Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Er första "dyra" klocka. Hur la ni upp sparandet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av sweedee, 20 september 2014.

1. sweedee
    Trådstartare

sweedee Stadsbo

Använde ni någon slags kalkyl? T.ex. 30% av lönen ett visst antal månader eller liknande?

jag vet även att vissa är i ekonomiska situationer där ett sparande inte behövs för klockköp men denna fråga riktas ej till er hehe.

Följdfråga om ni tog ifrån ett redan existerande sparande; Hur många % av er brutto månadslön kostade den?

2. alfgren

alfgren Biskop

Inte alls. Sparat löpande under alla år.
    Har högst normal tjänstemannalön.

3. sweedee
    Trådstartare

sweedee Stadsbo

Om du vill svara. Vad kostade klockan i % jämfört med din bruttolön?

vonbahr gillar detta.
  4. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Beggad Jupiter pilot år -91, inte så mkt stålars, femtusen om jag inte missminner mig så jag betalade direkt från lönen för det var nämligen på den tiden försvarmakten betalade ut lön till sina kadetter på OHS.

jhm, David och vonbahr gillar detta.
  5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Ingen plan. Spekulerade framgångsrikt och tyckte att det var dags.

Floduttern, 80s och Aquaracer2 gillar detta.
  6. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Inte heller någon direkt plan. Ser till att det finns så pass mycket kapital innan att inköpet inte påverkar mer än lokalt ekonomiskt sett. Dock ej heller köpt nåt över 15 ännu. Men å andra sidan innehåller lådan så mycket att det lätt räckt till en Sub om allt lagts på ett kort. Räkna med att gränsen för vad som känns acceptabelt kommer att flyttas fram och att du kommer att bli fartblind. Garanterat.

7. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    För min del hade jag aldrig lagt mina sista sparade slantar på en klocka. Risken är för stor att den kommer behöva avyttras alldeles för billigt om något oväntat uppstår. Hur bra andrahandsvärde en Rolex Sub än har så blir det kasst om man måste sälja och inte har tiden till sin fördel.

Personligen skulle jag nog vilja ha åtminstone lika mycket kvar som klockan kostade för att inte hamna i ekonomiskt trångomål på grund av mitt klockköp. Dock är detta min högst personliga åsikt och folk gör givetvis som dom vill.

tgofswe, Equus, Moorflax och 6 andra gillar detta.
  8. M.U

M.U Biskop

Spanade in rätt ur, kände mig för på den hos ad/vänner och sedan sparade så mycket jag kunde. Då jag är relativt ung så är det tyvärr inte lika lätt att spara då man är "ung och dum" och går ut o bränner en del dollare$ på krogen, men ack så nöjd man är när man har klockan!

9. Tre333

Tre333 Bonde

Sparande som använts t inköp. Så som klockor och andra ting. Mkt mkt bättre än lån etc!

Sent from my iPad using Tapatalk

10. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Min första "dyra" klocka kostade ca 25' har jag för mig. Jag hade arbetat ett par år och sparat löpande. Inte med ett givet mål, utan för att det alltid är vettigt att spara.

Kommer ihåg att det var ett dyrt inköp för mig då. Med mycket funderande och velande och klämma-känna på klockor i olika butiker innan jag kom till skott.

bjrn och vaniljglass gillar detta.
  11. JayJay

JayJay Biskop

Spara? Tid, PENGAR och människor som älskar en är väl sådant som man helt enkelt bara har?

12. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Pengarna fanns, det var mer en mental spärr att handla en begklocka för över 30000kr. Efter den var det ett visst motstånd att köpa en till dyrare klocka, men det gick också till slut. :)

Carlton och gurta_g gillar detta.
  13. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Första dinkan av nån kvalité, kostade 12t och jag betalade av sparade pengar, efter att ha konsulterat hustrun, får jag erkänna. Det var rätt mycket stålar då, på en halvtaskig juristlön. Sedan dess alltid sparade pengar och med hustruns välsignelse. Krävde dock att hon fick en Omega till sig själv först. Kul muta :)

Skickat från iPhone

Kvisten, Savagear114, vonbahr och 2 andra gillar detta.
  14. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Sparade inte alls, drog bara iväg och köpte den för pengar som fanns på banken, var väl delvis lön, delvis sparade pengar från jag vet inte vad. :D

Carlton, Icaras och Pilot gillar detta.
  15. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Spar inte aktivt till klockor men går ganska mycket plus nästan varje månad samt har haft väldigt bra avkastning på börsen de senaste åren. Så har köpt när jag tycker jag har "lagom" mycket pengar liggande och hittat något jag vill ha.

