• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Entusiastforum eller kommersiellt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

china

Torpare
Kanske är det lätt att det uppstår en viss förvirring, då det faktiskt inte finns någon information på KS som klargör hur det ligger till. Ganska många undrar men verkar obekväma med att ta frågeställningen öppet på forumet, det har sedan en tid funnits en aktör som driver forumet kommersiellt. Det handlar om den ekonomiska föreningen klocksnack, som beskriver sin verksamhet enl citatet nedan;

VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att leda, driva, utveckla och använda den digitala communityn klocksnack.se och dess kringaktiviteter i den horologiska branschen. Med detta åsyftas verksamhet inom urmakeri, armbandsur och därmed förenliga tjänster och produkter.


Inga konstigheter, men det vore kanske på sin plats att reda ut en del frågetecken;

Kan vilken medlem som helst på KS bli delägare i den ekonomiska föreningen, eller är föreningen enbart till för att sköta driften?

Kommer den ekonomiska föreningen att förbehålla sig rätten till att använda material som publicerats på forumet i kommersiella syften?

En hel del medlemmar har ställt upp med donationer för att driva och utveckla forumet, kommer man att få medlemskap i den ekonomiska föreningen eller någon annan form av kompensation för sitt tidigare stöd till forumet?

Tja, det kanske är dags att forumledningen utvecklar sina tankar och även ger en förklaring. Om inte annat så kanske det är bättre med transparens gentemot forumets medlemmar, än att det spekuleras hel vilt i onödan?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Känns som en väldigt onödig tråd! Det kostar både pengar och tid att driva ett forum och för detta kräver dem ingen ekonomisk kompensation! Ingen som direkt blev tvingad att donera pengar och alla är ändå välkomna, tycker det känns väldigt schysst!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kanske är det lätt att det uppstår en viss förvirring, då det faktiskt inte finns någon information på KS som klargör hur det ligger till. Ganska många undrar men verkar obekväma med att ta frågeställningen öppet på forumet, det har sedan en tid funnits en aktör som driver forumet kommersiellt. Det handlar om den ekonomiska föreningen klocksnack, som beskriver sin verksamhet enl citatet nedan;



http://www.allabolag.se/7696321962/verksamhet

Inga konstigheter, men det vore kanske på sin plats att reda ut en del frågetecken;

Kan vilken medlem som helst på KS bli delägare i den ekonomiska föreningen, eller är föreningen enbart till för att sköta driften?

Kommer den ekonomiska föreningen att förbehålla sig rätten till att använda material som publicerats på forumet i kommersiella syften?

En hel del medlemmar har ställt upp med donationer för att driva och utveckla forumet, kommer man att få medlemskap i den ekonomiska föreningen eller någon annan form av kompensation för sitt tidigare stöd till forumet?

Tja, det kanske är dags att forumledningen utvecklar sina tankar och även ger en förklaring. Om inte annat så kanske det är bättre med transparens gentemot forumets medlemmar, än att det spekuleras hel vilt i onödan?

Vilka är ni som undrar?
Är det bara @china
Varför hänger du här?

Det fanns en tid då du öste in energi och var en positiv vind med massor av kunskap och gärna delade med dig av kunskapen, nu verkar du faktiskt bara bitter.

Det är ingen som tvingar dig att vara här. De pengar du ev skänkt gick som upplystes om till driften av Klocksnack. Det var också helt frivilligt att donera valfri peng utan motprestation från forumet i mer än att det skulle fortsätta fungera.
 

china

Torpare
Vilka är ni som undrar?
Är det bara @china
Varför hänger du här?

Det fanns en tid då du öste in energi och var en positiv vind med massor av kunskap och gärna delade med dig av kunskapen, nu verkar du faktiskt bara bitter.

Det är ingen som tvingar dig att vara här. De pengar du ev skänkt gick som upplystes om till driften av Klocksnack. Det var också helt frivilligt att donera valfri peng utan motprestation från forumet i mer än att det skulle fortsätta fungera.

Jaha, men hu handlar tråden om föreningen klocksnack som sköter forumdriften. Varför tycker du det är onödigt att diskutera hur forumet drivs eller av vem?

För tydlighetens skull så har jag varken skänkt en spänn till forumdriften eller känner mig särskilt bitter.:)
 

UncleBear

Panerai
Det finns en ankarinvesterare:
image.jpeg

Efter misslyckad kandidatur kommer han att lägga mer tid på forumet.
Beware...
;):(:mad::arghh::blackalien::bawling::bookworm::blackeye:
 
Nej, det är väl självklart att forumdriften kostar. Däremot så kanske det är på sin plats att man informerar om vilken aktör som driver forumet, och det har väl ett allmänintresse om man t.ex. gått från ideell verksamhet till kommersiell?
Men vilken betydelse skulle det i så fall ha? Vad skulle det göra för skillnad om det drivs ideelt eller kommersiellt? Forumet och dess innehåll styrs helt av medlemmarnas inlägg så jag kanske är lite trög som inte fattar frågeställningen?
 
