Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Enicar Automatic MRD Star Jewels.

Diskussion i 'Vintage' startad av nöt, 20 februari 2014.

1. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Hej på er.

Farsan har en gammal Enicar Automatic MRD Star Jewels som han fick när han var 20-25 ca -74. Är det någon rolig modell som är värd att putsa upp? Var det en dyr eller billig klocka på sin tid? Är ju en swiss made alla fall?

Mvh

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Enicar är ett fint gammalt märke med anor... Sök på forumet så borde du få upp en hel del, annars har Ariste riktigt bra koll på dessa! :)

3. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Absolut! Enicar tillverkade mycket stabila klockor av bra kvalitet till ett vettigt pris!

Det vore kul om du kunde posta en bild så vi ser hur skicket är!

4. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

5. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Finns även en gammal klocka som farfar hade, ungefär samma årsmodell. Fast den går inte och det är en Citizen modell mindre, så den är kanske inte värd att kosta på?

6. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Enicar's är charmiga! Om den har affektionsvärde så är den ju givetvis värd att kosta på en uppfräschning. Men mest ur det perspektivet. Då har du ju en grymt charmig vintageklocka med för dig kul historik.

Om du tänker dig en tillsnitsning av investeringsskäl är det nog i gen lyckad satsning. Tror liknande modeller ligger på 1500-2500 om de är i riktigt bra skick...knappt vad en service kostar hos en billig vintageurmakare...

Det sagt, klart du ska fixa till den! :)

7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Putsa upp glaset, så kanske det är en "MRO" ;) Självklart ska du fixa till den pga affektionsvärdet.

8. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Ja jag får nog ta och försöka fräscha upp den. Kan ju vara en blivande hobby =)
    Vad ska man skaffa för band/länk till den då?

9. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Vad du har är en Enicar MRO star jewels. Troligen med detta verk http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&ae&2uswk&Enicar_165D.
    Företaget startades 1914 av Ariste Racine och hans fru. Namnet var då Manufacture d'Horlogerie Ariste Racine. Ett företag med kul historia som du kan Googla på.
    Klockan är värd att fixa till, men betingar inga stora pengar.

10. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Vad får man ge för ett läderband eller en länk?

11. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Beror helt på vad du vill ha för kvalitet... ;)

12. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Nått som duger till den :)

13. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Vad ska jag använda för att putsa upp den?och till glaset? Ser att det säljs cape cod här på forumet, är det bra? Vad tycker ni jag ska handlar band till den?

14. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Tänkte ni skulle få hjälpa mig att välja band. Ska hämta klockan i helgen. Vart mäter jag för att se hur brett band jag ska ha? Någon som har förslag på ett band?

15. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Du mäter på insidan av bandhornen. Skulle tippa 19 eller 20mm. Kanske ett tobaksbrunt läder?

16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Jag köpte autosol på clas ohlsson igår, funkade kalasbra att putsa upp glaset med! Tror det kostade 45:- eller liknande.

Jag har tidigare kört med tandkräm, det blir bra men tar mycket längre tid...

17. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Ok. Men det använder man väl bara till glaset? Vad använder man till resten?

18. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Resten ska du inte röra, bara tvätta bort smutsen lite försiktigt! Men här råder det delade meningar... ;)

Ariste, nöt och P-A gillar detta.
  19. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag har putsat ganska skadade glas på följande sätt:

Om det är djupt så har jag börjat med ett finare sandpapper/stålull (0000)
    Sen autosol och sist med tandkräm.

nöt gillar detta.
  20. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Ok. Aceton till smutsen?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

21. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Nja, jag brukar plocka ut urverk och köra boetten i ultraljudstvätt... men en lätt fuktad trasa eller våtservetter kanske? Är den väldigt smutsig?

22. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Nja inte smutsig kanske men inte så blank.

23. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Behöver den vara så blank då? :) Det går att putsa/polera upp ytan på boetten, men det är många som är emot detta pga av att du får fel yta kan förstöra boettens originalform och kanter.

Jag tycker nog att du ska börja med att putsa upp glaset och tvätta bort smutsen, sen får du se om du är nöjd efter det.

24. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Sprintar ( eller vad det heter ) kan man köpa hos vilken urmakare som helst?

25. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
  26. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Här är min.I NOS skick med original band. image.jpg

nöt och eriksson850 gillar detta.
  27. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Ja se där. Får satsa på svart läder antar jag.
    Vad betyder NOS föresten?

28. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

NOS = New Old Stock, säljare brukar använda den benämningen på klockor och reservdelar som antas ha legat på lager i tiotals år utan att användas. Termen används dock allt för vidlyftigt och många gånger används termen på objekt som är i fint skick, men absolut inte oanvända...

Ariste och nöt gillar detta.
  29. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Kan ni tipsa om hemsida som säljer snygga läderband. Ska väl va lite vintage stil till denna?

30. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

eriksson850 gillar detta.