men båda funkar beroende på pris etc. Det jag inte hittar information om är vilka ändbitar jag ska ha till klockan. Svar eller länk till tabell tages tacksamt emot! Även utlåtande om detta som är till salu:

http://www.ebay.de/itm/Top-Vintage-...en_Schmuck_Uhrenarmbänder&hash=item35c7082c3e

Tacksam för hjälp att återställa klockan!
 

jabla

Sarlacc
Efter 1,5h googlande ger jag upp och ställer frågan här! Har tänkt skaffa ett nytt orginalarmband till min frus OP som idag har något slags modifierat eftermarknadsband på. 7835 eller 78350 är de råd jag fått i tidigare tråd under "diskussion" (http://www.klocksnack.se/threads/information-om-min-rolex.5177/).
78350 verkar vara lättast att hitta och det jag gillar bäst (på bild), men båda funkar beroende på pris etc. Det jag inte hittar information om är vilka ändbitar jag ska ha till klockan. Svar eller länk till tabell tages tacksamt emot! Även utlåtande om detta som är till salu:

http://www.ebay.de/itm/Top-Vintage-...en_Schmuck_Uhrenarmbänder&hash=item35c7082c3e

Tacksam för hjälp att återställa klockan!

Min Oysterdate 1500 6,4 milj serie (ca 1980) har orginal 78350 med 557 ändlänkar.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
557 och 557B är för boetter med resp utan lugholes. Din klocka har lugholes och kan således använda bägge sortens ändlänkar.

Mvh Robin
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har ett par 261 som är överblivna som ajg tror är för denna modell. De är dock för en vikt 7835 men jag antar att de också passar på den solida länken. De är dock i riktigt risigt skick och dessvärre inte helt likadana. Vill minnas att jag googlade som en tok på vad de var till för modell och att jag i slutändan kom fram till att det var OP 1500.

Skicka ett PM om någon vill ha dem så ska jag se om jag kan hitta igen dem igen.
 

fredtiger

Cartier
557 och 557B är för boetter med resp utan lugholes. Din klocka har lugholes och kan således använda bägge sortens ändlänkar.

Mvh Robin
Korrekt att min har lugholes. Då funkar alltså båda? Det som gör mig något osäker är att det nu sitter ändbitar 257 på klockan (som uppenbarligen funkar). Hittade en gång en tabell över detta och såg då att vintage daytonas har liknande ändbitar.. låter märkligt nu när jag skriver det.. men vill minnas det så. Hittar i vart fall inte denna tabell men du låter säker på 557 så det stämmer säkert!

Tack alla för svar och input i tråden!
 

fredtiger

Cartier
Jag har ett par 261 som är överblivna som ajg tror är för denna modell. De är dock för en vikt 7835 men jag antar att de också passar på den solida länken. De är dock i riktigt risigt skick och dessvärre inte helt likadana. Vill minnas att jag googlade som en tok på vad de var till för modell och att jag i slutändan kom fram till att det var OP 1500.

Skicka ett PM om någon vill ha dem så ska jag se om jag kan hitta igen dem igen.
Tusen tack för initiativet, har dock bitar på mitt befintliga band men återkommer ifall det blir problem efter införskaffande av ny länk!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vintage-daytonas ska ha 271'or. Då dessa nästan är omöjliga att få tag på och kan kosta 10k för bara endlinks så används 257 istället då de passar hyfsat. De är dock inte korrekta.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Korrekt att min har lugholes. Då funkar alltså båda? Det som gör mig något osäker är att det nu sitter ändbitar 257 på klockan (som uppenbarligen funkar). Hittade en gång en tabell över detta och såg då att vintage daytonas har liknande ändbitar.. låter märkligt nu när jag skriver det.. men vill minnas det så. Hittar i vart fall inte denna tabell men du låter säker på 557 så det stämmer säkert!

Tack alla för svar och input i tråden!




Hjälper så gärna till när man för en gångs skull vet något :)

Ett B på slutet betyder att dom är till för boetter UTAN lugholes, dom har då en lite urfräsning på undersidan så man kan pilla ner fjädern på bandstiftet. Dom passar självfallet utmärkt på en klocka med lugholes också.

Sätter du däremot en ändlänk med B på en klocka utan lugholes.... Så kan du ha att göra en stund när du ska ha av den.

Jag hade en datejust med precis samma dilemma som dig, var någon vänlig själ på TTT som upplyste mig och jag låter seden leva vidare även på detta forum :)

Mvh Robin
 

fredtiger

Cartier
Bumpar tråden och ställer samtidigt frågan ifall någon kan tipsa om var (handlare/privatperson) jag kan hitta en 7835/78350 länk samt 557/557b ändlänkar.

Att handla av okänd handlare på ebay känns inte bra då min kunskapsnivå är relativt låg (stor risk att jag får en aftermarketlänk till premiumpris).

Tacksam på tips eller hjälp!

(Även förväntat prisindikation tas tacksamt emot).
 
Topp