• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ersättning för vanprydande ärr? Erfarenheter?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Funderar på det här med ersättning för vanprydande ärr.

Hustrun fick en spark av en häst som tog olyckligt i pannan vilket föranledde några stygn ovanför ena ögat.

Försäkringsbolaget vill nu drygt ett år senare betala ut nånstans kring 14 k för detta ärr som är några cm långt och inte helt slätt och snyggt. Rent spontant tycker jag att det var lite klen ersättning och funderar såklart på att överklaga detta.

Vad är era erfarenheter av ersättning för vanprydande ärr? Vore kul att höra.

Är det ens nån mening med att överklaga? Har dålig inblick i försäkringsbranschen. Tacksam för input!
 

Camo00

Patek
Det låter spontant rätt lite om det är mycket synligt och iögonfallande. Men det beror såklart på villkoren i försäkringen.
Både min hustru och hennes syster har dock fått däromkring resp över, för ärr som i princip inte syns utan förstoringsglas...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Som @Camo00 skriver så beror det nog mest på villkoren i försäkringen. Jag har en separat klausul för ärrersättning i min livförsäkring. Vet inte om det är standard eller inte.

Sen är min absoluta övertygelse att försäkringsbolagen regelmässigt erbjuder en för låg ersättning initialt då de vet att merparten ändå accepterar. #konspirationsteori#
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur fungerar detta? Antar att man måste få det dokumenterat via läkare? Har fått ärr både som gammal och ung. Aldrig sökt någon ersättning :(

Jag är likadan. Full av ärr, försöker hävda att det är manligt...

...men kollade upp det med mitt försäkringsbolag i samband med att jag drog av foten i en MC-krasch för några år sedan och fick ett rejält ärr över foten i samband med efterföljande operation. Man måste dokumentera (finns fotografer som gör det professionellt) jag tog några iphone-kort, skickade in och fick inte en spänn just för ärret... :)
 

JohnDoe

Rolex
Hur fungerar detta? Antar att man måste få det dokumenterat via läkare? Har fått ärr både som gammal och ung. Aldrig sökt någon ersättning :(
Märkligt nog tror jag det är skillnad på ersättning till män och kvinnor för ärr. Det fanns angivet i de flesta villkor förr i tiden. Kvinnor anses enligt försäkringsbolagen "lida mer" av ärr än män. När det gäller anmälan för ersättning var det väl tidigare inom tre år från skadan men nu är det tio år har jag för mig. Vi har säkert en och annan försäkringsjurist här på forumet som kan mer om detta. Du kan även kolla med http://www.konsumenternas.se/ som kan mer.
Edit: hittade den här länken, finns en länk vidare till ersättningstabell
http://www.konsumenternas.se/forsak...barnforsakringar/vid-skada/ersattning-for-arr

Kastar in länken till ersättningsmallen för TSN.
http://www.trafikskadenamnden.se/bedomning/arrtjansten/
Går ganska enkelt att se hur den föreslagna ersättningen "står sig" mot det som är ganska normgivande för många försäkringsbolag.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Märkligt nog tror jag det är skillnad på ersättning till män och kvinnor för ärr. Det fanns angivet i de flesta villkor förr i tiden. Kvinnor anses enligt försäkringsbolagen "lida mer" av ärr än män. När det gäller anmälan för ersättning var det väl tidigare inom tre år från skadan men nu är det tio år har jag för mig. Vi har säkert en och annan försäkringsjurist här på forumet som kan mer om detta. Du kan även kolla med http://www.konsumenternas.se/ som kan mer.
Edit: hittade den här länken, finns en länk vidare till ersättningstabell
http://www.konsumenternas.se/forsak...barnforsakringar/vid-skada/ersattning-for-arr

Kastar in länken till ersättningsmallen för TSN.
http://www.trafikskadenamnden.se/bedomning/arrtjansten/
Går ganska enkelt att se hur den föreslagna ersättningen "står sig" mot det som är ganska normgivande för många försäkringsbolag.
Som jag trodde då... Man måste få det dokumenterat av läkare :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Märkligt nog tror jag det är skillnad på ersättning till män och kvinnor för ärr. Det fanns angivet i de flesta villkor förr i tiden. Kvinnor anses enligt försäkringsbolagen "lida mer" av ärr än män. När det gäller anmälan för ersättning var det väl tidigare inom tre år från skadan men nu är det tio år har jag för mig. Vi har säkert en och annan försäkringsjurist här på forumet som kan mer om detta. Du kan även kolla med http://www.konsumenternas.se/ som kan mer.
Edit: hittade den här länken, finns en länk vidare till ersättningstabell
http://www.konsumenternas.se/forsak...barnforsakringar/vid-skada/ersattning-for-arr

Kastar in länken till ersättningsmallen för TSN.
http://www.trafikskadenamnden.se/bedomning/arrtjansten/
Går ganska enkelt att se hur den föreslagna ersättningen "står sig" mot det som är ganska normgivande för många försäkringsbolag.

Hoppla! Petar jag in uppgifter i mallen och tar hänsyn till fruns ålder så tycker jag att erbjuden ersättning ligger 5-10 k för lågt.

Okay, hur skriver man ett bra överklagande tro? Vilka ömma punkter ska man trycka på?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Inget att göra med OP men tycker överlag detta med ersättning för ärr och andra mindre skador man man orsakar själv är helt fel. Så länge det inte påverkar ens förmåga att arbeta osv..

T.ex. min kusin ramla och bröt armen för hon var full, fick typ 10k för detta. Gör armen mindre ont eller syns ärret mindre för man får in några tusenlappar på kontot?

Skulle hellre se längre premier på försäkringarna och ta bort detta trams.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Inget att göra med OP men tycker överlag detta med ersättning för ärr och andra mindre skador man man orsakar själv är helt fel. Så länge det inte påverkar ens förmåga att arbeta osv..

