Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ernest Borel Datoptic

Diskussion i 'Vintage' startad av Bikinigubben, 15 juli 2015.

1. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Hej!
    Hittade en gammal Ernest Borel Datoptic i en bil på skroten. Den är inte i toppskick som ni ser på bilderna. Om man "skakar" den så går den iallafall i några sekunder. På baksidan står det att det är 18k guld. Har inte funnit någon mer info om klockan, bara en annons från 1955 ang. den. Vad tror ni att värdet är på den?

Bifogade filer:

chrand, Sjobedan, Warwian och 1 annan gillar detta.
  2. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Guldvärdet iaf. Roligt fynd!

J

3. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Tror ni att den går att lämna in på service och få den att fungera? Vad kostar det ca isåfall?

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul klocka!
    Verket ser ut att vara av bra kvalitet, så det borde absolut gå att få den att fungera fint igen. Kolla med farfars klocka, eller abc i stockholm.

LongCon och Bikinigubben gillar detta.
  5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ball och udda klocka! Hör med farfarsklocka.se efter semestern så kan han säkert fixa en service.

6. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Är det någon som har någon mer info ang. klockan? :)

7. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Urverket är ett Felsa 692 Bidynator med Incastar-ruckning. Just denna ganska ovanliga ruckningstyp tycks Ernest Borel använt ganska frekvent och är i min mening det mest intressanta med klockan. Här är lite information om Incastar:
    Namnet Datoptic har självklart att göra med den lilla förstoringsbubblan över datumrutan, vilket annars är något man förknippar med Rolex.

Bikinigubben gillar detta.
  8. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Bumpar denna tråden då jag vill sälja den. Tidigare skrev "Jens" att klockan var värd det som guldet kostar. Hur många gram kan det röra sig om i denna klockan? Den är 34mm utan krona och väger 37g MED urverk. Är väldigt tacksam för svar!:)

9. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Vet inte vad verket väger, men guldet får du 200:- grammet för i sthlm i butik, något mer om du kör via deras "guldbrev" iaf hos den som betalar bäst. Det känns som en ganska svårsåld klocka. Nån annan som kanske vågar sig på en gissning om vad verket väger?
    Men, som sagt, jag har haft fel förut.

J

10. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

På Pantbanken får jag 185kr per gram. De öppnar inte förrän måndag och är väldigt ivrig på att få veta vad jag kan få, hehe:angel:

Jag vet tyvärr inte hur jag får ur kronan, jag har tittat på flera videor men inte verkar stämma på just denna... Annars hade jag kunnat väga den själv.

11. Strindberg

Strindberg Biskop

10-15 g guld.

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kan du fixa lite större bild på tavlan? Vill helst inte se den nedsmält för skrot om den har potential.

Fixoflex, LongCon, Strindberg och 1 annan gillar detta.
  13. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Jag tycker själv att den är väldigt fin men har inte kunskapen för att restaurera den och med en 16-årings ekonomi säljer jag hellre den. Rodico kanske kan hjälpa.

Försökt att ta så bra som möjligt med iPhone-kameran. Kunde dessvärre inte ta rakt ovanför då det isåfall blev skugga över hela.
    IMG_7785.JPG IMG_7786.JPG

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tyvärr är bandhornen förstörda med, så du får slänga ut den på tradera eller sälja som skrotguld. Synd men finns nog inte mycket att göra tyvärr. Kanske någon som kan ha användning av verket om du säljer som skrotguld.

15. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Vill någon köpa verket får de gärna göra det för den kommer att bli skrotguld direkt på måndag om ingen vill köpa den.

Aurum gillar detta.
  16. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

17. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Blev såld till en KS-medlem. Även om jag förmodligen gick minus känns det bättre att ha sålt det till någon som faktiskt samlade på märket och hade användning av den istället för att den skulle smältas ned.

Sond, chrand, Strindberg och 3 andra gillar detta.
  18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Härligt att höra! Det tackar ni nördar för!

Warwian, eriksson850 och LongCon gillar detta.