Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

ETA eller Selitta ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Equilibrium, 27 december 2015.

1. Equilibrium
    Trådstartare

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Funderar på att låta nästa klocka bli en "Jumping hour", en komplikation som tilltalar mig estetiskt.
    Har reducerat möjliga val till två klockor från två olika tillverkare, Oris och Perrelet.
    Designmässigt gillar jag bägge två lika mycket så denna aspekt är för frågeställningen oväsentlig.
    Det jag behöver få reda på mer om av er KS:are för att göra det bästa valet mellan dessa två är innehållet i dem.

Orisens verk kallas Oris 917, och är ett modifierat Selitta SW 300 verk.
    Perreletens verk kallas P-191, och är ett modifierat ETA 2892 verk.

Vilket av dessa verk är klokast att ha som hjärtat i sin klocka ?
    Skriv gärna om vad ni har för erfarenheter och åsikter om verken.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Chuck och Daniel Mathisen gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Chuck gillar detta.
  3. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Verkmässigt skulle jag nog säga same same, Sellita gör bra verk och är en bra ersättare till ETA.
    Av dessa två hade jag nog valt Oris. Den tilltalar mig mer estetiskt :)

Equilibrium och Chuck gillar detta.
  4. nissehult

nissehult Friends of KS

300 är en klon av 2892 (med snäppet fler juveler) så är du inte så noga med att det skall vara ETA så bör 300 teoretiskt sett vara lättare att serva hos fler urmakare (som kan få tag på reservdelar). Men i ditt fall så skulle jag gå på klockan du gillar bäst. Urverken är likvärdiga.

Chuck gillar detta.
  5. Norra

Norra Borgare

Sellita har varit underleverantör för ETA innan Swatch köpte upp allt inklusive bland andra Nivarox har jag för mig. De gjorde allt möjligt från att tillverka vissa delar till att göra slutarbeten på färdiga ETA-verk. Och nu när Swatch äger allt förutom Sellita i stort sett så har de tagit på sig den uppgiften att tillverka basverk för de flesta tillverkare. Även IWC och Hublot använder sig av Sellita. Eftersom Sellita har samma know-how som ETA och samma maskineri osv. så har de tillverkat dessa klonverk, SW-200 är baserat på 2824-2, SW-300 2892-a2 och SW300 Valjoux 7750. De har någon extra juvel här eller där för att inte kopiera ETA helt och hållet, trots att jag läst att patent har utgått på ETA-verk, om man nu kunnat patentera dessa.... Men ta allt jag skriver här med en nypa salt, jag vet inte allt.

Senast ändrad: 27 december 2015
  6. Equilibrium
    Trådstartare

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tack för alla svar :) Det verkar ju vara hugget som stucket vad det gäller kvaliteten på urverken.
    Så det blir nog som @yonsson säger snarare en fråga om att få tummen ut ur r*va och börja spara ;)

yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield