• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter kring köp från Jomashop, Ashford samt dylika.

dajja

Breitling
Hej!
Nu är jag ny på detta forum och har lite funderingar, som säkert stötts och blötts tidigare.
Det vore kul om ni kunde dela med er erfarenheter kring köp från så kallade gråhandlare som t ex Jomashop, Ashford och dylika.
Frågor som dyker upp är givetvis hur det fungerar med garantier, leveranstid samt givetvis även tull/moms.
Moms skall ju givetvis betalas och det går ju inte komma undan, eller?
Finns det motsvarande sidor eller butiker i Europa, där nya klockor kan köpas till en betydligt lägre pris än listpris.
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Har handlat från både Jomashop, Ashford och Authenticwatches och alla funkar bra. Var en kanonaffär när USD var låg, men i dagsläget så är det inta lika aktuellt. Räkna med att 25% moms tillkommer. Ovannämnda firmor är stora företag som inte vill "skriva ner värdet" på paketet. Enda problemet jag har haft är att jag i ett garantiärende fick skicka klockan till USA med ganska krånglig hantering. (Tulldeklaration)
Good luck!
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Jomashop har dessutom ganska dyr frakt, räkna med ca USD 100. Authenticwatches bjuder på internationell shipping
 

roope

Breitling
Jag går i funderingarna att köpa en Breitling Colt Chronograph Automatic från Jomashop.
Som total nybörjare har jag försökt läsa på i forumet när det gäller köp från gråhandlare. Givetvis förstår jag värdet av att köpa en klocka hos AD, samt möjligheterna till prutning. Men när klockans listpris är drygt 18 000:- billigare hos gråhandlare i USA (här får man förstås lägga till moms, tullen är om jag läst på rätt ganska obefintlig) är det väl svårt att matcha, även om man lyckas pruta rejält?
http://www.jomashop.com/breitling-watch-a1338811-c914ss.html
http://bergstromsur.com/produkt/colt-chronograph-automatic-2/
Eftersom jag har flera nära släktingar i USA har jag tänkt göra på följande sätt: de får beställa klockan åt mig (fraktfritt inom USA), jag har min syster som ska komma till Sverige snart så hon skulle kunna plocka med den åt mig.
Nu till det jag är orolig/osäker på vad gällande köp från gråhandlare, och som jag inte riktigt lyckats få klarhet i då många har olika åsikter. Stämmer nedanstående, eller är jag helt ute och cyklar?
  • Vid köp från gråhandlare (Jomashop i synnerhet) så ingår inte den världsgaranti som AD ger. Istället ger Jomashop sin egen garanti vilket kan vara krångligt om man ska skicka tillbaka klockan.
  • Det har ryktats om att gråhandlare manipulerar klockan och slipar bort serienumret. Enligt Jomashop är tillverkarens serienummer intakt på alla klockor.
  • När väl garantin utgått och man vill lämna in den på service, kan det då bli problem om man köpt den från en gråhandlare? Eller är det inga problem att knalla in med den hos valfri AD för att lämna in den på service, förutsatt att man betalar vad det kostar? Även om jag kan ta mig till USA med jämna mellanrum så känns det lite overkill att tvingas göra det på plats hos Jomashop.
  • Jag förutsätter att man får box, manualer etc. till klockan, men har hört att certifikatet kan saknas. Vad innebär detta? Man får inte ett full set förstår jag. Men vad gör certet? Bevisar att klockan är äkta samt inte stulen? Går inte det att bevisa på annat sätt hos t.ex. en urmakare? Stulen lär den knappast vara om man köper från en stor aktör som Jomashop?
Ovanstående punkter har behandlats på olika ställen i forumet, med lite olika svar. Jag har försökt sammanställt dem som jag förstått det. Om någon kan rätta mig eller påtala om jag missat något viktigt så är jag tacksam. Planen är alltså att låta släktingar i USA beställa klockan och personligen leverera den åt mig då de snart kommer till Sverige. Är detta dumt för att spara en förmodad stor summa pengar, trots prutning och moms?
 

