• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ETA 2824-2, Går ej att byta tid/vrida upp

RickardW

Cartier
2-Faktor
Jag såg lite smuts på insidan av glaset så jag skruvar av baklocket, tar bort krona + axel. Bort med urverket och putsar glaset. Perfekt, blev skitbra!
In med urverket igen, tillbaka med axeln(Klickar som det brukar göra). Axeln och kronan sitter precis som innan men det går inte att dra ut den alls? Varken 1 eller 2 "klick"..

Något som jag har missat?
Här är ett par halvtaskiga bilder
20170414_004344.jpg


20170414_004326.jpg
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Kan du skruva på den?
Testa att lossa och sätt dit den igen annars

Det går att skruva på den men inget händer, den dras heller inte upp (När jag skuvar alltså). Men skakar jag på klockan så hoppar den igång. Det känns som att kronan sitter som den ska men det går inte att dra ut den för att byta tid/datum.
Har lossat och suttit tillbaka den fyra gånger, jag måste göra någonting fel..?
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle tro att visarställararmen hoppat snett i uppdraget när du drog ut kronan.
Inte det lättaste ingreppet om du inte skruvat med urverk tidigare, men en urmakare borde kunna få ordning på det relativt lätt om det nu är det som är fel.

 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Skulle tro att visarställararmen hoppat snett i uppdraget när du drog ut kronan.
Inte det lättaste ingreppet om du inte skruvat med urverk tidigare, men en urmakare borde kunna få ordning på det relativt lätt om det nu är det som är fel.

På videon så kan han byta datum men på min klocka händer inget alls? Kan det fortfarande vara samma fel?
Tack för svaret! Och den bra videon :)
Är allt för osäker för att fixa själv.. får leta på någon som är lite mer erfaren.

Är det något man ska tänka på när man sätter tillbaka kronan? För att undvika att detta händer igen tänkte jag.
EDIT: Hörde på videon att man ska dra ut kronan(till "ställa tid läget") innan man lossar den. Jag brukar för vana alltid göra det men förmodligen så glömde jag det denna gång :(
Men men, man lär sig nya saker varje dag! :)
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
På videon så kan han byta datum men på min klocka händer inget alls? Kan det fortfarande vara samma fel?
Tack för svaret! Och den bra videon :)
Är allt för osäker för att fixa själv.. får leta på någon som är lite mer erfaren.

Är det något man sla tänka på när man sätter tillbaka kronan? För att undvika att detta händer igen tänkte jag.
Bäst är att dra ut kronan i visarställ-läge innan man drar ut kronan. Sedan är det bra att tänka på att inte trycka för hårt eller löst på kappen för att frigöra kronan.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Undra om man ändå ska försöka fixa det själv. Ser ju inte allt för avancerat ut på videon och jag har alltid velat lära mig att serva min äldre skäpklockor. Kommer aldrig till skott. Detta är väl en liten bra start på det hela.
Kan tänka mig att urmakarn tar bra betalt för att fixa det lilla felet :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Undra om man ändå ska försöka fixa det själv. Ser ju inte allt för avancerat ut på videon och jag har alltid velat lära mig att serva min äldre skäpklockor. Kommer aldrig till skott. Detta är väl en liten bra start på det hela.
Kan tänka mig att urmakarn tar bra betalt för att fixa det lilla felet :)
Det är rätt svårt att spänna och hålla delarna på plats. Om du bryr dig om klockan skulle jag lämnat in den. Borde inte kosta mer än en femhundring.
 

San15

Cartier
2-Faktor
Samma sak hände mig på ett annat ETA verk och blev tvungen att lämna in det hos en urmakare, tror det kostade 600-800:-
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Det är rätt svårt att spänna och hålla delarna på plats. Om du bryr dig om klockan skulle jag lämnat in den. Borde inte kosta mer än en femhundring.
Det är väl som alltid med youtube videos och kolla på folk som kan sin grej. Allt ser så lätt ut men sen när man ska göra ett försök själv så är det en annan femma :rolleyes:
Får ta mig en funderare! Ska först höra lite vad urmakarn säger. Runt 500 låter överkomligt :)
Tack för inputen.

