• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av Sunfleet?

RosaCasio

Cartier
Är det någon på detta forum som har erfarenheter, både positiva och negativa om Sunfleets uthyrningsprogram.
Pga tråkigheter att äga en gammal bil och inte direkt något behov av att köpa en egen ny funderar jag på att anmäla mig till Sunfleet och testa det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Några på jobbet har det. De är väl inte överlyckliga direkt. Dyrt och svårt att hitta bilar de tider man vill.

Men sen när de väl börjar räkna efter vad det skulle kosta dem att äga en egen bil för att köra de får gånger per månad de vill så brukar de tystna. Bil i innerstan är dyrt, vare sig man äger eller hyr.
 

Edin

Panerai
Jag har hört samma sak som @alfgren från bekanta.

Det enda jag skulle rekommendera är att hyra. att hyra bil en weekend, 12 fredag - 9 måndag, går på runt 1.300:- för en 3-serie sedan eller liknande storlek på Sixt om man har lite framförhållning. Hyr man sen ofta och blir tjenis har man all möjlighet att få uppgradering i den mån det är möjligt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Europcar har också bra erbjudanden för en hel helg. Tror jag pröjsade 1000kr för en Tiguan från fredag 12:00 till måndag morgon 07:00 sist. Det är billigt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kört en del sunfleet. Det är kanon och i mitt tyckte prisvärt om man behöver en bil för något ärende som inte tar mer än 3-4 timmar och inte är mer än några mil bort. Ska man köra längre sträcka eller ha bilen längre period är det mer prisvärt att hyra hos hertz, sixt, etc...

Sen är prisvärt relativt, jag bor i ett område där en garageplats kostar som en normalstor villa gör ute på landet. Bor man så parkering inte kostar något och man köper en bil som inte tappar 100k per år i värde så kanske det är mer lönsamt att äga.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Ser du en sunfleetbil - håll avstånd och var uppmärksam.

Oftast körs den av en person utan bra körteknik och med rätt dammig trafikuppfattning.
Beror säkert på att de inte är på vägarna dagligen direkt...

Speciellt i rusningstrafik.
:D
 

Smulan

Rolex
Finns väl representerade i Stockholm centralt men poolerna kan vara små så man får vara beredd att söka i flera. Ganska billigt för korta tider och bra weekend priser. Vill man ha en bil över tex påsken måste man ha god framförhållning!
 

ScubaKing

Audemars
Jag använder SunFleet i stort sett varje helg och minst en dag i veckan. Är riktigt nöjd. Dock så har det blivit lite svårare att få tag på ledig bilar. Man måste vara ute i god tid. Har du några specifika frågor så är det bara att fråga :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Ser du en sunfleetbil - håll avstånd och var uppmärksam.

Oftast körs den av en person utan bra körteknik och med rätt dammig trafikuppfattning.
Beror säkert på att de inte är på vägarna dagligen direkt...

Speciellt i rusningstrafik.
:D
Sant. Försöker alltid hålla mig så långt bort som möjligt när jag ser en sunfleetbil.
 

Edin

Panerai
Ser du en sunfleetbil - håll avstånd och var uppmärksam.

Oftast körs den av en person utan bra körteknik och med rätt dammig trafikuppfattning.
Beror säkert på att de inte är på vägarna dagligen direkt...

Speciellt i rusningstrafik.
:D

I regel ska man passa sig för hyrbilar med. Speciellt under sommaren och större skolledigheter. Många som kör dåligt och måste lämna in sina egna bilar kör ju hyrbilar under tiden deras är på verkstaden. Har massa sköna storys om folk som hyrt bil och lyckats med de sjukaste av saker. :D
 

Edin

Panerai
Europcar har också bra erbjudanden för en hel helg. Tror jag pröjsade 1000kr för en Tiguan från fredag 12:00 till måndag morgon 07:00 sist. Det är billigt.

