• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Era DSLR fotograferingar på era klockor....

falten

Cartier
Precis köpt min första systemkamera och inser snabbt att det är förbannat svårt att fota klockor :D

IMG_0248.jpg


Kul och lycka till! Dagsljus är en bra vän för att få till bra bilder!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Ju mer jag tittar på bilderna desto mer vill jag ändra:)
Effekterna kan jag koola ner mig med lite, hehe.
Fokus på bild 3 hamnade på mitt armband över klockan:/
Tack för feedback!
 

Randel

Cartier
Jag har pysslat med foto ett antal år men i princip aldrig gett mig på produktfoto. Det finns ju en del riktigt duktiga klok-plåtare på "våra" klockforum, t.ex. Rolex-Jocke och Botvidsson och det är alltid väldigt inspirerande att se hur de lyckas få fram så fina bilder. Jag gjorde ett snabbt test igår, och man märker direkt hur trickigt det är med alla reflektioner, och att varenda litet korn eller "hairline" syns otroligt tydligt. Jag har i ärlighetens namn inte bemödat mig med någon mer ingående retusch för det i Photoshop, utan det mesta är gjorts via Lightroom (denna helt FANTASTISKA produkt). Lite teknik: Klocka placerad runt en Maglite på ena bilden, och ovanpå en MBP på andra bilden, på ett bord med ett fönster bakom för att få in lite ljus på baksidan av klockan.
Kamera: Nikon D3
Glugg: Nikon 70-200mm f/2.8 VR @ f/5.6 & 200mm
1/200sek
ISO200
Yungnuo YN556 Speedight snett framifrån från vänster, från mig sett. Utan difusor, inzoomad till 105mm. Minns inte styrkan, men tror det var 1/64 eller nåt sånt, d.v.s. inte mycket.

Diverse fix och trix i Lightroom.

14129643214_c5fed45362_z.jpg
13950156310_2a7d841fd9_c.jpg
 

Randel

Cartier


Jag gillar verkligen ljuset och miljön i den här bilden, bra jobbat :) Kan du berätta lite om ljussättning? Personligen tycker jag dock att det är lite synd att skärpedjupet är så kort att siffrorna på urtavlan är OOF. Om jag hade fått önska något skulle jag vilja ha en bländare som är precis lagom stor/liten så att hela urtavlan blev skarp, och att resten sedan blir OOF. Man kunde dessutom lagt skärpa på bara urtavlan men lämna resten för att få den att riktigt poppa ut. Men som sagt, bara mina egna tankar.
 
Topp