• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Engelsk militärklocka har landat.

Ragge

Cartier
Fick hem denna idag. En liten rackare från Engelska flygvapnet, Air Ministry 1942. Precis över 30mm utan krona och i Dennison case med rostfri bakboett och glasring, men med övrigt i någon annan metall. Fungerar inte och sekundvisaren är borta. Av märkningarna att bedöma har det gjorts många ingrepp av urmakare i den och även någon grovjobbare har gått löst i verket som det ser ut.
Någon som har en aning om vem som kan ha gjort 16j verket som sitter i?
En annan sak som jag funderar på är om baklocket och boetten hör ihop eftersom dom har olika nr. Stoppuren jag sett har oftast matchande nr, men den passar perfekt. Åsikter om det?
Fasta bandstift och 16mm mellan hornen.
Verkar var balansaxeln som är av och det skulle vara skoj att få igång den förstås, men annars passar den bra ihop med mina stoppur från AM i vilket fall.
Har någon lämplig info tar jag
20150805_150110.jpg
20150805_150010.jpg
20150805_145434.jpg
20150805_145410.jpg
20150805_145333.jpg
tacksamt emot
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har noll koll på dem där.
Men om det är en militärklocka kan det ju hända att urmakaren har bytt boettlock eller boett vid skada. Militärklockorna var i första hand ett verktyg och att någon skulle komma 70 år senare och skrika franken, brydde sig urmakarna inte det minsta om :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tuff! Tänkt att få möjligheten att se klockans liv flasha förbi, se vad den varit med om eller inte varit med om. :)

Tjoff... Ska nog bli klockmedium, "Mannen som talar med klockor".. Vad tror ni? Direkt till Kanal 8!
 
Riktigt stilig! Tycker den speglar den tiden på ett bra sätt. Det skulle vara simpelt och enkelt utan massa komplecerade krusiduller. Ett verktyg som höll tiden och var lättläst. Skulle själv gärna införskaffa mig ett militärur från krigstiden då jag tycker om krigshistoria :)
 
Topp