• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enicar automat som går för fort

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har läst lite gamla trådar om magnetiserande klockor och undrar om någon har lite erfarenhet av det här. Impulsköpta en Enicar automat idag ( se vintagetråden) visar sig att den går alldeles för fort, typ 5 sekunder per minut. Såg en video och det skulle ju kunna vara en skitig fjäder i balansen också men skulle vilja ha lite felsökningstips ( hade jag haft en avmagnetiserare så hade det varit lättare;). Den är totalt okänslig för ruckning och går lika mycket för snabbt iaf kan det tyda på det ena eller andra felet?

1. Någon vänlig själ i C Sthlm eller norrort som sitter på en avmagnetiserare?

2. Är inte så haj på automatare ännu, kan man bara plocka ur balansen och göra ren den eller är det något jag behöver tänka på avseende rotorn o dylikt?

Tack på förhand!
 

Minuteman

Rolex
Har en avmagnetiserare som du kan låna. PM:a om du vill.

Annars så är min erfarenhet att det betydligt oftare är smuts än magnetism som orsakar problemen.

Ta ur balansen och tvätta den. Brukar oftast lösa problemet :)

Om inte rotorn eller automstbryggan fysiskt sitter ivägen så kan de sitta kvar när du tar ur balansen.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Och Minuteman räddar dagen! Tar med sig HELA mekarväskan till jobbet ( för han har ju redan listat ut att det där med magnetiserad är nog en longshot) medan jag snällt, storögt och andäktigt tittar på så plockas klockan itu och balansen rengörs i den medhavda bensinen för att sedan fixa både beaterror och ruckning i timegraphern som han också hade med sig. Så jävla imponerad av både kunskap och viljan att dela med sig, du är ett föredöme. Hade tänkt fixa ett band till den ikväll men det hinns inte med, bilder kommer dock så fort det är klart:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Och Minuteman räddar dagen! Tar med sig HELA mekarväskan till jobbet ( för han har ju redan listat ut att det där med magnetiserad är nog en longshot) medan jag snällt, storögt och andäktigt tittar på så plockas klockan itu och balansen rengörs i den medhavda bensinen för att sedan fixa både beaterror och ruckning i timegraphern som han också hade med sig. Så jävla imponerad av både kunskap och viljan att dela med sig, du är ett föredöme. Hade tänkt fixa ett band till den ikväll men det hinns inte med, bilder kommer dock så fort det är klart:)


Vilken fältläkare! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag och Minuteman diskuterade en klockfixar-GTG i Sthlm i framtiden. Finns ju några till som är duktiga och åtskilliga fler som vill lära sig mer. Tror att jag kan fixa gratis lokal i centrala Stockholm om vi offrar en helg, vardagskvällar bedömde vi inte räcker till tidsmässigt. Ni som är intresserade kan väl dra ett PM så får vi se hur stort intresset är. Vore väl dessutom dumt att inte avsluta dagen med en kall öl och middag.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Två, tre med mig som är intresserade, måste finnas fler!! Kom igen PMa!!

Slänger med ett par bilder på bandet jag fixat ... Ja spännet ser och är lite stort och jag ska beställa ett bättre:)
image.jpg
image.jpg
 
Topp