Psykel

Patek
Jag går i funderingarna att köpa en Breitling Colt Chronograph Automatic från Jomashop.
Som total nybörjare har jag försökt läsa på i forumet när det gäller köp från gråhandlare. Givetvis förstår jag värdet av att köpa en klocka hos AD, samt möjligheterna till prutning. Men när klockans listpris är drygt 18 000:- billigare hos gråhandlare i USA (här får man förstås lägga till moms, tullen är om jag läst på rätt ganska obefintlig) är det väl svårt att matcha, även om man lyckas pruta rejält?
http://www.jomashop.com/breitling-watch-a1338811-c914ss.html
http://bergstromsur.com/produkt/colt-chronograph-automatic-2/
Eftersom jag har flera nära släktingar i USA har jag tänkt göra på följande sätt: de får beställa klockan åt mig (fraktfritt inom USA), jag har min syster som ska komma till Sverige snart så hon skulle kunna plocka med den åt mig.
Nu till det jag är orolig/osäker på vad gällande köp från gråhandlare, och som jag inte riktigt lyckats få klarhet i då många har olika åsikter. Stämmer nedanstående, eller är jag helt ute och cyklar?
  • Vid köp från gråhandlare (Jomashop i synnerhet) så ingår inte den världsgaranti som AD ger. Istället ger Jomashop sin egen garanti vilket kan vara krångligt om man ska skicka tillbaka klockan.
  • Det har ryktats om att gråhandlare manipulerar klockan och slipar bort serienumret. Enligt Jomashop är tillverkarens serienummer intakt på alla klockor.
  • När väl garantin utgått och man vill lämna in den på service, kan det då bli problem om man köpt den från en gråhandlare? Eller är det inga problem att knalla in med den hos valfri AD för att lämna in den på service, förutsatt att man betalar vad det kostar? Även om jag kan ta mig till USA med jämna mellanrum så känns det lite overkill att tvingas göra det på plats hos Jomashop.
  • Jag förutsätter att man får box, manualer etc. till klockan, men har hört att certifikatet kan saknas. Vad innebär detta? Man får inte ett full set förstår jag. Men vad gör certet? Bevisar att klockan är äkta samt inte stulen? Går inte det att bevisa på annat sätt hos t.ex. en urmakare? Stulen lär den knappast vara om man köper från en stor aktör som Jomashop?
Ovanstående punkter har behandlats på olika ställen i forumet, med lite olika svar. Jag har försökt sammanställt dem som jag förstått det. Om någon kan rätta mig eller påtala om jag missat något viktigt så är jag tacksam. Planen är alltså att låta släktingar i USA beställa klockan och personligen leverera den åt mig då de snart kommer till Sverige. Är detta dumt för att spara en förmodad stor summa pengar, trots prutning och moms?
Certet gör att du blir behörig till världsgarantin. Kolla uret.se annars.
http://www.uret.se/breitling-bla-stal-o4400-mm-p-72950.html
Borde bli samma pris som jomashop + moms. Där borde du förmodligen få stämplat cert från handlaren dom köpt den från dessutom.
Om du nu absolut måste köpa från gråhandlare alltså.
 

Aron72

Cartier
Har handlat från både Jomashop, Ashford och Authenticwatches och alla funkar bra. Var en kanonaffär när USD var låg, men i dagsläget så är det inta lika aktuellt. Räkna med att 25% moms tillkommer. Ovannämnda firmor är stora företag som inte vill "skriva ner värdet" på paketet. Enda problemet jag har haft är att jag i ett garantiärende fick skicka klockan till USA med ganska krånglig hantering. (Tulldeklaration)
Good luck!

Har ngn affär med ashford histoiskt via ebay, funkade bra. Betänk tull och moms samt att dollares numera inte är så bra som när jag iaf gjorde min affär
 