T.ex. min kusin ramla och bröt armen för hon var full, fick typ 10k för detta. Gör armen mindre ont eller syns ärret mindre för man får in några tusenlappar på kontot?

Skulle hellre se längre premier på försäkringarna och ta bort detta trams.

Principiellt kan jag hålla med. Därav att jag själv aldrig brytt mig (lite dumt kanske...).

Men jag kan tycka att 'vanprydande' är grejjen här. Om någon får ett ärr, och verkligen lider av det, psykiskt/nedsatt arbetsförmåga eller vad det nu kan leda till så tycker jag det kan vara på sin plats.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Principiellt kan jag hålla med. Därav att jag själv aldrig brytt mig (lite dumt kanske...).

Men jag kan tycka att 'vanprydande' är grejjen här. Om någon får ett ärr, och verkligen lider av det, psykiskt/nedsatt arbetsförmåga eller vad det nu kan leda till så tycker jag det kan vara på sin plats.

Ja det är ju såklart alltid en gränsdragning hur mycket det påverkar var och en. I min kusins fall tycker jag inte hon skulle haft ett öre..

Problemet överlag är nog att väldigt få personer kommer må bättre psykiskt för man får lite pengar. Pengarna tar slut och skadan finns kvar.
Bättre att det skulle vara som för bilar att pengarna skulle betalas ut för att åtgärda detta vid t.ex. en skönhetsoperation för att dölja ärret.
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Bröt benet för några år sedan, för ärren som blev efter operationerna fick jag kring 7k om jag minns rätt. Totala invaliditetsersättningen landade kring 30. Har någon standard privat olycksfallsförsäkring från ett av de större bolagen.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Med tanke på hur mycket försäkringspremier man betalar, ska man givetvis ha ersättning för det som innefattas i villkoren. Är det inte hela poängen med just en försäkring? Jag vet att det är klokt att överklaga det första ersättningsförslaget.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Funderar på det här med ersättning för vanprydande ärr.

Hustrun fick en spark av en häst som tog olyckligt i pannan vilket föranledde några stygn ovanför ena ögat.

Försäkringsbolaget vill nu drygt ett år senare betala ut nånstans kring 14 k för detta ärr som är några cm långt och inte helt slätt och snyggt. Rent spontant tycker jag att det var lite klen ersättning och funderar såklart på att överklaga detta.

Vad är era erfarenheter av ersättning för vanprydande ärr? Vore kul att höra.

Är det ens nån mening med att överklaga? Har dålig inblick i försäkringsbranschen. Tacksam för input!
Tre centimeter ärr ovanpå handen sedan operation efter benbrott hösten 2015. Ficka 13,5k för det och funderade på att överklaga men efter avstämning med vänner kändes det ändå rimligt. Fullt synligt men fint ärr. Skickade egna bilder till Euroaccident som jag var försäkrad hos. Har även LF som jag väntar på besked ifrån i slutet på året(arbetsskada därav olika försäkringar).
 
Har två ärr på hakan som inte behövdes sys om dem syns inte överhuvudtaget trots det fick jag 6k totalt.
Har ett stort ärr på örat som jag skulle få 10000k för men överklagade och slutade med att jag fick ut 16000k så testa att överklaga:)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ja gissa varför premien är så hög..
fast man skulle ju kunna fortsätta det resonemangen och ta bort ersättning efter ersättning tills premien är noll kr. Vad du anser är oviktigt tycker nån annan är jätteviktigt.
Sen vore det kanske rimligt att i högre grad kunna välja vad försäkringen ska omfatta och på så sätt kunna påverka sin premie.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Man behöver inte läkarintyg för vanprydande ärr normalt. Jag har fått ersättning från IF och väntar på från TH. Det som krävs är en närbild samt en på avstånd i dagsljus.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Man behöver inte läkarintyg för vanprydande ärr normalt. Jag har fått ersättning från IF och väntar på från TH. Det som krävs är en närbild samt en på avstånd i dagsljus.

Exakt så var det för mig från TH. Det är dock ett par år sedan.

Däremot invaliditet, smärta, obehag etc. måste såklart styrkas av läkare.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Man behöver inte läkarintyg för vanprydande ärr normalt. Jag har fått ersättning från IF och väntar på från TH. Det som krävs är en närbild samt en på avstånd i dagsljus.
När jag frågade Folksam om mitt ärr vid ögonbrynet fick jag höra då(tre år sedan) att man måste kontakta försäkringsbolaget inom tre eller fem(kommer inte ihåg exakta siffran) från det att ärret uppkom. Ärret fick jag som treåring.

Kanske borde höra av mig igen då.
 

Thorn

Friends of KS
Har en vän som fick flaska i huvudet. Han fick ca 10k per cm ärr. Han ser ut som en tiger rivit honom över ansiktet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Man kan inte vänta hur länge som helst med att söka ersättning. JAg fick ett rätt så fint ärr vid ögonbrynet som

När jag frågade Folksam om mitt ärr vid ögonbrynet fick jag höra då(tre år sedan) att man måste kontakta försäkringsbolaget inom tre eller fem(kommer inte ihåg exakta siffran) från det att ärret uppkom. Ärret fick jag som treåring.

Kanske borde höra av mig igen då.

Det är två skilda saker. Man måste rapportera skadan inom viss tid för att föesäkringen skall gälla. Sedan kommer diskussion om det vanställande ärret. Brukar vara runt 3 år gammalt max men vet att det åtminstone för fanns de som hade 10 år (vanligt vid de försäkringar som gällde olyckor som hände på skolor). Nu vet jag inte och tror att det mesta styrs av villkoren.
 
Topp