Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Erfarenheter av Citizen eco drive diver's BN0150?

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av matalm, 29 augusti 2016.

1. matalm
    Trådstartare

matalm Stadsbo

Hej alla japandiggare,
    Jag har några Orienter och en Casio G-shock dw5600-e sedan tidigare. Jag fick syn på, och fastnade för, denna Citizen Eco drive för ett tag sen:
    Citizen.jpg
    Finns här någon med erfarenheter av den i blått eller svart? Jag tycker den ser väldigt tuff och toolig ut. Det är förstås inte ett mekaniskt/automatiskt ur :nailbiting: men jag gillar ändå att ha ett par klockor som bara går och går. Jag har ju några automatare också. Jag tycker denna är snyggare på nåt vis än sin automatiska kompis (?) NY0040, men har ni (haft) en sån går det bra att svara också!:D

2. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Jag har en blå ( till salu) inte använt den så mycket men den är lätt o tunn. lyser snyggt med blå bra lume. gillar den absolut. toolig men endå rätt osynlig när den bara e 12mm hög. Undrar du något mer specifikt?

matalm gillar detta.
  3. spammerstakeahike

spammerstakeahike Bonde

Jag har den blåa. Mycket snygg och fräsch och lite roligare boettform som är "rundad", lite som en donut.
    På drygt två månader har min sackat efter ca 0.5 sekunder.
    Bandet är inte världens mest bekväma, lite styv, men den formar sig någorlunda efter handleden.

matalm gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    NY0040 har jag haft. Tråkig bezel action och liten kloka men förutom det var den rätt trevlig.

matalm gillar detta.
  5. spammerstakeahike

spammerstakeahike Bonde

Ja, plus att det är lite knivigt att få bra grepp om bezeln pg a de återkommande släta segmenten... vet du om man kan swappa bezeln till något mer funktionellt?

matalm gillar detta.
  6. Sorubim

Sorubim Biskop

Om du inte redan sett den så kan jag tipsa om en 270 sidor! lång tråd :wideyed: på WUS, här:
    http://forums.watchuseek.com/f21/ne...ional-diver-bn0151-09l-some-pics-1501938.html

Har själv funderat på att köpa en. Indexmarkeringen vid 12 får mig att tänka på Transformers av nån anledning. :D:borg:

spammerstakeahike och matalm gillar detta.
  7. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Just det där med eco-drive förbryllar mig något, hur länge kan man räkna med att en sådan mekanism fungerar ?
    Är det någon här som haft en eco-drive klocka väldigt länge som kan räta ut detta frågetecken ?
    Med länge menar jag +10 år och längre.

matalm gillar detta.
  8. spammerstakeahike

spammerstakeahike Bonde

Jag har för mig att det är det inbyggda uppladdningsbara batteriet som degraderar fortast jämfört med t ex solcellen.
    Har läst siffror som att batteriet tappar sin laddningskapacitet med några procent per år. Degraderar snabbare om man låter klockan ladda ur och ladda upp ofta.
    Med det sagt finns det exempel på folk som stoltserar med +10 år gamla Eco-Drives.
    Det är ett delat läger. En del tycker att klocka utrustad med ett 10-års batteri är minst lika bra som en Eco-Drive.
    Men även om en Eco-drive bara har några få % kvar av sin ursprungskapacitet efter många års användning, så är det troligt att klockan fortfarande kan användas utan problem, bara man laddar den varje dag.

Sorubim och Equilibrium gillar detta.
  9. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tack för informationen :)

10. spammerstakeahike

spammerstakeahike Bonde

joh.jonsson och Sorubim gillar detta.
  11. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    ska även ha inbyggd överladdnings funktion för o spara på batteriet. 15-25år har jag läst att batteriet ska hålla.

passar på o puscha att jag har en blå o sälja, pma om intressant =)

matalm gillar detta.
  12. Spindel

Spindel Biskop

Eco-drive klockorno feån Citizen har ju funnits minst sen någon gång på mitten på 90-talet (kanske längre men det är då jag minns att de dök upp i butik). Så även om de inte är odödlig bör tekniken vara välbeprövad. Dessutom borde det väl vara möjligt att byta battericellen i dem om nu den lagt av.

joh.jonsson och matalm gillar detta.