Samma sak hände mig på ett annat ETA verk och blev tvungen att lämna in det hos en urmakare, tror det kostade 600-800:-
Skönt att man inte är ensam! Man lär sig av sina misstag som dom brukar säga :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Gjort detta med och orsaken kan man se i videon för de flesta av oss gör precis som han i videon och använder en pincett för att trycka ner den lilla pinnen som släpper ut axeln med krona. Nu är den pinnen hyperkänslig för hur långt ner den får tryckas och därför har ETA gjort en liten utskärning där man skall använda en liten skruvmejsel istället och gör man det kan man inte trycka ner pinnen mer än vad som behövs.

Det är i alla fall det jag lärt mig och det har aldrig hänt igen. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gjort detta med och orsaken kan man se i videon för de flesta av oss gör precis som han i videon och använder en pincett för att trycka ner den lilla pinnen som släpper ut axeln med krona. Nu är den pinnen hyperkänslig för hur långt ner den får tryckas och därför har ETA gjort en liten utskärning där man skall använda en liten skruvmejsel istället och gör man det kan man inte trycka ner pinnen mer än vad som behövs.

Det är i alla fall det jag lärt mig och det har aldrig hänt igen. :)
Aldrig hört, men det låter praktiskt. Lust att visa med en bild?
 

Martin Lovasz

Audemars
Vet inte riktigt hur jag skall göra för att visa detta men ETA tog bort den lilla fjädern som normalt håller mot visarställarmen och ersatte den med ett platta som kombinerar fjädern för visarställarmen och regelfjädern och trycks denna platta upp bara lite för högt hamnar visarställarmen lite fel när axel dras ut då inget håller mot den längre.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet inte riktigt hur jag skall göra för att visa detta men ETA tog bort den lilla fjädern som normalt håller mot visarställarmen och ersatte den med ett platta som kombinerar fjädern för visarställarmen och regelfjädern och tycks allt upp bara lite för högt hamnar visarställarmen lite fel när axel dras ut då inget håller mot den längre.
Tänkte du kunde visa hur skruvmejseln går att trycka ner till en viss nivå. Själv har jag alltid använt korntång men varit noga med att inte trycka för hårt/djupt. Tänkte att du kunde visa vilken storlek av skruvmejsel du använt och hur långt du trycker ner så andra får se.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Vet inte riktigt hur jag skall göra för att visa detta men ETA tog bort den lilla fjädern som normalt håller mot visarställarmen och ersatte den med ett platta som kombinerar fjädern för visarställarmen och regelfjädern och trycks denna platta upp bara lite för högt hamnar visarställarmen lite fel när axel dras ut då inget håller mot den längre.

Det var ju smidigt. Tack för infon :)

Tänkte du kunde visa hur skruvmejseln går att trycka ner till en viss nivå. Själv har jag alltid använt korntång men varit noga med att inte trycka för hårt/djupt. Tänkte att du kunde visa vilken storlek av skruvmejsel du använt och hur långt du trycker ner så andra får se.
Här har du en en lite bättre bild.
ETA2824-2_zps84e3cd4c.jpg

Som du ser så är det gjort så att man ska trycka med skruvmejseln istället för en korntång. Är likadant på mitt urverk som du ser på första bilderna.
Är nog det @Martin Lovasz menar :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Bra bild och man ser hur lite denna pinne skall tryckas ner så om man använder en pincett så skall man knappt känna hur den tryck ner. Altså är det säkrare att använda en skruvmejsel som passar i skåran.
 

Martin Lovasz

Audemars
Vill man inte ta av urtavlan och allt på ovansidan kan man lossa automatbryggan och sedan fjäderbryggan, så kan man komma åt visarställarmen och ställa den i rätt läge igen.

..Som han visade i videon. :banghead:
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gjort detta med och orsaken kan man se i videon för de flesta av oss gör precis som han i videon och använder en pincett för att trycka ner den lilla pinnen som släpper ut axeln med krona. Nu är den pinnen hyperkänslig för hur långt ner den får tryckas och därför har ETA gjort en liten utskärning där man skall använda en liten skruvmejsel istället och gör man det kan man inte trycka ner pinnen mer än vad som behövs.

Det är i alla fall det jag lärt mig och det har aldrig hänt igen. :)
Grymt tips med skruvmejsel som jag nu använt mig av ett par gånger sedan jag fick tipset här i tråden, tack och hatten av Martin! :)
 
Beror ofta på att man trycker knappen för att släppa axeln för hårt. Rookie-mistake.
Den ska endast tryckas så hårt så den precis släpper axeln. (Håll i axeln med lätt tryck utåtdragande och tryck sakta på knappen tills axeln släpper.)
Trycker du för hårt så släpper den.
 
Topp