• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Era tankar kring Datejust II med blå tavla och slät ring.

Snårtas

Rolex
Den är verkligen iögonfallande och väldigt läcker. Jag dräller också på Nymans mest hela tiden och har kollat på samma ex som du har sett. MEN - jag tycker nog också att den är för stor för den "typen" av klocka, dvs dress. Jag gillar de gamla 36 mm bättre. Funderar du på att slå till eller?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Blåa urtavlan är riktigt trevlig men det ska ju självklart vara bezeln i vitguld! ;)

sORA3Wr.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Hyfsad, men proportionerna är fel (ringen är för bred). Ser något bättre ut med räfflad ring. Hade tagit en DJ1 hellre alla dagar i veckan.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hur många av er med synpunkter har provat den? Den är riktigt fin och storleken är perfekt

Har provat precis den, men inte den med räfflade vitguldsringen. Jag förstår att 80talisten ser den som ett alternativ till subC, det är verkligen en helt annan klocka än den gamla "dressiga" på 36 mm. Man får strunta i historien och ta DJII för det den är: en stor, snygg och lite blingig sportklocka.
 

maxmol

Panerai
Går mot strömmen. Tycker att det är helt rätt att göra en så stilren klocka så stor. Tycker dessutom av kombin av slättring, blå tavla osv. var helt rätt.

Köp istället för Sub-C.
 
Jag tycker klockan är kanonsnygg och har för avsikt att leta rätt på ett exemplar i närtid. Kanske är svart tavla snyggare dock...

Har testat och jämfört med DJ 36 mm som jag måste säga ser "tantig" ut på mig som är ganska stor. Kommer själv från en Speedmaster Pro och även om jag trodde 36 mm skulle funka blev det magplask för min känsla för klockan. Här även testat Explorer 1 39 mm som jag visserligen anser passa helt OK, men DJ 2 var snäppet vassare.

Tycker det känns som enda vettiga om man skall ha en icke sport-Rolex som inte drar iväg för mycket i pris och är av lite större snitt. Milgauss är ju ett alternativ men då är det lite för mycket High-Tech med knasig visare och färger.

Tycker jag. :)

/gustav
 

_jonte

Patek
Tar man den för vad den än, dvs en stor, blank, blingig stekklocka, så är den ok och till och med rätt snygg på sitt sätt. Men jag tycker inte man ska jämföra den med en klassisk Datejust. Två helt olika klockor med i princip bara namnet som gemensam nämnare.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Inga unika synpunkter...men för blank och framför allt för stora index (lirar inte alls med visarna). Utan dessa defekter skulle det kunna vara min drömklocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det känns lite som att de nya rollarna blivit matade med steroider. För stora lumepluppar och för stor vridring.... Det är säkert för att man blivit så van vid de äldre modellerna.
 

DrDre

Patek
Jag har burit en Milgauss i lite drygt 1,5 år nu och den har ju samma storlek (ungefär) som DJ 2:an. Min erfarenhet är väl att det är en rätt rejäl klump stål på armen. Den är ganska tung, tjock och blank. Gillar jag den? Ja, väldgt mkt. Men den är inte alls lika allround som en original DJ.
 

Bolio

Panerai
Den du provat är riktigt fin, jag har dock en förkärlek för svart tavla och räfflad vitgulds ring " som synes på min avatar ". DJ 11 är grym, storleken passar mig perfekt den sitter skönt och ser absolut inte för stor ut. Sen om man frågar mig om storlekar under 40mm är jag helt fel person att uttrycka mig då jag endast ägt en klocka i mitt liv under 40mm och det var en 214270 så jag tycker oftast när jag provar dessa att de är på tok för små.
Men på andra handleder kan jag självklart se fördelen med dem :) .

Har ju tidigare skrivit om min dröm rolle och det är en subc i 42mm utförande men den drömmen kommer nog aldrig gå i uppfyllelse :( .

OT. Jag har lite svårt för att när denna typ av trådar kommer upp är det alltid någon eller några som ska kritisera någon viss modell på ett mindre briljant sätt. Man går från en seriös fråga till en sandlåde diskution, varför blir det ofta så?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Var ju inne härom dagen hos Nymans och testade lite Rollar, där ibland en 116300
bg-619Arthur_Kaplan_Rolex_DatejustII_116300blu.jpg


Jag måste verkligen säga att den var en rejäl käftsmäll att få ha klockan på armen... Så jäkla läcker var den - särskilt safirglaset i sig. Finishen var otroligt fin. Storleken var enligt mig perfekt med sina 41mm.

4RiuIF2.jpg


Kan säga att den har ett starkt ha-begär klockjäveln... :bag: och jag som hittills varit inne på SubC hela tiden....
Vad tycker ni övriga om modellen?
För stor för mig, men du ser ju ut att kunna komma undan med storleken. För övrigt tycker jag att silvertavlan till 116300 är påtagligt mycket bättre. En uppdaterad och modern version av min egen 16200, som firar 20 år nu (Å andra sidan finns ju 116200 som en mer relevant uppdatering m a p storleken):

Picture112-1.jpg


A
 

DrDre

Patek
Här är en bild som kan ge en viss känsla för skillnad i storleken. Bilden gör dock inte hela upplevelsen rättvisa avseende storleken. Den större varianten är ju också tjockare och betydligt tyngre, så den känns betydligt större på handleden.

 
Topp