• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Era tankar kring Datejust II med blå tavla och slät ring.

nejo

Breitling
Jag har en sådan fast med vitguldsbezeln, dvs den icke-släta. Riktigt bra klocka måste jag säga. Snygg urtavla, skön länk och passar bra i diverse sammanhang. Kör på!
 

Rivalen

Rolex
Måste se den i verkligheten, men är den blåa nyansen lika snygg då som på dina bilder, så är den ruskigt snygg. Själv skulle jag vilja ha den på mörkblått läder.
 

svesam

Rolex
4RiuIF2.jpg




Hoppsan, en Rolle som jag faktiskt skulle kunna tänka mig!
Gillar´t :happyhappy:

//Daniel
 

Johan M

Cartier
När jag såg den första bilden tänkte jag "wow" men när jag sedan såg den på din arm så tänkte jag "blä". Den skiner lite väl mycket tycker jag men det kan ju vara alla spotlights som gör det. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag gillart!

Men är den inte lite obalanserad? Varför är ringen så tjock? Borde inte tavlan vara några mm större istället?

//Johan
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Slät bezel är rätt. Den räfflade ser kanske snygg ut på bild men i verkligheten ser det ut som att du går runt med ett stroboskop på armen. Ser inte klokt ut. Om man inte är med i en rapvideo på daglig basis kanske.
 

DrDre

Patek
Jag gillart!

Men är den inte lite obalanserad? Varför är ringen så tjock? Borde inte tavlan vara några mm större istället?

//Johan

Jo, den är ju inte bara en förstoring av den vanliga DJ, utan har fått helt andra proportioner. Jakes Rolex blogg diskuterad om dess lite säregna utseende med den där breda släta ringen kan komma från de tidigare Milgauss. Bilderna kommer från hans sida:



 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jo, den är ju inte bara en förstoring av den vanliga DJ, utan har fått helt andra proportioner. Jakes Rolex blogg diskuterad om dess lite säregna utseende med den där breda släta ringen kan komma från de tidigare Milgauss. Bilderna kommer från hans sida:



Där har vi en otroligt ovanlig Rolex. Och jag håller med. Rolex blickar bakåt mer än man först kanske tror. Ta ett annat exempel. Det är lätt att föreställa sig att typsnittet för 3-6-9 på Explorer 14270 och framåt var nytt för tiden, då den ersatte den äldre 1016 ... men botaniserar man i historien så hittar man tavlor med liknande "moderna" 3-6-9-index. Skulle för övrigt uppskatta om Rolex introducerade boetter av så kallad "bombé"- (eller "Bombay"-) typ. En - hur ska man beskriva dem? - något mer konstnärligt utformad Oysterboett.

Åter till DJII. Den är stor. Allt för stor, för mig. Men jag gillar särskilt 116300 med silver-tavla och hur den knyter an till 116200 (silver), 16200 (silver), 16000 (silver - igen) och 1600 (silver en gång till). Den knyter an till 115200 också och 15200, 15000, 1500. Och dito för midsize och dam-modellerna. Där finns ett skönt historiskt tema i storlekar från 26 mm via 31, 34 och 36 till 41 mm. Och en produktion som spänner över mer än 50 år. (Då har jag inte ens räknat upp de tidigare 66XX-referenserna).

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En sak till. Förstår inte riktigt varför indexen ska vara så stora. Särskilt i förhållande till visarna. Det är ju de sistnämnda man använder för att läsa av tiden. Indexen vet man ju liksom var de befinner sig... De rör sig ju inte...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Med slät bezel blir det i mina ögon för mycket polerade ytor. Det behövs något som bryter av, alltså den "räfflade" bezeln. Simple as that! :cigar:
 

Fred72

Cartier
Nja, inte så kul för en 80-talist. Den ser lite gubbig ut och jag tycker kronan ser för liten ut.
Tycker Milgauss GV:n är otroligt mycket roligare med sin matta tavla. Den sitter som en smäck!
//Fred
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Lite kluven inför DJ II. Förstår vad de har velat åstadkomma, men proportionerna känns inte helt 100%.

Ska nog förbi Rob i morgon, de kanske har en man kan få se "live", tror den gör sig bäst så (av nån anledning så suger Rolex på att göra bra produktbilder nu för tiden, allt görs väl i CAD...)
 

Räven

Cartier
Var ju inne härom dagen hos Nymans och testade lite Rollar, där ibland en 116300
bg-619Arthur_Kaplan_Rolex_DatejustII_116300blu.jpg


Jag måste verkligen säga att den var en rejäl käftsmäll att få ha klockan på armen... Så jäkla läcker var den - särskilt safirglaset i sig. Finishen var otroligt fin. Storleken var enligt mig perfekt med sina 41mm.

4RiuIF2.jpg


Kan säga att den har ett starkt ha-begär klockjäveln... :bag: och jag som hittills varit inne på SubC hela tiden....
Vad tycker ni övriga om modellen?
Jag tycker att den är för stor, dimensionerna harmonierar inte. Men din handled kirrar det galant.
 
Topp