• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Er keeper med affektionsvärde

GurraG

Cartier
Som så många andra är det släktklenoder som blir viktigast. Min morfar jobbade vid järnvägen hela livet, uppfostrade fyra barn i en etta med kokvrå och dass på gården och slutade sina dagar kraftigt senil. Men nå'n gång tidigt femtiotal köpte han sig en riktig klocka, en Certina som säkert var en rätt billig klocka men antagligen nå't av det dyraste min morfar någonsin köpt. För mig har den högt affektionsvärde och dessutom tycker jag att det är en fin liten klocka som fortsätter att ticka på fint år efter år.

mrg8IiR.jpg
 

Bodén

Panerai
Som så många andra är det släktklenoder som blir viktigast. Min morfar jobbade vid järnvägen hela livet, uppfostrade fyra barn i en etta med kokvrå och dass på gården och slutade sina dagar kraftigt senil. Men nå'n gång tidigt femtiotal köpte han sig en riktig klocka, en Certina som säkert var en rätt billig klocka men antagligen nå't av det dyraste min morfar någonsin köpt. För mig har den högt affektionsvärde och dessutom tycker jag att det är en fin liten klocka som fortsätter att ticka på fint år efter år.

mrg8IiR.jpg

Riktigt fin!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Adam019

Omega
Tja!
Har länge smugit runt på forumet men nu är det dags för första inlägget.
Bytte armband idag på min farfars gamla Tissot Antimagnetique.
Detta var hans vardagsklocka och den gick i arv till min far som sen gav den vidare till mig.

När jag fick den var den så repig att man knappt kunde urskilja visarna. Jag putsade upp den, bytte krona och jag måste säga att jag är extremt nöjd med hur den ser ut.

Vore kul att få se era klockor som har högt affektionsvärde. Ni kan ha ärvt dom eller kanske bara kopplar ihop en viktig tidpunkt i livet med dom.
En klocka ni aldrig kommer skilja er från helt enkelt.

image.jpg
 

Glusch

Cartier
Nya fräscha trådar krävs ibland. När en tråd legat i dvala i över ett halvår måste väl ändå en ny tråd vara okej?

Än så länge äger jag ingen klocka med särskilt stort affektionsvärde, möjligen den första klockan jag införskaffade mig. Däremot får stackaren ingen tid på armen (extremt lite i alla fall), så ligger mest i sin låda och skräpar.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skål och välkommen Adam019! Det gör nog inget att du dammar av en gammal tråd i ny tappning ;)!



Jag har två ur som betyder mer än alla mina andra klockor tillsammans! För det är någonting speciellt med klockor man fått av någon man har hållit av eller håller kär.

Den första är min Morfars gamla klocka no name!
eb3466b9-d3c3-409e-a79c-899d6af18cb2_zps55e30087.jpg


Den andra är en Citizen analog/digital som jag fick på min 18års dag av min mor.
DSC_8214_zpsb1f70c93.jpg
 

Adam019

Omega
Tack för välkomnandet! Två fina klockor Af Sjodahl. Den du fått av din morfar är riktigt cool, guld med brunt läder är alltid en snygg combo.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Adam019

Omega
Har en till som är riktigt svår att skilja sig från. Min pappa hittade den här gamla Seiko'n under en massa lera på en campingplats utanför Norrköping när jag var barn. Vi hade ingen aning om hur länge den legat där. Den fick ligga i en låda i flera år. När jag började intressera mig för klockor så fick jag den av honom. Nu är den uppfräshad och går som tåget.
avatevyh.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

JayJay

Rolex
Tja!
Har länge smugit runt på forumet men nu är det dags för första inlägget.
Bytte armband idag på min farfars gamla Tissot Antimagnetique.
Detta var hans vardagsklocka och den gick i arv till min far som sen gav den vidare till mig.

När jag fick den var den så repig att man knappt kunde urskilja visarna. Jag putsade upp den, bytte krona och jag måste säga att jag är extremt nöjd med hur den ser ut.

Vore kul att få se era klockor som har högt affektionsvärde. Ni kan ha ärvt dom eller kanske bara kopplar ihop en viktig tidpunkt i livet med dom.
En klocka ni aldrig kommer skilja er från helt enkelt.

image.jpg
Riktigt fin klocka. Jag är inte den som går igång på alla vintageklockor... men den där väckte ngt. Snabbsökte lite och det verkar ju inte som att de växer på träd med de där vidsarna heller. Tack för att du delar med dig.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Affektionsvärde? Kanske då:

DSC_0706_zpsxi4vyyee.jpg


Fick den av mina barns mamma när jag fyllde tjugo. Var nog en ganska stor utgift för henne då.

Den guldfärgade alltså...

Men jag ser att Af Sjodahl fick ett mer påkostat fabrikat... :D

Mvh A
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen hit! Jag är ju nog den största motståndaren mot samlingstrådar som finns här på forumet. Jag blir bara lycklig när någon mer än jag protesterar och startar en "ny, egen tråd"!
Skämt åsido.. Keeper, har jag någon och finns dem över huvudtaget?! Affektionsvärde, jo då.. Men keeper?! Nä det tror jag inte på! Eller?..

Denna köpte jag då min kära mor gick bort..
02BACA36-8B7D-4E73-8112-51A05A760D66-229-000000D6A240794B_zpsd0296fd8.jpg

Denna var frugan med och betalade som en 50 årspresent..
37EF57C5-4DDA-4E2C-AE6A-D4BD0CC806B0-6008-000005ACA63122A6_zpsfcb48e1c.jpg

Detta var den första Rollen...
CE8B68D7-A9ED-43AC-A354-AD58401DF1BF-1363-0000010CFD6504EF_zps5f012546.jpg

Paneraien köpte jag med lite slantar jag fick när mormor gick bort..
C62BF570-1B2F-4D57-B1D3-AD2FA49EF19A_zpsr6uvie3u.jpg

Exp II:an var den första nya klockan jag köpte..
8710F7B5-6522-4597-B720-0E6BBDA51104_zpsqnthlskm.jpg

Helvete!! Jag har ju nästan bara keepers...:-/ Bara skaffa nya klockpengar alltså..
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du som inte gillar en "massa onödiga trådar" som trycker ner det nya man vill läsa! Tycker du det var nödvändigt att bumpa denna idag? Ta av dig balettkjolen och gå ut i solen din pajas!;-)
 

Jonte73

Audemars
Omegan köptes i 40 års present till mig själv.
Den stannar.
Promastern har hängt med sen 90 talet och varit med om en hel del,bla en duell med värja där både klocka och tumme höll på att lämna in, och joo man var rätt larmad på sponk vid det tillfället ;)
image.jpg
image.jpg
 

n1tro

Panerai
Som så många andra är det släktklenoder som blir viktigast. Min morfar jobbade vid järnvägen hela livet, uppfostrade fyra barn i en etta med kokvrå och dass på gården och slutade sina dagar kraftigt senil. Men nå'n gång tidigt femtiotal köpte han sig en riktig klocka, en Certina som säkert var en rätt billig klocka men antagligen nå't av det dyraste min morfar någonsin köpt. För mig har den högt affektionsvärde och dessutom tycker jag att det är en fin liten klocka som fortsätter att ticka på fint år efter år.

mrg8IiR.jpg

Mycket, mycket fin klocka och historia.
 
Topp