roope

Breitling
Certet gör att du blir behörig till världsgarantin. Kolla uret.se annars.
http://www.uret.se/breitling-bla-stal-o4400-mm-p-72950.html
Borde bli samma pris som jomashop + moms. Där borde du förmodligen få stämplat cert från handlaren dom köpt den från dessutom.
Om du nu absolut måste köpa från gråhandlare alltså.
Tack för svaret! Ett köp från en gråhandlare är inget jag absolut måste göra, men som nybörjare har jag en del funderingar över den relativt stora kostnadsskillnaden. Om nu allt är "samma" förutom världsgarantin. Är det andra saker som skiljer, t.ex. problem med framtida service etc. är ju saken en helt annan. Ett köp från AD känns ju tryggare även om att handla från uret.se känns som ett alternativ. Om de kan leverera klockan med stämplat cert är det ju bättre än Jomashop. Men får uret.se göra så?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret! Ett köp från en gråhandlare är inget jag absolut måste göra, men som nybörjare har jag en del funderingar över den relativt stora kostnadsskillnaden. Om nu allt är "samma" förutom världsgarantin. Är det andra saker som skiljer, t.ex. problem med framtida service etc. är ju saken en helt annan. Ett köp från AD känns ju tryggare även om att handla från uret.se känns som ett alternativ. Om de kan leverera klockan med stämplat cert är det ju bättre än Jomashop. Men får uret.se göra så?
Uret köper från andra ADs. Garantin är identisk som om du köper av vilken utländsk AD som helst.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, så då är det egentligen ingen skillnad. Jag hade fått för mig att AD handlarna inte ville förknippas med gråhandlarna och därför inte stämplade certen.
Nej tvärtom. ADs är beroende av gråhandlare för att kunna sälja de volymer de tvingas göra av tillverkarna. Denna handel är omgiven av mycket hysch-hysch eftersom tillverkarna inte tillåter försäljning med rabatt egentligen.
 

roope

Breitling
Jo det förstod jag. Men jag läste att eftersom AD inte vill riskera att upptäckas sälja till gråhandlare så gör de allt från att inte stämpla cert till att slipa bort serienummer. En sådan klocka förstår jag inte att man vill köpa. Men om det är samma deal, d.v.s. garanti och alla papper på plats så är det en annan sak.
 

BCKSTRM

Rolex
Hej! Har en fråga gällande detta. Jag och min blivande fru drar troligen till det stora äpplet i höst på bröllopsresa. Vad passar då bättre än en ny klocka? ;) Hur som vill jag köpa en Montblanc Heritage Ultraslim:
http://www.jomashop.com/montblanc-watch-112515.html
Har provat den i sverige, men den är föga förvånande mycket billigare hos denna gråhandlare... Om man ska skicka till Sverige är det såklart inte värt, men om jag skickar den till hotellet eller whatever så jag kan komma undan frakt (och kanske ngt annat ;) ) så sparar jag ca 5k (30%) jämfört men att köpa i Sverige. Är det dumsnålt? Finns det betydande risker med att handla från Jomashop?
 

Andyrew

Cartier
Hej! Har en fråga gällande detta. Jag och min blivande fru drar troligen till det stora äpplet i höst på bröllopsresa. Vad passar då bättre än en ny klocka? ;) Hur som vill jag köpa en Montblanc Heritage Ultraslim:
http://www.jomashop.com/montblanc-watch-112515.html
Har provat den i sverige, men den är föga förvånande mycket billigare hos denna gråhandlare... Om man ska skicka till Sverige är det såklart inte värt, men om jag skickar den till hotellet eller whatever så jag kan komma undan frakt (och kanske ngt annat ;) ) så sparar jag ca 5k (30%) jämfört men att köpa i Sverige. Är det dumsnålt? Finns det betydande risker med att handla från Jomashop?

Enligt min personliga erfarenhet funkar Jomashop bra. Jag skickade till släkt i USA som tog med till Sverige (tajmade ett besök). Vet inte hur det funkar att beställa till hotell, maila och fråga. Det som kan vara krångligt är ju om det blir något form av garantiärende. I övrigt skickar de snabbt, välpaketerat och fraktfritt i USA.

Lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag går i funderingarna att köpa en Breitling Colt Chronograph Automatic från Jomashop.
Som total nybörjare har jag försökt läsa på i forumet när det gäller köp från gråhandlare. Givetvis förstår jag värdet av att köpa en klocka hos AD, samt möjligheterna till prutning. Men när klockans listpris är drygt 18 000:- billigare hos gråhandlare i USA (här får man förstås lägga till moms, tullen är om jag läst på rätt ganska obefintlig) är det väl svårt att matcha, även om man lyckas pruta rejält?
http://www.jomashop.com/breitling-watch-a1338811-c914ss.html
http://bergstromsur.com/produkt/colt-chronograph-automatic-2/
Eftersom jag har flera nära släktingar i USA har jag tänkt göra på följande sätt: de får beställa klockan åt mig (fraktfritt inom USA), jag har min syster som ska komma till Sverige snart så hon skulle kunna plocka med den åt mig.
Nu till det jag är orolig/osäker på vad gällande köp från gråhandlare, och som jag inte riktigt lyckats få klarhet i då många har olika åsikter. Stämmer nedanstående, eller är jag helt ute och cyklar?
  • Vid köp från gråhandlare (Jomashop i synnerhet) så ingår inte den världsgaranti som AD ger. Istället ger Jomashop sin egen garanti vilket kan vara krångligt om man ska skicka tillbaka klockan.
  • Det har ryktats om att gråhandlare manipulerar klockan och slipar bort serienumret. Enligt Jomashop är tillverkarens serienummer intakt på alla klockor.
  • När väl garantin utgått och man vill lämna in den på service, kan det då bli problem om man köpt den från en gråhandlare? Eller är det inga problem att knalla in med den hos valfri AD för att lämna in den på service, förutsatt att man betalar vad det kostar? Även om jag kan ta mig till USA med jämna mellanrum så känns det lite overkill att tvingas göra det på plats hos Jomashop.
  • Jag förutsätter att man får box, manualer etc. till klockan, men har hört att certifikatet kan saknas. Vad innebär detta? Man får inte ett full set förstår jag. Men vad gör certet? Bevisar att klockan är äkta samt inte stulen? Går inte det att bevisa på annat sätt hos t.ex. en urmakare? Stulen lär den knappast vara om man köper från en stor aktör som Jomashop?
Ovanstående punkter har behandlats på olika ställen i forumet, med lite olika svar. Jag har försökt sammanställt dem som jag förstått det. Om någon kan rätta mig eller påtala om jag missat något viktigt så är jag tacksam. Planen är alltså att låta släktingar i USA beställa klockan och personligen leverera den åt mig då de snart kommer till Sverige. Är detta dumt för att spara en förmodad stor summa pengar, trots prutning och moms?
Hej! Har en fråga gällande detta. Jag och min blivande fru drar troligen till det stora äpplet i höst på bröllopsresa. Vad passar då bättre än en ny klocka? ;) Hur som vill jag köpa en Montblanc Heritage Ultraslim:
http://www.jomashop.com/montblanc-watch-112515.html
Har provat den i sverige, men den är föga förvånande mycket billigare hos denna gråhandlare... Om man ska skicka till Sverige är det såklart inte värt, men om jag skickar den till hotellet eller whatever så jag kan komma undan frakt (och kanske ngt annat ;) ) så sparar jag ca 5k (30%) jämfört men att köpa i Sverige. Är det dumsnålt? Finns det betydande risker med att handla från Jomashop?
Bara så ni vet, det är lika olagligt att ta med sig klockan på armen för att undvika att deklarera tull och skatt, som att skicka den.

http://www.tullverket.se/innehallao...a6de0120cf835feb80001238.html#Kopavarorparesa
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja precis, jag skrev i mitt inlägg att man måste lägga till momsen. Tullen är ju inget att hänga upp sig så mycket på då den ska vara runt 10:-
Det du skrev i ditt inlägg var att den skulle skickas till släktingar, som sedan skulle leverera den till dig i Sverige.
Då menade jag på att bara för att den sitter på någons arm när klockan går förbi tullen, så försvinner inte skatteskyldigheten (även om risken för att "åka dit" säkert är minimal)
 

Andyrew

Cartier
Det du skrev i ditt inlägg var att den skulle skickas till släktingar, som sedan skulle leverera den till dig i Sverige.
Då menade jag på att bara för att den sitter på någons arm när klockan går förbi tullen, så försvinner inte skatteskyldigheten (även om risken för att "åka dit" säkert är minimal)

Absolut, är helt med på vad du säger. Däremot betvivlar jag att någon, och jag menar någon faktiskt deklarerar alla varor de köper på exempelvis en resa till USA. Om du åker en helg och shoppar i New York betvivlar jag att du skriver en utförlig lista på vad du köpt för att sedan deklarera.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Absolut, är helt med på vad du säger. Däremot betvivlar jag att någon, och jag menar någon faktiskt deklarerar alla varor de köper på exempelvis en resa till USA. Om du åker en helg och shoppar i New York betvivlar jag att du skriver en utförlig lista på vad du köpt för att sedan deklarera.
Nja det är ju bara belopp över 4300:- som behöver deklareras, så det är ju inte säkert att det behövs.
Oavsett vad var och en tycker om svenska skatteregler, eller hur de tänkt ta klockan till sverige, så ska ks inte användas till att diskutera skattebrott.
 

