Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Etablerade gråhandlare i Sverige

Diskussion i 'Diskussion' startad av gonza, 16 april 2016.

1. gonza
    Trådstartare

gonza Bonde

Vad finns det för etablerade gråhandlare i Sverige? och vad tycker vi om dom?

Själv handlar jag helst begagnat men vill samtidigt kliva in i en fysisk butik, känna å klämma på klockorna och få inspiration. Någon som känner igen sig?
    Kan ibland avundas övriga länder och deras stora utbud icke AD butiker då vi i Sverige inte har så många. Vilka finns egentligen?

När det kommer till Stockholm så finns det såvitt jag vet bara en? Luxury Watches på Grev Turegatan.
    Kan själv tycka att dom är något överprisade men annars vettiga, härliga och alltid ett bra och varierande utbud.

Vad är era tankar kring detta?

Hexagon gillar detta.
  2. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En gråhandlare för mig är någon som erbjuder klockor först och främst Online. Jag ser inte LW som en gråhandlare utan som vilken annan handlare som säljer smycken.

gonza gillar detta.
  3. OxleyStateHigh

OxleyStateHigh Borgare

En äkta gråhandlare av rang skulle jag vilja säga ligger på mycket lite inventarier och saknar i princip butik.

gonza gillar detta.
  4. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Uret.se .....

gonza och Wiliamo gillar detta.
  5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Menar du gråhandlare som enbart säljer till konsument eller en AD som ägnar sig åt gråhandel? ;)

alfgren, gonza och tissoter gillar detta.
  6. Brydlon

Brydlon Torpare

Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?

7. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Vadå tillåtliga/inte tillåtliga, olagliga? Sluta löjla dig.

yonsson, Erik1, paradis och 1 annan gillar detta.
  8. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Vad menar du med halvt olagliga? Antingen är det olagligt eller så är det inte det. På vilket sätt gynnar vi kriminalitet?

yonsson, Henkesm, paradis och 2 andra gillar detta.
  9. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Det där förstod inte jag, det är inte kopior vi pratar om. Gråhandel innebär att klockorna är köpa av en AD och sen säljer en förmedlare dessa vidare.

10. Brydlon

Brydlon Torpare

Jag menar om det är tillåtet att köpa från en distributör och sälja vidare. De tillåter inte till alla, så går man runt. Går man runt är det inte riktigt lagligt längre,eller?

11. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Lagligt? Jag vet inte om du riktigt förstått hur gråhandel går till...

Erik1, Rasmus Andersson, paradis och 2 andra gillar detta.
  12. Brydlon

Brydlon Torpare

Kanske inte. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det är inte olagligt i lagens mening, men är det grått så är det inte riktigt "rumsrent", eller hur.

13. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Det är en produkt av tillverkarnas egna regler, så för mig är det det. Spec. i Sverige då de betalar moms och skatt här(annars skulle de sitta inne).

14. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Det är en produkt av tillverkarnas egna regler, så för mig är det det. Spec. i Sverige då de betalar moms och skatt här(annars skulle de sitta inne).

15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    LW är absolut gråhandlare.

Gap36, Calfen, rillesnille och 5 andra gillar detta.
  16. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Det där med "rumsrent" eller inte är ju något som ADs vill att vi ska fundera på och de har hjälpt till att odla myten trots att de själva är orsaken till att "gråhandeln" existerar. Ett mer korrekt namn enligt mig är parallellimport vilket är fullt lagligt och ett bra sätt att sätta press på ADs ofta skyhöga marginaler.

17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Nja, AD har inte så höga marginaler när allt kommer omkring efter personal- och lokalkostnader etc. "Problemet" med premiumprodukter är leverantörens krav på att det ska vara fina lokaler, viss lagerhållning och kompetent personal. Om en Rolex AD bara fick ha sub-C i stål hemma och beställa allt annat skulle du som kund kunna pruta mer. Nu när de måste ligga ute med pengar i lady-DJ och svindyra DDs som inte säljer ofta, då blir såklart prutmånen på populära (de klockor du vill köpa) modeller lägre, då de måste ha en bra omsättning och vinst på de modeller som faktiskt är lättsålda.

