• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av Explorer I, 114270

Mr Chance

Kalmar
Halloj!
Tänkte kolla lite med forumets erfarenheter av Explorer I, 36 mm. Har varit intresserad av den ett tag och har väl mer eller mindre bestämt mig att den får bli mitt nästa inköp. Är inte så insatt i den men det finns säkert flera här som är och gärna delar med sig av erfarenheter och bilder. Vad ska jag tänka på vid köp, vad är ett rimligt pris etc etc?

/Micke Ni
 

plattfot

Rolex
Jag hade en 114270 en period och gillade den mycket - jag som gärna undviker datum på mina klockor gillar den lilla
Explorern mer än Datejusten. Mecra-visarna ger den också ett sportigare uttryck än DJn.
Då 36 mm-modellen slutade tillverkas för något år sedan så antar jag att du siktat in dig på att köpa den begagnad. Överväg då även den tidigare modellen 14270 (som har lug-holes och en äldre typ av länk).

En av de få sakerna jag störde mig på var den blanka tavlan i kombination med safirglaset och vitguldindex. Det kunde ge lustiga reflexer och speglingar i vissa vinklar - men jag tycker detta fenomen uppstår på de flesta nyare sportrolex med svart tavla.

Utan att ha stenkoll på priserna så skulle jag säga mellan 22 och 26-tusen för en 114270 med box och papper i bra skick.
 

ottwon

Omega
Hej!

Köpte nyligen en 114270 här på forumet, med box och papper. Hittar du en för 22 000 med b&p har du gjort ett djävulskt kap. Skulle säga 25 och uppåt, beroende på skick för ett full set.

Nu är min hos AD för en service, p g a att den snabbade sig lite och det kändes som det var dags för en genomgång, MEN utifrån den dryga vecka den satt på armen kan jag säga följande.

De faktorer som gjorde att jag slog till på just 114270 var utan inbördes ordning; slät vridring, solida ändlänkar, storleken (36mm) och att den är väldigt mångsidig. Kommer själv inte ha Rolex på jobbet, men utanför jobbet kommer den hänga med på allt. Känslan är att den tål en del, samtidigt som den är tunn och diskret, och går troligen under Rolexradarn. I min bok är det minimalistiska med klockan dess största fördel - ingen cyklop, ingen dykarring etc, utan den visar tiden, och mer behöver den inte göra. En design och en storlek som går över mode och trender.

Skillnaderna mot 14270 är ju ganska försumbara, tycker jag. 14270 hade borrade bandhorn, 3000-verk och rassligare länk.

Tanken är (lol) att 114270:n blir min enda klocka (med undantag för en janteklocka att ha på jobb). Och i det syftet finns det imo inget bättre alternativ (skulle kanske vara en PP Nautilus).

Hoppas du hittar en asap, det är en kanonklocka, och det känns svårt jobbigt att vänta på att Rob E ringer och säger att den är klar att hämta ut :mrgreen:

8155417965_d0204df881_c.jpg
 

aleksi

Omega
Fin klocka ovan :) Lite förvånad att så få har explorern på klockforum. Snygg allroundklocka! Kanske därför som vissa kan uppfatta den som tråkig.. Men medans submariners kanske uppfattas som vräkig så är explorern något för finsmakaren :p
 

Mr Chance

Kalmar
Tack för era synpunkter! Din bild, ottown, gjorde mig inte mindre sugen på en Explorer I... Måste bara fråga vad du jobbar med om du behöver en janteklocka, kul benämning btw?
Jag jobbar som chef i en kommun i Mälardalen och när jag och en kollega diskuterade klockor visade jag min Submariner. Hon frågade mig om den var äkta, självklart sa jag, men hon trodde mig inte och sa "...jag har alltid utgått från att den var en kopia!". :D

/Micke Ni
 
Topp