På din andra fråga så motsvarar den dyraste klockan jag har köpt ca 2 månaders bruttolön.

16. Anfield

Anfield Borgare

Gillar att jobba mot bonus ! 1/3 går till klockor 2/3 till resor med familjen ! 0 till sparande ! Man ska ju leva nu ! Man spar tillräckligt till en framtid man inte vet säkert man kommer få se !

figaro, Karatekid, danasp och 6 andra gillar detta.
  17. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

yolo bitches

steffe, k0ltrasten, MLP och 7 andra gillar detta.
  18. Hugii

Hugii Biskop

Vaddå spara? Bara att skaffa barn och sen bränna barnbidrag heh.. skojar.

Man måste spara oavsett vad det gäller. Sen kan man ta en del av kakan och spendera på klovkan/or utan att det ska påverka den kortsiktiga ekonomin. Hade aldrig köpt en klocka och hoppats på att inget oväntat inträffar. Man ska alltid klara av oväntade kostnader om 1-2 prisbasbelopp utan att behöva avyttra egendom, lösöre eller blanda in banken.
    Undvik lyxfällan är mitt motto :)

Savant Garde gillar detta.
  19. alfgren

alfgren Biskop

Jag gillar att du mäter dina kostnader i prisbasbelopp. Revisor om dagarna? ;)

MariaE, Strindberg och Taxman gillar detta.
  20. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Köpte min första dyra 1993, en Omega SMP. Kostade 11.995:-
    Hade väl sparat lite pengar och hustlat lite som vanligt. Känns som att klockorna var mer överkomliga på den gamla goda tiden!
    J

eriksson850, Denke, Affe och 1 annan gillar detta.
  21. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Ja, alla vettiga använder ju inkomstbasbelopp när man kommer till sina kostnader. :)

JaTack och alfgren gillar detta.
  22. JAkesson

JAkesson Bonde

Min första riktiga klocka som jag själv köpte kostade mig ca 70% av en månadslön brutto. Jag är extremt sparsam normalt så lägger inte utan specifikt till klockor men sparar ju ändå så att säga. Köpa klockor är mer en investering (pengar eller självkänsla) och när det känns rätt slår jag till.

23. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Pree Bond. Nästa samlarklocka :)

Jens och wojtecki gillar detta.
  24. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Sommarknegade och köpte en billigare rålix.. Är inte sifferkåt.

Jakobb, vonbahr, Jens och 2 andra gillar detta.
  25. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sparande under några år för att kunna köpa ett finare/dyrare ur till mig själv i 30-års present. Klockan blev en Grand Carrera. Nuförtiden när windern nästan är full spar jag inte lika mycket av lönen för nya klockköp. Finns andra saker livet man kan lägga pengarna på... :)

26. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

En AW och några öl gjorde att jag släppte spärren för en lite dyrare klocka, sen har det bara rullat på.

JohnDoe, Floduttern, Savagear114 och 3 andra gillar detta.
  27. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Ja, det är såhär det funkar. Se och lär! :)

vonbahr gillar detta.
  28. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Precis. Bara knega på, se glad ut och hoppas att det blir nåt över :)

Skickat från iPhone

JaTack och Icaras gillar detta.
  29. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Jävla lök! Så kan du ju inte svara i denna tråd. Det är inte konstruktivt och det får dig att framstå som en simpel korv.
    Du kanske har otur när du tänker(?)

WOLFPACK

30. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Ja men det var ju så... Mitt klocknörderi började inte genom att verkligen spara till det. Jag hade pengar på banken som jag helt plötsligt bestämde mig för att köpa en klocka för!

Mårtenssons ur Brookfield