Är det nån du ska vara grinig på är det klocktillverkaren själv som inte lämnar tillräckligt stora rabatter till AD på stora inköp samtidigt som de tvingas ta in "skit"-modeller.

Hexagon, Brydlon och Skeeter gillar detta.
  18. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Visst har de kostnader men tittar man tex på Nymans så gör de ca 10% i ren vinst vilket är riktigt bra :)

19. gonza
    Trådstartare

gonza Bonde

Gråhandlare i mina ögon är samtliga återförsäljare som inte är AD. Varför vi dock kallar icke AD återförsäljare som säljer begagnat för gråhandlare förstår jag dock inte då AD generellt nte säljer begagnat. Precis som en bil tappar 20-30% i värde så snart den lämnar bilhallen tappar klockan lika mycket så snart den lämnar AD. Jag röstar i vilket fall för beggat "helst mint" och dom seriösa återförsäljarna som generellt kallas "gråhandlare"

20. gonza
    Trådstartare

gonza Bonde

Nja, det är att ta det steget för långt. Att kalla en återförsäljare av begagnade klockor kriminell? Njaa. så vitt jag vet så säljer inte många AD beggat?

21. alfgren

alfgren Biskop

Verkar vara många som inte greppat att gråhandel innebär att klockan från början är såld av en helt vanlig AD utan förväxlar det med någon slags parallelltillverkning/stöldgods/b-sortering.

Dru, rillesnille, paradis och 3 andra gillar detta.
  22. Bergmästaren

Bergmästaren Torpare

Från:
    Malmfälten/Uppsala
    Många myter och "vandringssägner" ang. gråhandel.

Torsten och rillesnille gillar detta.
  23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    AD kan ju även vara gråhandlare också.

alfgren gillar detta.
  24. Brodeur

Brodeur Bonde

Ursäkta men vad svamlar du om?

Det är snarare tvärt om, företag får inte neka andra att sälja
    Tror du lyssnar för mycket på klockhandlare i sverige, löjlig frågeställnnig så länge klockan är ny och cert mm är stämplade av riktigt åf. finns ingen mer internationell produkt utan några som helst landsanpassningar.

Torsten och alfgren gillar detta.
  25. maximuspro

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Räknas Rob o Nymans som gråhandlare av ADs i Asien?

Jesper Fredson och alfgren gillar detta.
  26. Jesper Fredson

Jesper Fredson Präst

Från:
    Ystad bor i Oslo
    Jag förstår inte helt varför det finns world wide warranty på klockorna när AD blir sura för att klockan är köpt i utlandet? Om jag bor i New York i 2 år och sen flyttar till Sverige och skulle behöva köra garantisak så fråga AD vart klockan än köpt är den köpt i utlandet ska dom ha 2000kr för att skicka iväg den på garanti! Det är ganska dåligt system egentligen, fine om det kostar ett par hundringar helt ok, men finns en AD här i Oslo som tar 2500 om klockan inte är kjöpt hos dom!

27. Oli

Oli Präst

Tror inte tillverkaren skulle bli jätteglad om ADn tar betalt för garantiärenden.

28. thompson

thompson Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Och ändå läser man ofta om vissa AD som rutinmässigt tar ut hutlösa sk. fraktavgifter på tusentals kronor vid garantiärenden på klockor som inte är köpta hos just den ADn, trots världsgaranti. Tillverkarna verkar ju inte heller ta detta seriöst då de låter AD hållas.

29. Oli

Oli Präst

Jo men tror inte heller ad berättar för tillverkaren att dom lät kunden betala X antal tusen för frakten.

paradis gillar detta.
  30. Jesper Fredson

Jesper Fredson Präst

Från:
    Ystad bor i Oslo
    Det är fine om dom ska ha liksom en 300-400 kanske men när det börjar gå upp mot 1000-2500 då är det bara helt sjukt ju, halva vägen till service

Mårtenssons ur Brookfield