Vilka är ni som undrar?
Är det bara @china
Varför hänger du här?

Det fanns en tid då du öste in energi och var en positiv vind med massor av kunskap och gärna delade med dig av kunskapen, nu verkar du faktiskt bara bitter.

Det är ingen som tvingar dig att vara här. De pengar du ev skänkt gick som upplystes om till driften av Klocksnack. Det var också helt frivilligt att donera valfri peng utan motprestation från forumet i mer än att det skulle fortsätta fungera.

Jag tror inte den här nyblivne medlemmen är samma person som vår riktige China.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jaha, men hu handlar tråden om föreningen klocksnack som sköter forumdriften. Varför tycker du det är onödigt att diskutera hur forumet drivs eller av vem?

För tydlighetens skull så har jag varken skänkt en spänn till forumdriften eller känner mig särskilt bitter.:)

Förstår bara inte vad de spelar för roll om det drivs ideelt eller kommersiellt?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser inte dramatiken. Vi har börjat driva klocksnack inom ramen för en ekonomisk förening. Det är helt naturligt då vi dels har driftskostnader som ligger över vad en vanlig entusiastplånbok mäktar med och dessutom har annonsintäkter. I övrigt rullar forumet på som det alltid har gjort. Den ekonomiska förening är ett enkelt sätt att formalisera driften. Enkelt och okomplicerat. :)
 

china

Torpare
Men vilken betydelse skulle det i så fall ha? Vad skulle det göra för skillnad om det drivs ideelt eller kommersiellt? Forumet och dess innehåll styrs helt av medlemmarnas inlägg så jag kanske är lite trög som inte fattar frågeställningen?

Jag säger inte att det behöver ha någon praktisk skillnad för forumdriften. Det känns väl mest lite som att det brustit i kommunikationen av någon anledning, jag kan inte se att tydlighet skulle vara fel när uppgifter om den ekonomiska föreningen ändå är offentliga.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Men vilken betydelse skulle det i så fall ha? Vad skulle det göra för skillnad om det drivs ideelt eller kommersiellt? Forumet och dess innehåll styrs helt av medlemmarnas inlägg så jag kanske är lite trög som inte fattar frågeställningen?
För mig saknar det helt betydelse. Forumet är väldigt bra och bara trevligt om någon/några ev kan dra in en och annan krona.
 

china

Torpare
Ser inte dramatiken. Vi har börjat driva klocksnack inom ramen för en ekonomisk förening. Det är helt naturligt då vi dels har driftskostnader som ligger över vad en vanlig entusiastplånbok mäktar med och dessutom har annonsintäkter. I övrigt rullar forumet på som det alltid har gjort. Den ekonomiska förening är ett enkelt sätt att formalisera driften. Enkelt och okomplicerat. :)

Bra, men varför har ni då inte gått ut med informationen på forumet?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kanske handlar det om öppenhet?
Är öppenhet/tranparens en deal breaker? Förstår du var jag vill komma? Vad är egenvärdet i öppenheten? Måste öppenhet vara = basunera ut hur forumet är roddat rent legalt? På tal om att svara på frågor, skulle det gjort en skillnad när du gick med om det var en ek. för?
 

Camo00

Patek
Transparens är alltid bra! Finns ju exempel på ideella sidor som köpts upp av bolag med sär-intressen, tex läkemedelsföretag och av princip får sånt gärna aviseras!
Men jag har svårt att se hur det spelar någon roll här. @Denke har ju varit transparent sen dag ett med att "KS inte är nån demokrati!"
 

china

Torpare
Är öppenhet/tranparens en deal breaker? Förstår du var jag vill komma? Vad är egenvärdet i öppenheten? Måste öppenhet vara = basunera ut hur forumet är roddat rent legalt? På tal om att svara på frågor, skulle det gjort en skillnad när du gick med om det var en ek. för?

Ja, arbetar t.ex. ett forum aktivt för konsumentupplysning så känns det väl bra med öppenhet/transparens?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen kommentar till övriga frågeställningar i trådstarten?

Om vem som helst kan bli medlem i föreningen? Nej. Den är för oss som driver och grundat KS.

Kommersiella syften gällande postat material? Hur menar du? Exakt vad är det vi skulle kunna kapitalisera på?

Kompensation för att man frivilligt kunde donera till driften? Ja, forumet snurrar ju på.

:)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag har skänkte pengar till KS, tänkte faktiskt under en sekund därefter att "undra hur pengarna används, på riktigt?".

Efter ytterligare en stund tänkte jag att, "vad fan spelar det för roll? Jag känner mig rätt säker på att pengarna inte finansierar terrorism eller dylikt, och med tanke på hur mkt tid jag spenderat här så är det värt varenda öre, även om admins skulle köpa en privat öl för pengarna".

Vissa känner sig obekväma att anonymt fråga på ett öppet forum? Kanske då terapi är att rekommendera?

Nej, fyfan vad bajsnödigt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp