• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av Victorinox klockor

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för svaret! Riktigt trevlig recension.
Men jag funderar fortfarande... låt säga att att vi tar två high-end modeller från Rolex och Victorinox. Antigen manuell eller quartur. Vi använder dessa 5 år, varje dag. Vad skulle skillnaden ligga? Vart kommer man märke att den ena spelar i en annan division?
Asså, om det primära syftet med klockan är att visa tiden så spelar det inte så stor roll vad du väljer. Du har ju redan klocka på telefonen så i princip är en klocka överflödig...

Skillnaden mellan Rolex och Victorinox i visa-tiden-hänseendet är väl att Rolexen kommer att gå mindre fel. Dvs, Rolexen är mer noggrann är Victorinoxen, men den slår fortfarande inte en quartz-klocka för 89,95 inköpt på närmaste bensinmack... (vid antagandet att batteriet byts.)

För att motivera prisskillnaden mellan olika mekaniska klockor måste du titta på byggkvalitet, detaljfinesser, uppfinningsrikedom, och sådana luddiga saker som känslan att bära den. Men visst så betalar man en hel del för varumärket och för att "få vara med i klubben."

Det går att dra analogin med tavlor... Vill man bara ha något att pynta väggen med kan man köpa en plansch på Ikea. Sen finns det sådana som hellre lägga ut mycket mer pengar på ett orginalverk mest för att känslan av ett orginal på väggen är annorlunda jämfört med en plansch. Andra skiter i vilket och tycker att tapeterna är bäst. Alla har lika rätt i sitt tycke och smak.
 

MangeB

Omega
Tack!

Skulle man märka av skillnader som att en Rolex jämfört med en Victorinox skulle ha mindre märken på metallen, exempelvis. Eller används samma metall med lika härdningsprocess? Eller använder dyrare tillverkarna dyrare material?
Jag menar, safirglas kan väl inte skilja sig så mycket från... safirglas?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I länken jag gav dig står det om Rolex metall-val vs. de flesta andra. Vad det gäller rep-benägenheten så beror det på metallen, utbehandling, slipning och sånt.

Ta med dig Victorinoxen till en AD för ett dyrare märke (typ Rolex) och jämför kockorna sida vid sida så kan du bilda dig en egen uppfattning om allt det där subjektiva. Säljaren kommer säker komma med en massa andra fakta etc.
 

Koj

Omega
Har själv en victorinox mecha 500, haft den i 4 år, mycket nöjd med kvaliten. Håller tiden riktigt bra, stöttålig, haft den på skjutbanan ofta, inga problem.
 

noeLLY

Cartier
Tack!

Skulle man märka av skillnader som att en Rolex jämfört med en Victorinox skulle ha mindre märken på metallen, exempelvis. Eller används samma metall med lika härdningsprocess? Eller använder dyrare tillverkarna dyrare material?
Jag menar, safirglas kan väl inte skilja sig så mycket från... safirglas?


Ofta brukar skillnaden vara tjockleken på safirglaset. Finns klockor för under 1500kr som skyltar med safirglas men dessa brukar vara väldigt tunna och känsliga men det står iaf "safir" på urtavlan ;)
 

Sledger

Cartier
£489 måste väl vara ett riktigt bra pris för denna automat chrono?

51a-shcH%2BVL.jpg


http://www.amazon.co.uk/Victorinox-...=1420995061&sr=8-23&keywords=victorinox+watch

Uret tar 11995kr för den. http://www.uret.se/victorinox-alpnach-chronograph-svart-lader-o4300-mm-p-47088.html

Kan inte så väldigt mycket om ETA's olika verk, men 7750, som väl sitter i denna, återfinns väl i många fina klockmärken. Panerai, Omega, IWC, Tag Heuer, Oris, Hamilton och fler.
 

Johan12

Breitling
£489 måste väl vara ett riktigt bra pris för denna automat chrono?

51a-shcH%2BVL.jpg


http://www.amazon.co.uk/Victorinox-Alpnach-Automatic-Chronograph-241195/dp/B00197KOB8/ref=sr_1_23?ie=UTF8&qid=1420995061&sr=8-23&keywords=victorinox watch

Uret tar 11995kr för den. http://www.uret.se/victorinox-alpnach-chronograph-svart-lader-o4300-mm-p-47088.html

Kan inte så väldigt mycket om ETA's olika verk, men 7750, som väl sitter i denna, återfinns väl i många fina klockmärken. Panerai, Omega, IWC, Tag Heuer, Oris, Hamilton och fler.


