• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erik Strickland visar sin samling

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Erik Strickland är rätt skön så jag tyckte denna video förtjänade en egen tråd.

IMG_0212.PNG

Förra klockan han köpte var en sjukt ovanlig (och dyr) gammal SEIKO-kronograf, minns inte vad han gav, men det var väl över 100 papp i alla fall... (@Molle ).

Erik har riktigt bra koll på läget och hittar klockor i ruggigt bra skick, trevlig verkar han också vara. Jag har inte hunnit titta på videon än men enjoy!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Erik Strickland är rätt skön så jag tyckte denna video förtjänade en egen tråd.

IMG_0212.PNG

Förra klockan han köpte var en sjukt ovanlig (och dyr) gammal SEIKO-kronograf, minns inte vad han gav, men det var väl över 100 papp i alla fall... (@Molle ).

Erik har riktigt bra koll på läget och hittar klockor i ruggigt bra skick, trevlig verkar han också vara. Jag har inte hunnit titta på videon än men enjoy!
Makalös samling (ihopskrapad på relativt kort tid dessutom). Hans 5718 gick för 3.000.000 JPY, ~233KSEK.
 

Isodor

Audemars
Skönt hur han daskar ner Eichi II i bordet!

Kan inte allt om Seiko, men förstår att han har unika prylar, riktigt kul samlande. Bra smak!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skönt hur han daskar ner Eichi II i bordet!

Kan inte allt om Seiko, men förstår att han har unika prylar, riktigt kul samlande. Bra smak!
Att samla på sig många seikos är ingen konst, Eriks samling däremot är förutom de bästa godbitarna även i ruggigt bra skick.
 

estrickland

Breitling
2-Faktor
[Google översatt från engelska, jag ber om ursäkt]
Hej, allihop-

Nic (@Seikothlsm) påpekade denna tråd om min samling video, så jag trodde jag skulle pop i och säga hej.
Glad alla njuter av video och tack för de vänliga orden om mina klockor (och mig också - skulle ha varit obekväm om alla gick på om hur mycket av en idiot jag).

Min nationalitet är USA - men please do not let som ger dig fel uppfattning :)

Jag visste inte att det fanns en sådan aktiv japansk klocka samhälle här, men naturligtvis jag vet @68Molle, @Seikosthlm och @yonsson från Instagram.
Om det finns någon annan jag skulle följa please let me know!

Slutligen, eftersom denna tråd existerar - om någon vill att jag ska svara på frågor, ge information eller bilder om någon av delarna i videon, så jag är glad att.
Om inte, och du hellre går jag bara bort då kan jag göra det också!

Hälsningar och lycklig insamling!
-ES
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
[Google översatt från engelska, jag ber om ursäkt]
Hej, allihop-

Nic (@Seikothlsm) påpekade denna tråd om min samling video, så jag trodde jag skulle pop i och säga hej.
Glad alla njuter av video och tack för de vänliga orden om mina klockor (och mig också - skulle ha varit obekväm om alla gick på om hur mycket av en idiot jag).

Min nationalitet är USA - men please do not let som ger dig fel uppfattning :)

Jag visste inte att det fanns en sådan aktiv japansk klocka samhälle här, men naturligtvis jag vet @68Molle, @Seikosthlm och @yonsson från Instagram.
Om det finns någon annan jag skulle följa please let me know!

Slutligen, eftersom denna tråd existerar - om någon vill att jag ska svara på frågor, ge information eller bilder om någon av delarna i videon, så jag är glad att.
Om inte, och du hellre går jag bara bort då kan jag göra det också!

Hälsningar och lycklig insamling!
-ES
Welcome 2 klocksnack Mr Strickland!
 

Psykel

Patek
[Google översatt från engelska, jag ber om ursäkt]
Hej, allihop-

Nic (@Seikothlsm) påpekade denna tråd om min samling video, så jag trodde jag skulle pop i och säga hej.
Glad alla njuter av video och tack för de vänliga orden om mina klockor (och mig också - skulle ha varit obekväm om alla gick på om hur mycket av en idiot jag).

Min nationalitet är USA - men please do not let som ger dig fel uppfattning :)

Jag visste inte att det fanns en sådan aktiv japansk klocka samhälle här, men naturligtvis jag vet @68Molle, @Seikosthlm och @yonsson från Instagram.
Om det finns någon annan jag skulle följa please let me know!

Slutligen, eftersom denna tråd existerar - om någon vill att jag ska svara på frågor, ge information eller bilder om någon av delarna i videon, så jag är glad att.
Om inte, och du hellre går jag bara bort då kan jag göra det också!

Hälsningar och lycklig insamling!
-ES
Welcome! That's one amazing collection you got! The 5718 is insane!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
[Google översatt från engelska, jag ber om ursäkt]
Hej, allihop-

Nic (@Seikothlsm) påpekade denna tråd om min samling video, så jag trodde jag skulle pop i och säga hej.
Glad alla njuter av video och tack för de vänliga orden om mina klockor (och mig också - skulle ha varit obekväm om alla gick på om hur mycket av en idiot jag).

Min nationalitet är USA - men please do not let som ger dig fel uppfattning :)

Jag visste inte att det fanns en sådan aktiv japansk klocka samhälle här, men naturligtvis jag vet @68Molle, @Seikosthlm och @yonsson från Instagram.
Om det finns någon annan jag skulle följa please let me know!