Europcar och Sixt är nog de som har roligast bilar med. Det går säkert att få det billigare men du får nog räkna med att köra koreanskt, tjekiskt eller "svenskt" då. Hemska tanke...
 

JFolkeG

Omega
Mina erfarenheter av sunfleet är goda. Som beskrivs tidigare så är det dock inte det bästa alternativet för längre resor, utan lämpar sig mer för kortare resor under 4h. Bra att kombinera tillsammans med Drivenow (BMW:s motsvarighet). Där tillgången på bilar är bättre. Skall dock mer ses som ett alternativ till taxi då man betalar per minut.
 

RosaCasio

Cartier
Jag använder SunFleet i stort sett varje helg och minst en dag i veckan. Är riktigt nöjd. Dock så har det blivit lite svårare att få tag på ledig bilar. Man måste vara ute i god tid. Har du några specifika frågor så är det bara att fråga :)
Eftersom man måste lämna bilen på samma ställe som man hyrde den av så är där väl alltid plats till den när man ska lämna va?
Kanske en svår fråga, men hur uppskattar du hyrd tid "bakom ratt" kontra "bortom ratt" ? Jag kan ju på ett hum räkna hur mitt körmönster ser ut i dagsläget bakom ratt i snitt 70 km/h.
 

ScubaKing

Audemars
Eftersom man måste lämna bilen på samma ställe som man hyrde den av så är där väl alltid plats till den när man ska lämna va?
Kanske en svår fråga, men hur uppskattar du hyrd tid "bakom ratt" kontra "bortom ratt" ? Jag kan ju på ett hum räkna hur mitt körmönster ser ut i dagsläget bakom ratt i snitt 70 km/h.

Ja det finns alltid plats där du ska lämna bilen. Däremot kan det vara svårt att få tag på en ledig bil just dem timmarna du behöver den. Man får som sagt boka lite i förväg för att få en bil. Jag vet inte hur mycket tid jag spenderar "bakom ratt" kontra "bortom ratt". Jag hyr bilen nästan varje helg när jag ska köra grabben på fotbollsturneringar runt omkring Sthlm. Jag hyr kanske bilen 09.00 till 15.00. En timme till stället och en timme hem.
 

Rearden

Cartier
Jag har hört samma sak som @alfgren från bekanta.

Det enda jag skulle rekommendera är att hyra. att hyra bil en weekend, 12 fredag - 9 måndag, går på runt 1.300:- för en 3-serie sedan eller liknande storlek på Sixt om man har lite framförhållning. Hyr man sen ofta och blir tjenis har man all möjlighet att få uppgradering i den mån det är möjligt.
Jag hyr från Mabi, samma upplägg men 795kr med fria mil. Brukar få nått i stil med en tråkig 2-serie..

När det kommer till Sunfleet gjorde jag nån excel baserat på mitt användande och kom fram att det i stort sett aldrig var ekonomiskt, eller särskilt smidigt. Så efter lite undersökningar så säger jag att det inte är värt det :)
 

RosaCasio

Cartier
Jag hyr från Mabi, samma upplägg men 795kr med fria mil. Brukar få nått i stil med en tråkig 2-serie..

När det kommer till Sunfleet gjorde jag nån excel baserat på mitt användande och kom fram att det i stort sett aldrig var ekonomiskt, eller särskilt smidigt. Så efter lite undersökningar så säger jag att det inte är värt det :)
Jag har gjort nått liknande och kommer fram till att det nog är lönsamt eftersom jag kör så lite per år.
 

Edin

Panerai
Kör du mest helger så jämför med mabis eviga 795kr erbjudande. För mig var det överlägset billigare :)

Vad har mabi för tider för att få detta pris? Alltså upphämtning/återlämning.
Sixt kör långweekend fre-mån med 15-09 (tar inte gift på detta men funkar på hemsidan iaf) fanns förr kort weekend men kommer inte ihåg vad.
 