BCKSTRM

Rolex
Absolut, är helt med på vad du säger. Däremot betvivlar jag att någon, och jag menar någon faktiskt deklarerar alla varor de köper på exempelvis en resa till USA. Om du åker en helg och shoppar i New York betvivlar jag att du skriver en utförlig lista på vad du köpt för att sedan deklarera.
Håller med dig. Alla vet att man ska deklarera klockor men tror det sällan sker...
Men visst har @eriksson850 rätt i att man inte ska diskutera skattebrott.
 
Senast ändrad:

Andyrew

Cartier
Nja det är ju bara belopp över 4300:- som behöver deklareras, så det är ju inte säkert att det behövs.
Oavsett vad var och en tycker om svenska skatteregler, eller hur de tänkt ta klockan till sverige, så ska ks inte användas till att diskutera skattebrott.

Absolut, köper det du säger. Menar bara att även värden över 4300 sällan deklareras. Men absolut, det behövs inte sägas mer angående det! I övrigt kan man väl hoppas att TTIP innebär att moms betalad i USA räknas som betald moms.
 

roope

Breitling
Det du skrev i ditt inlägg var att den skulle skickas till släktingar, som sedan skulle leverera den till dig i Sverige.
Då menade jag på att bara för att den sitter på någons arm när klockan går förbi tullen, så försvinner inte skatteskyldigheten (även om risken för att "åka dit" säkert är minimal)

Det stämmer då jag har släkt där som regelbundet besöker Europa och jag håller med angående skatteskyldigheten, därför inledde jag inlägget med (citerar mig själv):
"Men när klockans listpris är drygt 18 000:- billigare hos gråhandlare i USA (här får man förstås lägga till moms, tullen är om jag läst på rätt ganska obefintlig) är det väl svårt att matcha, även om man lyckas pruta rejält?"

D.v.s man får lägga till moms till priset hos en gråhandlare i USA. Själva tullavgiften är är väl inte så mycket att hänga upp sig på då den är väldigt låg.
Det jag tycker är intressant är om det öht. är värt att handla från en gråhandlare i USA då det tillkommer moms. Om det går att pruta ned en klocka till ett snarlikt pris inom EU eller helst Sverige så är dumt att köpa klockan där. Gråhandlargarantier är inte speciellt förmånliga då du inte kan lämna in klockan hos en AD. Ska du skicka tillbaka en defekt klocka blir det krångligt och en massa pappersarbete så du inte behöver betala moms för den igen när den skickas tillbaka.

När det gäller leverans av en klocka till EU från USA måste man beakta att även fraktkostnaden ska mombsbeläggas! D.v.s. klockans totala pris inkl. frakt.
Om du eller något ombud tar med sig klockan själv slipper man betala frakt för den och oroa sig att något händer på vägen. Sedan spelar det givetvis ingen roll vem som tar in klockan i landet. Oavsett om det är du själv eller ett ombud ska den deklareras rätt och både moms samt tull ska betalas. Jag tycker att man ska göra rätt för sig.

Fördelarna med att köpa klockan själv eller via ombud under en USA vistelse är egentligen få (enligt min åsikt): Du slipper skicka pengar till en gråhandlare. Om det är en banköverföring som gäller så kostar det också. Du slipper fraktkostnad (FedEx etc.) Du slipper även oroa dig för att klockan skadas eller försvinner under transport.
 

André

Omega
Beställde en klocka som ej var lagervara från Jomashop 5mars, 9de hämta usps upp den och den landade i Sverige den 12e. Sen tog det posten fram till 21 mars att tulldeklarera och köra den de 10milen till mitt utlämningsställe. Klockan, en Frederique Constant, kostar på uret 8300kr och jag betalade 4700kr med frakt och 1100kr till posten för tull, moms och tulldeklarationsavgift.
Hur det fungerar med garanti vet jag inte då allt var topp vid leverans men dom svarar iaf snabbt på supporten, kontaktade dom för att eventuellt ändra min beställning till en lagervara. Det gick bra att ändra men blev också informerad om att den klocka jag beställt kunde skickas inom ett par dagar, trodde föga på honom men dagen efter skickades den.
 
Topp