• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enicar Automatic MRD Star Jewels.

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hej på er.

Farsan har en gammal Enicar Automatic MRD Star Jewels som han fick när han var 20-25 ca -74. Är det någon rolig modell som är värd att putsa upp? Var det en dyr eller billig klocka på sin tid? Är ju en swiss made alla fall?

Mvh
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Enicar är ett fint gammalt märke med anor... Sök på forumet så borde du få upp en hel del, annars har Ariste riktigt bra koll på dessa! :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Absolut! Enicar tillverkade mycket stabila klockor av bra kvalitet till ett vettigt pris!

Det vore kul om du kunde posta en bild så vi ser hur skicket är!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Finns även en gammal klocka som farfar hade, ungefär samma årsmodell. Fast den går inte och det är en Citizen modell mindre, så den är kanske inte värd att kosta på?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enicar's är charmiga! Om den har affektionsvärde så är den ju givetvis värd att kosta på en uppfräschning. Men mest ur det perspektivet. Då har du ju en grymt charmig vintageklocka med för dig kul historik.

Om du tänker dig en tillsnitsning av investeringsskäl är det nog i gen lyckad satsning. Tror liknande modeller ligger på 1500-2500 om de är i riktigt bra skick...knappt vad en service kostar hos en billig vintageurmakare...

Det sagt, klart du ska fixa till den! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er.

Farsan har en gammal Enicar Automatic MRD Star Jewels som han fick när han var 20-25 ca -74. Är det någon rolig modell som är värd att putsa upp? Var det en dyr eller billig klocka på sin tid? Är ju en swiss made alla fall?

Mvh

Putsa upp glaset, så kanske det är en "MRO" ;) Självklart ska du fixa till den pga affektionsvärdet.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ja jag får nog ta och försöka fräscha upp den. Kan ju vara en blivande hobby =)
Vad ska man skaffa för band/länk till den då?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vad ska jag använda för att putsa upp den?och till glaset? Ser att det säljs cape cod här på forumet, är det bra? Vad tycker ni jag ska handlar band till den?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tänkte ni skulle få hjälpa mig att välja band. Ska hämta klockan i helgen. Vart mäter jag för att se hur brett band jag ska ha? Någon som har förslag på ett band?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag köpte autosol på clas ohlsson igår, funkade kalasbra att putsa upp glaset med! Tror det kostade 45:- eller liknande.

Jag har tidigare kört med tandkräm, det blir bra men tar mycket längre tid...
 

P-A

Sir Spamalot
Jag har putsat ganska skadade glas på följande sätt:

Om det är djupt så har jag börjat med ett finare sandpapper/stålull (0000)
Sen autosol och sist med tandkräm.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja inte smutsig kanske men inte så blank.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Behöver den vara så blank då? :) Det går att putsa/polera upp ytan på boetten, men det är många som är emot detta pga av att du får fel yta kan förstöra boettens originalform och kanter.

Jag tycker nog att du ska börja med att putsa upp glaset och tvätta bort smutsen, sen får du se om du är nöjd efter det.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Sprintar ( eller vad det heter ) kan man köpa hos vilken urmakare som helst?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Mr.Chang

Audemars
Här är min.I NOS skick med original band.
image.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ja se där. Får satsa på svart läder antar jag.
Vad betyder NOS föresten?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja se där. Får satsa på svart läder antar jag.
Vad betyder NOS föresten?


NOS = New Old Stock, säljare brukar använda den benämningen på klockor och reservdelar som antas ha legat på lager i tiotals år utan att användas. Termen används dock allt för vidlyftigt och många gånger används termen på objekt som är i fint skick, men absolut inte oanvända...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kan ni tipsa om hemsida som säljer snygga läderband. Ska väl va lite vintage stil till denna?
 
Topp