IWC har väl modifierade 7750? Vad det innebär vågar jag inte säga dock!
 

Clocksauce

Cartier
Har klämt på den, då med lilla sunbrust urtavla, riktigt skön breitlingkänsla. Jag tror Jomashop är störst på victorinox online och brukar ofta ha blowout sales med 40-60% rabatt. Gillar även deras night vision serie bara för nördigheten att ha en flashlight i klockan.
 

MånsT

Rolex
Har haft en Infantry Chronograph med kvartsverk i ca 8 månader. Känns solid och har en tyngd som känns stabil och kvalitativ. Läderbandet känns inte lika 100%, lite styvt och "vaxigt" istället för mjuk och skönt, detta trots att jag har använt klockan mycket. Måste också trycka ordentligt för att starta/stanna kronografen...
 

Knight

Cartier
IWC har väl modifierade 7750? Vad det innebär vågar jag inte säga dock!


Ja, det var iaf så tidigare. IWC köpte in komponenterna (alltså omonterat) till ETA:s chronometer-urverk (det är skillnad på 7750 och 7750, precis som med alla ETA-verk). Delar byttes ut, för att sedan monteras ihop. Numera har Swatch Group som äger ETA successivt slutat sälja komponenter och urverk till utomstående, vilket har lett till att IWC med flera vänder sig till Sellita för urverk till sina basmodeller. Det finns som sagt en hel uppsjö av varianter av 7750 och många andra ETA-verk. Även det 7750 som sitter i Victnorinoxen här är inte helt standard, då datumet sitter kl 6 istället för kl 3.
 

Frosse

Cartier
Tål att nämnas att 7750, oavsett grad, är en välbeprövad kaliber och anses vara en riktig arbetshäst. Brukar finnas i klockor från 10K+.
 

Klockaren

Panerai
Hej!

Hittade en Victorinox Maveric modell: 241705 och blev lite intresserad.
Vanliga priset är ca 9700 men nedsatt till 4900:- nu på Black friday.
Nån som har erfarenheter av denna klockan eller av märket generellt? Inga stora pengar men tänkte höra här först.

Ha en trevlig helg!
 

Buster

Friends of KS
Hej!

Hittade en Victorinox Maveric modell: 241705 och blev lite intresserad.
Vanliga priset är ca 9700 men nedsatt till 4900:- nu på Black friday.
Nån som har erfarenheter av denna klockan eller av märket generellt? Inga stora pengar men tänkte höra här först.

Ha en trevlig helg!
Har inte erfarenhet av just den modellen, men har 2 andra V-nox som jag är mycket nöjd med.
För mer info se
https://klocksnack.se/threads/Åsikter-angående-victorinox.47880/
 

Hans Beck

Cartier
Har ägt en victorinox chrono Classic Quartz i några år nu. Mycket nöjd. Testade den bredvid Tissot, certina mfl i samma prisklass och tyckte den kändes som ett mer gediget hantverk än nämnda märken. Urverket kan jag inte uttala mig om.

För övrigt äger jag en Skoda ;)
 
Senast ändrad:

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Hittade en Victorinox Maveric modell: 241705 och blev lite intresserad.
Vanliga priset är ca 9700 men nedsatt till 4900:- nu på Black friday.
Nån som har erfarenheter av denna klockan eller av märket generellt? Inga stora pengar men tänkte höra här först.

Ha en trevlig helg!
Jag har två Victorinoxer och är nöjd med båda. En liten nätt damklocka och en lite biffigare INOX. Den sistnämnda är robust och tålig och verkar klara det mesta. Har ingen erfarenhet av Maverick, men än att jag tycker de är grymt snygga och hade lätt kunnat tänka mig en grön (241605).
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Första generationens A-klass välte om jag inte missminner mig.
Nja, modell 97, A-klass höll på att göra det då man gjorde älgtestet i något svenskt motormagasin, men den gjorde aldrig det. Efter det lade Mercedes ner grova pengar på ett nytt ESP-system som gjorde att bilen inte kunde välta.
 
Topp