Rearden

Cartier
Vad har mabi för tider för att få detta pris? Alltså upphämtning/återlämning.
Sixt kör långweekend fre-mån med 15-09 (tar inte gift på detta men funkar på hemsidan iaf) fanns förr kort weekend men kommer inte ihåg vad.

Samma lämningstid, lite oklar när man kan hämta men jag har hämtar från ca 15.30(ish) utan problem. Vill du hämta tidigare än så hade jag kollat först vad de har för tider.
 

RosaCasio

Cartier
Kör du mest helger så jämför med mabis eviga 795kr erbjudande. För mig var det överlägset billigare :)
Pga barn och fru kollar jag bara Kombi ( fan vad mycket skit man har med sig ) och då var Mabi inte så billiga längre. Sen ligger alla Mabis ställen långt ut från där jag bor och Sunfleet har 3 pooler 150 meter hemifrån.

Sunfleet har Volvo V70 en hel helg för 819:- ( ex kilometer x 2 kr )
Mabi har Skoda Octavia 1690:- ( ex drivmedel om jag förstår deras sida rätt )

För skojs skull kollade jag också kompakt helgpris

Sunfleet Volvo C30 en helg för 519 :- ( ex kilometer x 2 kr )
Mabi Kompakt en helg för 795 :- ( ex drivmedel om jag fattar korrekt )

Kanske jag missar nått med min uträkning men för mig är det inte solklart att Mabi är mycket billigare.
Ska i ärlighetens namn säga att jag räknade på Sunfleet Small 169:- i månaden.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det någon på detta forum som har erfarenheter, både positiva och negativa om Sunfleets uthyrningsprogram.
Pga tråkigheter att äga en gammal bil och inte direkt något behov av att köpa en egen ny funderar jag på att anmäla mig till Sunfleet och testa det.
När jag sålde min bil började jag använda Sunfleet för det var några på jobbet som rekommenderade det, men när jag jämförde så var det dyrare än att hyra på Cirkle K (fd Statoil) så nu är det det som gäller. När jag hyr så är det mest helger och ibland veckovis, mkt sällan per dygn.
 

Rearden

Cartier
Pga barn och fru kollar jag bara Kombi ( fan vad mycket skit man har med sig ) och då var Mabi inte så billiga längre. Sen ligger alla Mabis ställen långt ut från där jag bor och Sunfleet har 3 pooler 150 meter hemifrån.

Sunfleet har Volvo V70 en hel helg för 819:- ( ex kilometer x 2 kr )
Mabi har Skoda Octavia 1690:- ( ex drivmedel om jag förstår deras sida rätt )

För skojs skull kollade jag också kompakt helgpris

Sunfleet Volvo C30 en helg för 519 :- ( ex kilometer x 2 kr )
Mabi Kompakt en helg för 795 :- ( ex drivmedel om jag fattar korrekt )

Kanske jag missar nått med min uträkning men för mig är det inte solklart att Mabi är mycket billigare.
Ska i ärlighetens namn säga att jag räknade på Sunfleet Small 169:- i månaden.

Premisserna skiljer sig en del, jag & sambon kollar bara kompakt så för mig finns inte mervärdet av en kombin - Inga barn ;) . När vi kör så är det oftast längre sträckor men inte så ofta.

Men för att använda ditt räkneexempel för kompakt så kör vi oftast Stockholm - Jönköping om vi ska någonstans och då blir det ca 70 mil(ToR), dvs 1400kr extra för den där C30n - grovt avrundat kostar alltså den runt 2000kr + bränsle medan Mabi kommer undan på 795 + bränsle. För jag misstänker att det inte ingår i Sunfleet? (var ett tag sen jag gjorde uträkningen). Då känns Mabi helt klart som det fördelaktigare alternativt, då det även är mer flexibelt i form att man slipper en fast månadskostnad.

