• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enicar, Omega och ASU?

Callxx

Cartier
2-Faktor
Godkväll, har precis rotat fram en gamal låda med min morfars och andra äldre släktingars klockor.
Först roliga uret var min morfars gamla dykarklocka, Enicar Sherpa 600 OPS, ruskigt skick med fantastiskt tuff modell. I någorlunda fungerande skick! Klocka nummer två ska tydligen också vara från min Morfar, en äldre Omega. Då jag inte har någon aning om den är kosher eller inte så är jag lite nyfiken på vad ni kan komma med för information angående den. Tillsist så är det en gamal "ASU" som jag vet ännu mindre om. All information om den uppskattas givetvis också. Har sökt online men har inte hittat så mycket förutom om den förstnämnda.
All hjälp uppskattas något oerhört, undrar ni något så fråga på!
/Carl

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
ENICARen är grym! Ser ut att vara i fint skick. Supercompressor boett, pvd-behandlad. Har sålts nån här på KS och en på Kaplans i höstas. Grym dykarklocka, grattis! Priserna börjar på 6papp. Gubbklockorna är väl bara lägga ut på tradera ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enicaren är ju i superhärligt skick, underbar! Vilket oerhört koolt ur att ärva. Vet du hur det kommer sig att han hade ett så brutalt bruksur? Omegan är som redan nämnts säkert med guldboett, se om du inte hittar någon stämpel någonstans. Asun har knappt något värde då den är rätt sliten i guldbeläggningen, annars är den härlig och länken är snygg.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Sherpan är riktigt fet, ska försöka hitta någon kvalificerad urmakare som vill ge sig i kast med urverket och sen leta reda på något härligt tidsenligt band.
Är Omegan äkta tror ni? Det är inga stämplar synliga på baksidan.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Enicaren är ju i superhärligt skick, underbar! Vilket oerhört koolt ur att ärva. Vet du hur det kommer sig att han hade ett så brutalt bruksur? Omegan är som redan nämnts säkert med guldboett, se om du inte hittar någon stämpel någonstans. Asun har knappt något värde då den är rätt sliten i guldbeläggningen, annars är den härlig och länken är snygg.
Han var sporthandlare av de gamla gardet och starta ortens sportdykarklubb, så den har garanterat nyttjas så som den ska nyttjas. Får undersöka Omegan lite mer, sitter ett väldigt skört läderband på nu, får kränga av det någon dag och syna den grundligt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sherpan är riktigt fet, ska försöka hitta någon kvalificerad urmakare som vill ge sig i kast med urverket och sen leta reda på något härligt tidsenligt band.
Är Omegan äkta tror ni? Det är inga stämplar synliga på baksidan.
Finns många bra bandval till det uret, ett angenämt problem! Är mycket säker på att Omegan är äkta, en rätt enkel modell från 70-talet? kanske sent 60-tal.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Omega är cal.1030 tror jag!
Du kan öppna klockan med smör kniv! :)
Tack för en ref. att gå efter! Angående öppningen så är jag alldeles för chicken för att testa på min gamla klenod. Får göra ett försök på svågerns gamla Omega..

Svintung Sherpa! En sådan klocka som Snake Plisken skulle bära utan att skämmas.
Visst är den fet!!? Riktigt förvånad när jag hittade den!
 

Martin Lovasz

Audemars
ASU (Aktiebolaget Svenska Urdepoten, Malmö) ägd av Urfabrikören Otto Jansson. Man hade 12 butiker som mest men sålde de flesta av sina klockor under namnet ASU på postorder men hade finare märken som t ex Rolex i sina butiker.

Din ASU är från sent 40- tidigt 50-tal och kostade någonstans runt 10-20kr på sin tid, ca 150-250kr idag så det var dåtidens budgetklockor men din har överlevt i fint skick. Jag ler alltid när jag ser en ASU klocka för ASU texten är aldrig rak och jag tror att det satt folk och satte fast bokstäverna för hand när de kom från fabriken i Schweiz.
 
Senast ändrad:

Callxx

Cartier
2-Faktor
ASU (Aktiebolaget Svenska Urdepoten, Malmö) ägd av Urfabrikören Otto Jansson. Man hade 12 butiker som mest men sålde de flesta av sina klockor under namnet ASU på postorder men hade finare märken som t ex Rolex i sina butiker.

Din ASU är från sent 40- tidigt 50-tal och kostade någonstans runt 10-20kr på sin tid, ca 150-250kr idag så det var dåtidens budgetklockor men din har överlevt i fint skick. Ja ler alltid när jag ser en ASU klocka för ASU texten är aldrig rak och jag tror att det satt folk och satte fast bokstäverna för hand när de kom från fabriken i Schweiz.
Wow, stort tack för den informationen! Jag hitta bokstavligt talat noll om den när jag gjorde mina taffliga sökningar på nätet...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fantastik Enicar! Ett schysst band och du är hemma. Dessa klockor växer inte på träd då Enicar och dessa supercompressors numera är big bucks och folk släpper de inte lättvilligt. Bara att gratulera till ett riktigt fint arv, verkligen något att ta hand om. Skulle gärna äga en likadan. Bär den med stolthet :)
 
Topp