• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Era automat COSC klockor och justering av tiden

Xaero

Omega
Min för tillfället enda COSC klocka är en Breitling Super Avenger, som också är det mitt senaste köp. Jag har haft den i en månad nu och har noga bevakat tidshållningen. Eftersom det är ett hacking verk i den har jag givetvis ställt tiden exakt på sekunden enligt radiokontrollerad klocka, som jag sedan haft som referens. Jag har noterat att den går som oftast ca +1 sekund på 3 dagar under kontinuerligt användande. I vilande läge om jag lägger den "på rygg" med urtavlan upp så går den lite extra fort, ca +1 sekund per 12 timmar (på natten). Om jag vilar den liggandes på sidan med kronan uppåt har kag noterat att den går något långsammare, ca -1 sekund per 12 timmar. Med dessa noteringar gjorda har jag aldrig behövt manuellt ställa om tiden, utan om jag märkt på kvällen att klockan ligger +1 sekund före, då har jag bara låtit den vila med kronan uppåt över natten för att "kallibrera" tiden rätt igen. Om jag märker att den ligger -1 sekund efter på kvällen så har jag helt enkelt vilat klockan liggandes med urtavlan uppåt i min box under natten. Jag har ännu inte testat hur den beter sig om den får sitta i en winder. Mycket pedantiskt, jag vet, men mycket intressant tycker jag. Vill bara höra med er om ni gör på liknande sätt?
 

JES1

Breitling
Måste erkänna att jag inte kollar så noggrant på sekunderna, men nån gång per månad jämför jag tiden med nån atomurwebsida, och konstaterar att jag inte är alldeles för "far off". Brukar eventuellt ställa klockan manuellt när jag ändå byter datum varannan månad. Men tack för mycket intressant observasjon. Jag får köra kronan upp på natten framöver, tydligen, så blir det ju i princip ingen avvikelse alls
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
He, He har faktiskt kört denna teknik. Lite kul faktiskt:)
Nu har jag flera Cosc klassade klockor och hinner inte vara så noga;)
Kör i Winder och vad jag kan se så blir det lite + i Windern
 

mouqvist

Rolex
Så vetenskapligt är det inte för min del.
Har använt text TV förut men tidhållningen verkar inte funka särskilt bra
Numera använder jag följande hemsida: http://rl.se/ratt-tid-i-datorn

Funkar tillräckligt bra för mina behov. Jag kollar tiden ett par gånger per dag i några dygn för att ha hyfsat bra koll, sen glömmer jag det hela om avvikelsen inte är för stor.

Min (just nu) enda automatklocka, en Oris Classic, håller mycket bra tiden för att inte vara COSC certifierad, fortar sig med 5 sek per dygn eller bättre (beroende på om jag tar av mig klockan på natten osv)... var tvungen att skryta!

phB9SPS.jpg
 

mega

Rolex
Jag roterar klocka ca en gång per vecka, tycker det är kul att hålla koll på noggrannheten. Den enda klockan som sticker ut lite är en Explorer I, den brukar få vila med kronan uppåt för att den skall sakta sig ett par sekunder per dygn eftersom den annars fortar sig lite.
Tycker överhuvudtaget att det är otroligt att denna mekanik kan hålla tiden så pass noggrant, år efter år.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Brukar låta den ligga på "rygg" på när jag inte har på mig den. Brukar mäta gångavvikelse med appen twixt. Funkar sådär, men man får en uppskattning om hur den går per dygn. :)
 
Har alltid mina i winder när de inte användas. Inga ingående tester har gjorts som ovan, inte så pendantisk antagligen, men anser att de håller tiden inom COSC.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Sedan jag ställde om till vintertid på min GMT-Master II har den gått +0,5 sekunder, och det var för en månad sen. Känns för bra för att vara sant för en 18 år gammal klocka, men så är det! Jag brukar lägga den med urtavlan uppåt om nätterna så det funkar perfekt med min användning.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Hur tar man reda på COSC på sin klockmodell? Eller rätt fråga hur vet man vad som är "normalt" för just sina olika klockor?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Sedan jag ställde om till vintertid på min GMT-Master II har den gått +0,5 sekunder, och det var för en månad sen. Känns för bra för att vara sant för en 18 år gammal klocka, men så är det! Jag brukar lägga den med urtavlan uppåt om nätterna så det funkar perfekt med min användning.
Riktigt bra, är klockan nyservad?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Riktigt bra, är klockan nyservad?
Nej inte vad jag vet, jag tror inte det. Enligt säljaren skulle det dröja flera år innan den behöver service igen. Det måste vara så att klockan går perfekt med min användning - låter jag den ligga stilla en dag fortar den sig direkt. Bär jag den ca 12h under ett dygn går den exakt![emoji1]
 

jabla

Sarlacc
Hur tar man reda på COSC på sin klockmodell? Eller rätt fråga hur vet man vad som är "normalt" för just sina olika klockor?
COSC är en teststandard/certifiering där klockan testas i olika positioner och temperatur. -4 till +6 sekunders avvikelse per dygn är gränsen för godkänt.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Alltså om man har en klocka som går +20 SEK på ca 20h så bör den behöva service? Om ja till service borde sådant täckas av garanti?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Alltså om man har en klocka som går +20 SEK på ca 20h så bör den behöva service? Om ja till service borde sådant täckas av garanti?

Nja, det beror på hur länge sedan klockan köptes/servades, är det inte allt för länge sedan behöver den nog bara ruckas av en urmakare.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Nja, det beror på hur länge sedan klockan köptes/servades, är det inte allt för länge sedan behöver den nog bara ruckas av en urmakare.

Egentligen skulle dem vara servad eller genomgången innan köp alltså 3v sedan. Klockan var begagnad vid köp fast säljaren gav 1 års garanti.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Egentligen skulle dem vara servad eller genomgången innan köp alltså 3v sedan. Klockan var begagnad vid köp fast säljaren gav 1 års garanti.

Då är det nog inga problem, ta den till en urmakare som kan kika på den och kolla så den verkligen är servad. Går den bra i övrigt behövs nog bara en ruckning, 20+ per dygn är inte överdrivet mycket och det beror ju också på vad det sitter för urverk i klockan. Är det en gammal vintageklocka, så kan +20 vara mer än godkänt efter en service.
En någorlunda ny klocka borde det dock inte vara några svårigheter med att få att gå bättre än så, om klockan nu är servad för 3 veckor sedan.
 

saindoux25

Breitling
Intressant läsning, min Seiko SRPC41K1 med ett maskineri bestående av 4r35b, drar sig bakåt något. Ska hem och ställa in klockan pronto så kan jag ha koll på den över helgen!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Stämmer inte på någon av mina sexsiffriga referenser jag har/haft från Rolex
Positionsavvikelse kan vara olika tom på olika individer av samma verk så man får prova sig fram på varje klocka. Men ovanstående är en bra start. Appen "Watch check" är suverän för att hålla koll och har val/markering för position på varje mätning.
 
Topp