Slutligen, eftersom denna tråd existerar - om någon vill att jag ska svara på frågor, ge information eller bilder om någon av delarna i videon, så jag är glad att.
Om inte, och du hellre går jag bara bort då kan jag göra det också!

Hälsningar och lycklig insamling!
-ES
Welcome to the Swedish party Erik, nice to see you join in! :) Thanks for sharing your SOTC with us, the content of it really speaks for your passion, picking great pieces from both the Swiss and the Japanese watchmaking history. We all know English here in Sweden so any time you'd like to jump in, go for it, no need for google translate on our end. ;)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
[Google översatt från engelska, jag ber om ursäkt]
Hej, allihop-

Nic (@Seikothlsm) påpekade denna tråd om min samling video, så jag trodde jag skulle pop i och säga hej.
Glad alla njuter av video och tack för de vänliga orden om mina klockor (och mig också - skulle ha varit obekväm om alla gick på om hur mycket av en idiot jag).

Min nationalitet är USA - men please do not let som ger dig fel uppfattning :)

Jag visste inte att det fanns en sådan aktiv japansk klocka samhälle här, men naturligtvis jag vet @68Molle, @Seikosthlm och @yonsson från Instagram.
Om det finns någon annan jag skulle följa please let me know!

Slutligen, eftersom denna tråd existerar - om någon vill att jag ska svara på frågor, ge information eller bilder om någon av delarna i videon, så jag är glad att.
Om inte, och du hellre går jag bara bort då kan jag göra det också!

Hälsningar och lycklig insamling!
-ES
Hi Erik and welcome to Klocksnack and especially our little corner "Kobra Kai". Great of you to pop in and even go through the hazze of translating to Swedish :)
The majority of the Swedes understand English very well (sub-tiles on all movies and TV programs is a big reason for that) so don't hesitate to use that.
Again, welcome, and do share some pictures and thoughts of your amazing collection.

Stefan
 

estrickland

Breitling
2-Faktor
Whew. That makes things easier. Thanks for the warm welcome guys!

Agree the 5718 is bonkers - it and the 3180 in Platinum are in my mind the two endgame vintage Seikos - a little humbled to have each of them.
I promised to put together a writeup on it - once I do, I'll create a thread here w/ pics/commentary.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Whew. That makes things easier. Thanks for the warm welcome guys!

Agree the 5718 is bonkers - it and the 3180 in Platinum are in my mind the two endgame vintage Seikos - a little humbled to have each of them.
I promised to put together a writeup on it - once I do, I'll create a thread here w/ pics/commentary.
Welcome Erik, very nice collection.
You are almost of an Elvis in the world of Seiko nerds, the famous person that almost always comes up in the talks whenever some of us meet :)

Very nice to see that you have joined us here
Elvis has entered the building ;)
 

Psykel

Patek
Whew. That makes things easier. Thanks for the warm welcome guys!

Agree the 5718 is bonkers - it and the 3180 in Platinum are in my mind the two endgame vintage Seikos - a little humbled to have each of them.
I promised to put together a writeup on it - once I do, I'll create a thread here w/ pics/commentary.
Looking forward to that! I'm more of a whacky cheap oddball Seiko collector, like the 2220's and moldy 50's models.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Erik, if you don't mind me asking.
Where do you find all those rare gems?
The amazing collection you have is very very nice, but what we all talk about and are more amazed with is that almost most of the items are N.O.S and items in excellent condition.

Any good story behind any of those acquisitions or just plain luck? :)
 

estrickland

Breitling
2-Faktor
Erik, if you don't mind me asking.
Where do you find all those rare gems?
The amazing collection you have is very very nice, but what we all talk about and are more amazed with is that almost most of the items are N.O.S and items in excellent condition.

Any good story behind any of those acquisitions or just plain luck? :)

Plenty of luck involved - like the Zenith A386 was listed for sale on Chronocentric for single-digit minutes before I noticed it.
Or, the Vulcain Nautical, which was incorrectly as a Valcain on Yahoo Japan - so it went almost completely unnoticed - easily worth 5x what I paid for it.
I only saw it monitoring 300m Seiko divers.
But, in both cases I'd been looking for the right example for years, and was actively looking - so I was in the right place, and eventually the right time happened.

I've picked up a few pieces off of Watchuseek - using WatchRecon alerts - both DOXAs, my TTR1931US.
A few pieces people have reached out to me, because they know I was looking.
For my Seikos, a handful of pieces from eBay - including the Daini 62Mas and my 1-owner 6105-8000, but the vast majority are from Yahoo Japan - using the buyer's agent FromJapan.co.jp.

As for process - when I decide to chase something new, I take a little time to craft a saved search on eBay, FromJapan, Chrono24, WatchProSite, WatchRecon and Google Alerts, and (almost) every day, I poll the ones that don't push alerts.

And then I wait for the right watch/package/seller, at a price I can tolerate - over time learning better and better what that looks like - and when it pops I try to have a fast trigger - having missed out on a few great pieces due to indecision.
It might take 4 years to buy any particular watch, but when your wishlist has 20 things on it, it's a hit every few months.

Probably more verbose than you were after, sorry about that.
 

Blackmore

Panerai
Welcome Eric! Nice of you to stop by. I enjoyed the YT-video immensely.

I've been following you on Instagram for quite some while. It's always nice when a new picture appears on your account.
 
Topp