Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Erik1 putsar glas!

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Erik1, 19 maj 2014.

1. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som färsking här får man väl börja smått, med att polera glaset på ett vintagefynd! 35bagis hos myrorna var det ett klipp. Lite info om klockan. http://clocknuts.com/107T0299.htm

1964-1975, Mekanisk uppvridning, made in Scotland, fungerar finfint och skönt blekta siffror. Men lite ruffigt glas vilket jag tänkte åtgärda.

Det som behövs då. Klocka, tandkräm och gammalt jobbundertröja, check!

Blöt ned tröja och shorts
    [​IMG]Rejäl klick med tandkräm
    [​IMG]Snuspaus!
    Inte helt nöjd efter första vändan va?
    [​IMG]Påett igen
    Tandkräm i kanten, orutt
    Blev det någon skillnad? Kanske lite, eller så gnuggade jag för lite.
    Nåval, på plats! Modell av mig på morgonen får ni med också.

Första fixen då, tok färskt och sjukt basic men kanske underhöll någon. Iväg till er närmsta myrornas nu och skaffa en egen, eller var lat och klicka hem en ifrån eBay, mig kvittar det.

Fridens!

Fixoflex, Aquaracer2, Karatekid och 6 andra gillar detta.
  2. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Bra jobbat!
    Ett hett tips är att börja med autosol och avsluta med tandkräm. Autosolen fixar grovjobbet liksom. Jag fixade nyligen ett sönderrepat Seiko glas(plast) så det nästan ser ut som nytt på det viset =)

jabla och Mekmek gillar detta.
  3. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Kört våtslip, bilrubbing och sist tandkräm på några plastglas. Fungerar riktigt bra, även på slitna framlampor på bilar.

rogart-63 och joh.jonsson gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    jag håller med om våtslip/autosol, men jag brukar även köra tandkrämen torr (utan att fukta med vatten). Man får räkna med att gnugga ett tag men det är det värt.
    Bra jobbat iaf! Kikade på mad men igår och Don Draper har en näst intill identisk på sitt nattygsbord... ;)

Gummo gillar detta.
  5. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Traska ned till närmaste stormarknad och inhandla lite autosol så kommer det garanterat bli ännu bättre, visst är det rogivande med lite putsning :)

6. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för tipsen! Har däremot märkt att den sackar efter 5minuter+- per dag samt tickar så högt att hjärnan sprängs när man ska sova. Hamnade på köksbordet tills den snurrat klart sen får den bli prydnad, hehe.

Den hade blivit servad (tror jag), är inristat 95720 under så synd att den gick så dåligt.

eriksson850 gillar detta.
  7. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Om den går konstant för sakta, så kan du antagligen lösa det genom att rucka verket själv.
    Denna typ av klockor brukar ha ett externt ruckningsreglage på baksidan. Kolla efter ett spår med F och S i respektive ände.
    Ändra lite och mät över ett dygn.
    Annars kan appar som t.ex. WatchAccuracy (Android) hjälpa till, så du inte behöver vänta ett dygn.

Dock hjälper det ju inte mot tickandet :)

Erik1 gillar detta.
  8. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Grymt tips!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

9. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Kan tipsa er hemmapolerare om en maskin du kan fynda på Rusta, de har en dremelkopia från bruksbo 295kr då ingår en knippe oanvändbara verktyg (nästan) man kan dock köpa bra polertrissor & dyl på http://www.sargenta.se kostar en 50lapp och uppåt

underlättar polerandet en hel del, dessutom är det alltid kul med maskiner :)

Matts och rogart-63 gillar detta.
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tipsa gärna om det i verktygs tips tråden jag skapade för ett tag sen . Tänkte om kunde lägga upp tips på lite bra och billiga verktyg där .http://klocksnack.se/threads/verktygs-tips.30023/

11. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Japp Skall bli!

12. Herr_Katt

Herr_Katt Stadsbo

för den som vågar fungerar autosol bra, kör det på billiga klockor

13. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Uppar den här tråden lite. Har en orient mako xl med lite fina repor i glaset (glas-glas) får jag bort dom på samma sätt som plastglas? Dvs autosol o Tandkräm eller ryker "finishen" på glaset då?

14. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det beror på om det finns antireflexbehandling på utsidan av glaset, om inte är det bara att köra. Dock ett riktigt slitjobb (räkna med någon timmes nötande) att göra det för hand om det är mineralglas! ;)

15. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Tveksamt om det är det på en orient för 1200ish kr va? :)

Nöta it is!