• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter, sålde klocka till en i Singapore

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag sålde precis min Lemania Tg195 till en kille i Singapore.
Innan jag sålde den kollade jag runt här på forumet men hittade inte så mycket om att skicka klockor utanför EU.

Detta var första gången jag sålde en klocka till en utanför Sverige och tänkte berätta vilka omkostnader jag fick.

Sålde den för Eur 1700 = ca 15100sek
Paypal tog sin del av kakan och sedan växelkuren. Detta resulterade i 14000sek som jag skickade till mitt bankkonto.

Ett tips! Be köparen betala i SEK istället. Jag förlorade ca 5% i växelkursen.

Sedan till frakten.
När jag ringde posten var det inga problem att skicka ett paket med en klocka i till Singapore. MEN om man läser avtalet så gäller ingen försäkring på klockor. Vilket killen i luren inte hade koll på. Därför gick jag till Mail Boxes Etc. i Göteborg.
Där var det inga problem att skicka en klocka med UPS. Men frakten gick på 1800sek med försäkring!

Resultat: Såld för Eur 1700. Pengar på mitt konto efter alla omkostnader 12200sek.

Hoppas detta kan hjälpa någon som har tänkt att sälja en klocka till en i Asien.

/Jonas
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
I helvete.... ska det vara såhär knasigt... vi är tok-globaliserade men det ska uppenbarligen kosta skjortan att skicka en dinka några tusen mil utan problems....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Utifrån vad jag läser låter det inte som att du blev 100% nöjd med affären?

Sålde för någon månad sedan en klocka med ett ungefärligt värde på 20k och skickade med DHL den gången till Mexico. 1100kr kostade frakten då. Känns inte bra då frakten kostar 10% av värdet på klockan som i ditt fall.. Fy fan.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Alltid dom här extrakostnaderna, surt men tack för tipset, har för mig att Aurum hade ett liknande tips angående växelkursen för ett par veckor sedan?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nja, jag gjorde inte förlust på klockan. Så jag skall inte klaga.
Men jag trodde att jag skulle få 13500 för klockan efter alla omkostnader
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av erfarenheten! Kan tänka mig att en hel del (även undertecknad själv) kan gå i dessa fällor, det är ju trots allt saker man tror ska flyta på normalt utan konstighetet...
Sjukt dock att frakten kostar SÅ mycket. Blir väl att skriva i annonserna att köparen står för dessa kostnader :/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tar alltid betalt via banköverföring när det gäller stora summor. Swedbank tar 200 eller 250kr för att ta emot pengarna vilket är vansinnigt men bättre än pp.
 

Rey

Rolex
Rätt valuta i paypal och köparen betalar frakten så är det problemet hyfsat löst ;) Skulle aldrig gå med på att pröjsa över tusen spänn för att skicka en klocka, åtminstone en split på frakten.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Lätt att vara efterklok med facit i hand men klockan hade nog sålts för mer än 12200 kr om den lagts ut på Tradera, mindre strul med frakt/betalning etc där - de tar dessutom max 100 kr i avgift, jämför det med t.ex. Kaplans...

Såvitt jag vet finns inga undantag för att skicka klockor som REK med Posten, maxvärde 10000 kr dock. Har hört fler säga att klockor inte omfattas men ingen har hittills lyckats visa mig exakt VAR det står i villkoren att klockor inte är försäkrade med Posten. Problemet är dock att det ska vara ett "styrkt värde" vilket är knepigt med gamla klockor - det räcker inte med ett kvitto mellan dig och köparen utan kräver ett värde i tidigare led/värderingsintyg etc.

Hoppas det inte var "Jack W" i Singapore som köpte klockan, det är en fuling.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Det var lite orutinerat av mig att säga att frakten igår i priset samt paypal. Men det är så man lär sig i livet :) nästa gång blir det bättre.

Nix, det var inte Jack W.
 

babanker

Panerai
Om jag får kapa tråden lite. Hur agerar Paypal i de fall köparen har använt sig av ett stulet kort för att genomföra transaktionen? Slog mig då Singapore är ett stort land när det kommer till kortbedrägerier.
Lägger Paypal ansvaret på en som säljare att lite halvt omöjligt genomföra kontrollen på att använt kort tillhör mottagaren av vara? Eller sätter MasterCard och VISA PayPal som ansvarig för transaktionen då det är hos PayPal den faktiskt processas?

Kanske var jag lite otydlig nu...?
 

Mixter

Breitling
Sverige är bland de dyraste länderna i västvärlden när det kommer till kostnader för försändelser via transportbolag som posten, dhl, ups, mfl.
Har handlat en del med tyska och amerikanska e-bay och köparna där får dåndimpen när man mailar vilka försändelsekostnader vunnen auktion innebär...
 

djanbin

Omega
Jag har sålt o köpt klockor till både Vietnam, Singapore och Hongkong, alltid kört posten rekommenderat. Så där hade du sparat 1650:- spänn. Hur ofta kommer egentligen post bort? Mellan civiliserade länder då... Italien, Grekland och lite andra skulle jag inte riskera skicka nånting till, försäkrat eller ej.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har ingen aning. Borde stå i villkoren på deras sida.
Men så fort jag fick pengarna förde jag över dom till mitt bankkonto. Jag tror inte paypal kan kräva mig på pengarna. Det borde vara köparen som åker på det.
 

carlanton

Audemars
Du hade ju kunnat avtala om att köparen får stå risken för frakten och skicka det som vanligt, oförsäkrat rek. Alternativt låtit honom stå för i alla fall halva kostnaden.

Dessutom trodde jag att det var standard att låta köparen antingen betala Paypals 4% eller skicka pengarna som gåva.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Gött med alla svar.
Nästa gång jag säljer en klocka utanför Sverige kommer jag ha mycket bättre koll!

Hoppas att tråden har upplyst några här på forumet i alla fall.
 

calzone

Vacheron
Frågan är om ngn kommer köpa om man har en klocka på EbaY med angiven frakt 300usd haha, dom kommer tro att man vill tjäna pengar på frakten men dom vet inte hur omodernt Sverige är :D
 
Topp