Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Erfarenheter av Rolex band restaurering Michael Young

Diskussion i 'Diskussion' startad av _robban, 12 februari 2014.

  1. _robban
    Trådstartare

    _robban Stormtrooper

    Inlägg:
    303
    Från:
    Göteborg
    God middag
    Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter gällande band restaurering för Rolex band här.

    Hade tidigare en rejält trött och tuggad oysterlänk till min 5513. Denna länk var inte original med klockan men ville ändå fortsätta använda den. Efter lite tid på nätet så hittar jag att en Michael Young i Hong Kong är duktig och bra på att fixa länkar och tar då kontakt med honom via epost för att se vad som kan göras.
    Skickar över min oysterlänk till honom som han senare gör fantastiska resultat med, desvärre så hade jag då inga bilder och nu när jag började trötta på slacket på min Jubilee länk så tog jag tillfället i akt och tog lite före och efter bilder.

    Länken som skickade iväg denna gång är en folded jubilee 62510 med 55 ändbitar

    Bilder på hur den var innan den skickades iväg
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Iväg till Hong Kong...

    Länken kom tillbaka efter 4-5 veckor med FedEx och då såg den ut såhär
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Länken nu tight och fin, borstad och polerad där den ska vara det och överlag alla tiders och redo att användas igen.
    Som nämnt tidigare så tog det ca 4-5 veckor det hela och gick på 150 USD + 28 USD i frakt i retur ifrån Hong Kong.

    Om du vill komma i kontakt med honom så är här hans kontakt detaljer:
    Michael Young
    michael_ck_young@hotmail.com
    www.facebook.com/classicwatchrepair
    www.classicwatchparts.com

    Är det värt pengarna? Tycker jag allt, om klockan är till för att användas i dagligt bruk så skall den helt klart ha en länk som är hel och bra. Hade nog inte renoverat en länk som varit original med klockan men i detta fallet är det en länk som jag köpt till efteråt.

    Tack för mig och för att du tog dig tid att läsa
    //Robert
     
    Andy7750, Choppe, Ako och 34 andra gillar detta.
  2. CaptainOats

    CaptainOats AT-AT driver

    Inlägg:
    5.084
    Vart ju lite skillnad :)
    Prisvärt är det också om man använder det som du säger.

    Jag har hört en del säga att det nästan blir lite för tight efter renoveringen, men inget du märkt av ?
     
  3. _robban
    Trådstartare

    _robban Stormtrooper

    Inlägg:
    303
    Från:
    Göteborg
    På oysterlänken så blev det nog lite för tight mellan två länk bitar, dom nästan men bara nästan tar i varandra, men på denna är det inte några bekymmer vad jag märkt än.
     
    Fabian och CaptainOats gillar detta.
  4. Aurum

    Aurum R6-H5

    Inlägg:
    13.058
    Hur mycket kortare blev den?
     
  5. _robban
    Trådstartare

    _robban Stormtrooper

    Inlägg:
    303
    Från:
    Göteborg
    Dumt nog så mätte jag inte måtten på bandet innan jag skickade iväg, en gissning är att den blivit ca 5 mm kortare
     
  6. Skolläraren

    Skolläraren Y-Wing pilot

    Inlägg:
    854
    Hans resultat är ju riktigt bra! Skönt att veta att det finns alternativ i framtiden om man vill börja handla begagnat.
     
  7. Kim

    Kim Y-Wing pilot

    Inlägg:
    626
    Från:
    Stockholm
    Någon som använt honom nyligen? Tänkte skicka över en rasslig Jubilee-länk...
     
    Ako gillar detta.
  8. Hexagon

    Hexagon AT-ST driver

    Inlägg:
    1.412
    Allt man läser om honom är ju bra. Har nog aldrig läst en negativ stavelse.
     
    Kim gillar detta.
  9. Moffan

    Moffan Y-Wing pilot

    Inlägg:
    652
    Från:
    Håbo kommun
    Jag är på gång att skicka min OysterQuartz länk till honom. Det är ju lite mer jobb än att bara fixa stretch då en länkbit nästan är av. Får se vad han säger.
     
    Kim, Hexagon och Moorflax gillar detta.
  10. Joachim

    Joachim Stormtrooper

    Inlägg:
    217
    Har använt mig av honom, mycket bra resultat.
     
    Kim och Hexagon gillar detta.
  11. Kim

    Kim Y-Wing pilot

    Inlägg:
    626
    Från:
    Stockholm
    Läser man på om honom verkar det inte vara några problem alls.

    "The price for the band restoration is USD180 for steel bands and USD250 for 2 tone bands, plus return EMS/Fedex postage USD33^ and (optional insurance for 2% of desired insured value). PAYMENT via PayPal when done to myoung@mbtechdesigns.com in approx. 4-6 weeks. But this is just a general approximation, we are a small workshop and have little man power, so please be a little patient since sometimes it takes longer."

    250 dollar plus 33 dollar i frakt (plus försäkring om man vill). Känns lite dyrare än innan, men kan vara värt att testa.
     
