Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Erfarenheter av Rolex band restaurering Michael Young

Diskussion i 'Diskussion' startad av _robban, 12 februari 2014.

1. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    God middag
    Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter gällande band restaurering för Rolex band här.

Hade tidigare en rejält trött och tuggad oysterlänk till min 5513. Denna länk var inte original med klockan men ville ändå fortsätta använda den. Efter lite tid på nätet så hittar jag att en Michael Young i Hong Kong är duktig och bra på att fixa länkar och tar då kontakt med honom via epost för att se vad som kan göras.
    Skickar över min oysterlänk till honom som han senare gör fantastiska resultat med, desvärre så hade jag då inga bilder och nu när jag började trötta på slacket på min Jubilee länk så tog jag tillfället i akt och tog lite före och efter bilder.

Länken som skickade iväg denna gång är en folded jubilee 62510 med 55 ändbitar

Bilder på hur den var innan den skickades iväg

Iväg till Hong Kong...

Länken kom tillbaka efter 4-5 veckor med FedEx och då såg den ut såhär

Länken nu tight och fin, borstad och polerad där den ska vara det och överlag alla tiders och redo att användas igen.
    Som nämnt tidigare så tog det ca 4-5 veckor det hela och gick på 150 USD + 28 USD i frakt i retur ifrån Hong Kong.

Om du vill komma i kontakt med honom så är här hans kontakt detaljer:
    Michael Young
    michael_ck_young@hotmail.com
    www.facebook.com/classicwatchrepair
    www.classicwatchparts.com

Är det värt pengarna? Tycker jag allt, om klockan är till för att användas i dagligt bruk så skall den helt klart ha en länk som är hel och bra. Hade nog inte renoverat en länk som varit original med klockan men i detta fallet är det en länk som jag köpt till efteråt.

Tack för mig och för att du tog dig tid att läsa
    //Robert

FreakyLeo, North, David Eriksson och 27 andra gillar detta.
  2. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Vart ju lite skillnad :)
    Prisvärt är det också om man använder det som du säger.

Jag har hört en del säga att det nästan blir lite för tight efter renoveringen, men inget du märkt av ?

3. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    På oysterlänken så blev det nog lite för tight mellan två länk bitar, dom nästan men bara nästan tar i varandra, men på denna är det inte några bekymmer vad jag märkt än.

Fabian och CaptainOats gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hur mycket kortare blev den?

5. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Dumt nog så mätte jag inte måtten på bandet innan jag skickade iväg, en gissning är att den blivit ca 5 mm kortare

6. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Hans resultat är ju riktigt bra! Skönt att veta att det finns alternativ i framtiden om man vill börja handla begagnat.

7. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Någon som använt honom nyligen? Tänkte skicka över en rasslig Jubilee-länk...

8. Hexagon

Hexagon Borgare

Allt man läser om honom är ju bra. Har nog aldrig läst en negativ stavelse.

Kim gillar detta.
  9. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Jag är på gång att skicka min OysterQuartz länk till honom. Det är ju lite mer jobb än att bara fixa stretch då en länkbit nästan är av. Får se vad han säger.

Kim, Hexagon och Moorflax gillar detta.
  10. Joachim

Joachim Stadsbo

Har använt mig av honom, mycket bra resultat.

Kim och Hexagon gillar detta.
  11. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Läser man på om honom verkar det inte vara några problem alls.

"The price for the band restoration is USD180 for steel bands and USD250 for 2 tone bands, plus return EMS/Fedex postage USD33^ and (optional insurance for 2% of desired insured value). PAYMENT via PayPal when done to myoung@mbtechdesigns.com in approx. 4-6 weeks. But this is just a general approximation, we are a small workshop and have little man power, so please be a little patient since sometimes it takes longer."

250 dollar plus 33 dollar i frakt (plus försäkring om man vill). Känns lite dyrare än innan, men kan vara värt att testa.

Mårtenssons ur Brookfield