Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Enicar, Omega och ASU?

Diskussion i 'Vintage' startad av Callxx, 2 februari 2016.

1. Callxx
    Trådstartare

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Godkväll, har precis rotat fram en gamal låda med min morfars och andra äldre släktingars klockor.
    Först roliga uret var min morfars gamla dykarklocka, Enicar Sherpa 600 OPS, ruskigt skick med fantastiskt tuff modell. I någorlunda fungerande skick! Klocka nummer två ska tydligen också vara från min Morfar, en äldre Omega. Då jag inte har någon aning om den är kosher eller inte så är jag lite nyfiken på vad ni kan komma med för information angående den. Tillsist så är det en gamal "ASU" som jag vet ännu mindre om. All information om den uppskattas givetvis också. Har sökt online men har inte hittat så mycket förutom om den förstnämnda.
    All hjälp uppskattas något oerhört, undrar ni något så fråga på!
    /Carl

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Rozzy, Fixoflex, Ariste och 10 andra gillar detta.
  2. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    ENICARen är grym! Ser ut att vara i fint skick. Supercompressor boett, pvd-behandlad. Har sålts nån här på KS och en på Kaplans i höstas. Grym dykarklocka, grattis! Priserna börjar på 6papp. Gubbklockorna är väl bara lägga ut på tradera ;)

Aurum och Callxx gillar detta.
  3. RobRoy

RobRoy Stadsbo

Omega är i guld! Tror jag!
    Grym enicar!!! Grattis!

Callxx gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Enicaren är ju i superhärligt skick, underbar! Vilket oerhört koolt ur att ärva. Vet du hur det kommer sig att han hade ett så brutalt bruksur? Omegan är som redan nämnts säkert med guldboett, se om du inte hittar någon stämpel någonstans. Asun har knappt något värde då den är rätt sliten i guldbeläggningen, annars är den härlig och länken är snygg.

Callxx gillar detta.
  5. Callxx
    Trådstartare

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Sherpan är riktigt fet, ska försöka hitta någon kvalificerad urmakare som vill ge sig i kast med urverket och sen leta reda på något härligt tidsenligt band.
    Är Omegan äkta tror ni? Det är inga stämplar synliga på baksidan.

6. Callxx
    Trådstartare

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Han var sporthandlare av de gamla gardet och starta ortens sportdykarklubb, så den har garanterat nyttjas så som den ska nyttjas. Får undersöka Omegan lite mer, sitter ett väldigt skört läderband på nu, får kränga av det någon dag och syna den grundligt!

Tripeiro., Gummo och Aurum gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Finns många bra bandval till det uret, ett angenämt problem! Är mycket säker på att Omegan är äkta, en rätt enkel modell från 70-talet? kanske sent 60-tal.

Callxx gillar detta.
  8. RobRoy

RobRoy Stadsbo

Omega är cal.1030 tror jag!
    Du kan öppna klockan med smör kniv! :)

Callxx gillar detta.
  9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Svintung Sherpa! En sådan klocka som Snake Plisken skulle bära utan att skämmas.

Callxx gillar detta.
  10. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Dykarn var riktigt tung! =)

Callxx gillar detta.
  11. Callxx
    Trådstartare

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Tack för en ref. att gå efter! Angående öppningen så är jag alldeles för chicken för att testa på min gamla klenod. Får göra ett försök på svågerns gamla Omega..

Visst är den fet!!? Riktigt förvånad när jag hittade den!

LongCon gillar detta.
  12. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    ASU (Aktiebolaget Svenska Urdepoten, Malmö) ägd av Urfabrikören Otto Jansson. Man hade 12 butiker som mest men sålde de flesta av sina klockor under namnet ASU på postorder men hade finare märken som t ex Rolex i sina butiker.

Din ASU är från sent 40- tidigt 50-tal och kostade någonstans runt 10-20kr på sin tid, ca 150-250kr idag så det var dåtidens budgetklockor men din har överlevt i fint skick. Jag ler alltid när jag ser en ASU klocka för ASU texten är aldrig rak och jag tror att det satt folk och satte fast bokstäverna för hand när de kom från fabriken i Schweiz.

Senast ändrad: 2 februari 2016
    Rozzy och Callxx gillar detta.
  13. Callxx
    Trådstartare

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Wow, stort tack för den informationen! Jag hitta bokstavligt talat noll om den när jag gjorde mina taffliga sökningar på nätet...

14. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det finns en hel del annonser med ASU reklam som du kan hitta runt om på nätet och den roligaste är nog 5kr för en service. Inte ens 100kr i dagens värde. :)

15. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Fantastik Enicar! Ett schysst band och du är hemma. Dessa klockor växer inte på träd då Enicar och dessa supercompressors numera är big bucks och folk släpper de inte lättvilligt. Bara att gratulera till ett riktigt fint arv, verkligen något att ta hand om. Skulle gärna äga en likadan. Bär den med stolthet :)

Callxx gillar detta.
  16. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Kan bara stämma in i kören om dykaren! Grym Enicar! Fin klocka där Callxx!

Callxx gillar detta.