  12. Flow

    Flow Stormtrooper

    Inlägg:
    204
    Bumpar tråden lite då jag har en länk som kan behöva lite kärlek inom en snar framtid. Jag undrar hur det blir med tull och moms avgifter när man skickar iväg en länk till hong kong och sedan får tillbaka den? Lite tråkigt om man ska behöva tulla och momsa på det när det kommer fram till Sverige när det är något man egentligen redan äger.
     
  13. Hexagon

    Hexagon AT-ST driver

    Inlägg:
    1.412
    Värdet är ju inte superhögt på en länk iallafall? Du ska ju själv betala momsen och tull. Men hur många gånger har man inte fått paket från utanför EU och sluppit det..? (Ej uppmaning ;))
     
  14. Mw79

    Mw79 X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.538
    Från:
    Stockholm
    Bra timing att bumpa tråden precis när jag skulle leta upp den för jag har också en länk som behöver lite kärlek.

    Men det där med moms och tull så ska inte det behövas betala på något du skickar utanför EU för service och sedan ska få tillbaka det. Du skulle i så fall behöva moms:a och tulla två gånger extra på något som redan är moms och tullat från början. Däremot så kan det innebära en del extra jobb med blanketter och byråkrati om det ska göras rätt och riktigt.
     
  15. Falken

    Falken Stormtrooper

    Inlägg:
    397
    Från:
    Göteborg
    Någon som testat mejla MY på sistone? Jag har försökt men har ej fått svar på ca en vecka...
     
  16. Mw79

    Mw79 X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.538
    Från:
    Stockholm
    Jag har, lite tidigare den här veckan. Men inte fått något svar. Var därför jag skulle leta upp den här tråden när den så lämpligt blev bumpad och hamnade på första sidan :)
     
  17. Flow

    Flow Stormtrooper

    Inlägg:
    204
    Jag skulle uppskatta att värdet på min oysterlänk ligger närmare 6k i befintligt skick och kanske någon tusenlapp upp när länken kommer tillbaka så den momsen är ju tråkiga pengar. Det är möjligt att det inte nödvändigtvis behöver momsas men då kan det inte vara försäkrat till ett värde över 1300kr.

    Mycket trivsamt att jag bumpade tråden så lägligt :) nej jag tycker inte att man ska behöva tulla och momsa för det. Ska kolla upp det där innan jag skickar iväg något.
     
  18. Hexagon

    Hexagon AT-ST driver

    Inlägg:
    1.412
    Oftast skickar de flesta med sänkt värde. Tror seriöst aldrig jag fått något med rätt värde på paketet, tyvärr.
     
  19. Ako

    Ako X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.036
    Från:
    Malmö
    Jag använde honom i våras på en TT oyster , känner mig nöjd med resultatet . Det har kanske att göra med jul / nyår att han inte svarar direkt ....

    Gällande skatt/moms googla på
    "Passiv förädling"
     
    Hexagon gillar detta.
  20. Hexagon

    Hexagon AT-ST driver

    Inlägg:
    1.412
    Ahh lägre moms på lagade prytlar? Kom inte in på tullverkets sida, kunde bara läsa några meningar från googlesökningen.
    Har haft ett jubilee som MY har reparerat, otroligt bra.
     
  21. Mw79

    Mw79 X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.538
    Från:
    Stockholm
    Jag var kanske lite trött när jag skrev ett svar igår. Men om jag inte minns helt fel är det att vid garantiärenden så är det varesig tull eller moms. I det här fallet så är det en service som man betalar för och då är det tull och moms på reparationskostnaden (samt fraktkostnaden)
    Man betalar alltså inte tull och moms på själva vara igen utan bara på värdet av förädlingen. Kan säkert finnas undantag för en del varor med extra tullar på exempelvis ädelmetaller som skulle kunna bli aktuellt om det exempelvis är ett guldarmband som ska fixas, men när det handlar om Hong Kong tur och retur så tror jag inte det finns något sånt problem.
    Hur det sedan ska genomföras rent praktiskt med papper till tull/transportör kan jag inte svara på men googla på "passiv förädling" som @Ako skrev så hittar du säker lite mera om det.
     
  22. Consensus

    Consensus Rebel soldier

    Inlägg:
    72
    Från:
    Västerås
    Jag vill minnas att det blev ca 250:- i importtull när jag skickade ett TT Jubilee till MY för renovering. Av dessa 250 SEK så är lejonparten "administrativ" avgift, själva tullavgiften var minimal.

    Hong Kong har noll importtull, så att skicka till MY är okomplicerat. Och MY levde upp till sitt rykte, resultatet var fantastiskt.
     
  23. Ako

    Ako X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.036
    Från:
    Malmö
    Jag fyllde inte i någon blankett för passiv förädling , men jag fick betala någon liknande summa, om man åker på en hög avgift så tror jag man kan ringa o snacka med tullen om det, jag gjorde det i ett annat ärende för länge sedan..
     
  24. Ako

    Ako X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.036
    Från:
    Malmö
Mårtenssons ur Brookfield