Ingick bränsle så brukar man kunna komma ner i 6-7kr milen för en kompakt, så drygt en 500hunka till i kostnad på Mabi(70mil*7kr), vilket även det gör att ställningen är 1300kr för Mabi och 2000kr för Sunfleet. Såklart lite halvgrovt estimat men även här faller Sunfleet bort, utan att vi tar hänsyn till månadskostnaden.

Så för mig i kompaktfallet är valet enkelt :) När det gäller kombi med fru + barn.. Men låt oss räkna lite! Skodan kostar 1700kr + bränsle (ca10kr/mil), Volvon kostar 820kr + 20kr/mil + månadskostnad (vi säger 0kr). Snabbt upställt så ger det 1700 + 10x = 820 + 20x (mer matte än jag räknat på länge ska erkännas...). Men ger att kör du länge än 88 mil så är Skodan det mest prisvärda alternativt - Även här tycker jag hyra låter som det mer attraktiva valet rent ekonomiskt. Sen finns det ju en hel del annat att tänka på, du bodde nära Sunfleet kanske gillar Volvo etc. Då är det annan grej :)
 

RosaCasio

Cartier
Premisserna skiljer sig en del, jag & sambon kollar bara kompakt så för mig finns inte mervärdet av en kombin - Inga barn ;) . När vi kör så är det oftast längre sträckor men inte så ofta.

Men för att använda ditt räkneexempel för kompakt så kör vi oftast Stockholm - Jönköping om vi ska någonstans och då blir det ca 70 mil(ToR), dvs 1400kr extra för den där C30n - grovt avrundat kostar alltså den runt 2000kr + bränsle medan Mabi kommer undan på 795 + bränsle. För jag misstänker att det inte ingår i Sunfleet? (var ett tag sen jag gjorde uträkningen). Då känns Mabi helt klart som det fördelaktigare alternativt, då det även är mer flexibelt i form att man slipper en fast månadskostnad.

Ingick bränsle så brukar man kunna komma ner i 6-7kr milen för en kompakt, så drygt en 500hunka till i kostnad på Mabi(70mil*7kr), vilket även det gör att ställningen är 1300kr för Mabi och 2000kr för Sunfleet. Såklart lite halvgrovt estimat men även här faller Sunfleet bort, utan att vi tar hänsyn till månadskostnaden.

Så för mig i kompaktfallet är valet enkelt :) När det gäller kombi med fru + barn.. Men låt oss räkna lite! Skodan kostar 1700kr + bränsle (ca10kr/mil), Volvon kostar 820kr + 20kr/mil + månadskostnad (vi säger 0kr). Snabbt upställt så ger det 1700 + 10x = 820 + 20x (mer matte än jag räknat på länge ska erkännas...). Men ger att kör du länge än 88 mil så är Skodan det mest prisvärda alternativt - Även här tycker jag hyra låter som det mer attraktiva valet rent ekonomiskt. Sen finns det ju en hel del annat att tänka på, du bodde nära Sunfleet kanske gillar Volvo etc. Då är det annan grej :)

Ja alla väl är ju inte lika bra för alla, för oss kommer vi nog aldrig köra längre än 88 mil ToR på en helg samt att vi behöver Kombi, så då är Sunfeet i dagsläget ekonomiskt bättre samt att polerna finns 150 meter hemifrån mot Mabis 7 kilometer bort.

Vår bil gick genom besiktningen så sitter rätt lugnt i båten just nu i alla fall, men till våren ska den säljas och beslut ska tas ( Sunfleet, Mabi, Cirkle K, leasing, eller ny skruttbil )
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Har en egen privat bil, men kompletterar med BMWs tjänst drivenow när man i panik behöver en bil för att man missat tåg eller man vi ta bilen till en middag men kollektivt hem. Vinner mycket på att det är fritt att lämna bilen vart man vill i hela stockholm. Och gott utbud på bilar. Blir dock dyrt om man skall längre då man betalar per minut
 
Topp