Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Enicar automat som går för fort

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Matts, 28 september 2014.

1. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har läst lite gamla trådar om magnetiserande klockor och undrar om någon har lite erfarenhet av det här. Impulsköpta en Enicar automat idag ( se vintagetråden) visar sig att den går alldeles för fort, typ 5 sekunder per minut. Såg en video och det skulle ju kunna vara en skitig fjäder i balansen också men skulle vilja ha lite felsökningstips ( hade jag haft en avmagnetiserare så hade det varit lättare;). Den är totalt okänslig för ruckning och går lika mycket för snabbt iaf kan det tyda på det ena eller andra felet?

1. Någon vänlig själ i C Sthlm eller norrort som sitter på en avmagnetiserare?

2. Är inte så haj på automatare ännu, kan man bara plocka ur balansen och göra ren den eller är det något jag behöver tänka på avseende rotorn o dylikt?

Tack på förhand!

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Har en avmagnetiserare som du kan låna. PM:a om du vill.

Annars så är min erfarenhet att det betydligt oftare är smuts än magnetism som orsakar problemen.

Ta ur balansen och tvätta den. Brukar oftast lösa problemet :)

Om inte rotorn eller automstbryggan fysiskt sitter ivägen så kan de sitta kvar när du tar ur balansen.

eriksson850 och Matts gillar detta.
  3. Exxet

Exxet Borgare

4. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Och Minuteman räddar dagen! Tar med sig HELA mekarväskan till jobbet ( för han har ju redan listat ut att det där med magnetiserad är nog en longshot) medan jag snällt, storögt och andäktigt tittar på så plockas klockan itu och balansen rengörs i den medhavda bensinen för att sedan fixa både beaterror och ruckning i timegraphern som han också hade med sig. Så jävla imponerad av både kunskap och viljan att dela med sig, du är ett föredöme. Hade tänkt fixa ett band till den ikväll men det hinns inte med, bilder kommer dock så fort det är klart:)

Jonte73, Gummo, Camo00 och 9 andra gillar detta.
  5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Hurra för Minuteman! :)

Matts gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Vilken fältläkare! :)

Gummo och Matts gillar detta.
  7. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Tack för de vänliga orden :)
    Kul att kunna hjälpa till, och få Matts snygga Enicar på rätt köl igen.
    Känns alltid bra att kunna betala tillbaka lite av KS andan som man ofta har fått ta del av själv :)

Gummo, Camo00, jabla och 4 andra gillar detta.
  8. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Kanske kan starta en SMS-livräddartjänst liknande den som finns för hjärtstopp? "Balansstopp på Drottninggatan 30, urmakare efterfrågas omgående".

Camo00 och Minuteman gillar detta.
  9. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Absolut :)
    Timegraphers utplacerade på stan på strategiska ställen, för snabb åtkomst :D

alexndr gillar detta.
  10. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag och Minuteman diskuterade en klockfixar-GTG i Sthlm i framtiden. Finns ju några till som är duktiga och åtskilliga fler som vill lära sig mer. Tror att jag kan fixa gratis lokal i centrala Stockholm om vi offrar en helg, vardagskvällar bedömde vi inte räcker till tidsmässigt. Ni som är intresserade kan väl dra ett PM så får vi se hur stort intresset är. Vore väl dessutom dumt att inte avsluta dagen med en kall öl och middag.

Nisus, eriksson850 och jabla gillar detta.
  11. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Två, tre med mig som är intresserade, måste finnas fler!! Kom igen PMa!!

Slänger med ett par bilder på bandet jag fixat ... Ja spännet ser och är lite stort och jag ska beställa ett bättre:) image.jpg image.jpg

Nisus, Gummo och Minuteman gillar detta.