• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Etablerade gråhandlare i Sverige

Jo men tror inte heller ad berättar för tillverkaren att dom lät kunden betala X antal tusen för frakten.

Nej det finns säkerligen ett stort mörkertal som tillverkare inte vet om. Dock finnu det ju trådar där det drabbat forummedlemmar som har tagit kontakt med tillverkare och berättat om det, då har ju tillverkaren löst det i just det fallet men de verkar ju inte ha tagit ad i örat ordentligt och satt stopp för det då det fortfarande förekommer.


Det är fine om dom ska ha liksom en 300-400 kanske men när det börjar gå upp mot 1000-2500 då är det bara helt sjukt ju, halva vägen till service

Nu beror det ju lite på vad som står i garantivillkoren för just den tillverkaren men generellt tycker jag inte det är ok av ad att ta ut fraktavgifter på en klocka med världsgaranti oavsett summa. Är det världsgaranti så är det oavsett om klockan är köpt i Stockholm eller i Italien.
 

Buffi

Panerai
uret.se har ju nämnts, men mywatch.nu finns ju också om man ser till onlinebutiker.
Har ingen erfarenhet av någon av dom dock, men utåt sett så ser de ju ganska seriösa ut.
 
Nej det finns säkerligen ett stort mörkertal som tillverkare inte vet om. Dock finnu det ju trådar där det drabbat forummedlemmar som har tagit kontakt med tillverkare och berättat om det, då har ju tillverkaren löst det i just det fallet men de verkar ju inte ha tagit ad i örat ordentligt och satt stopp för det då det fortfarande förekommer.




Nu beror det ju lite på vad som står i garantivillkoren för just den tillverkaren men generellt tycker jag inte det är ok av ad att ta ut fraktavgifter på en klocka med världsgaranti oavsett summa. Är det världsgaranti så är det oavsett om klockan är köpt i Stockholm eller i Italien.


Märket det gäller här i Oslo är bla Rolex
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Detta har vi diskuterat tidigare. AD får ingen ersättning för frakten till fabriken utan måste stå för den och andra omkostnader (tid) som de drabbas av. Har de sålt klockan ingår det ju i deras påslag. Har de inte sålt den blir det en ren kostnad för dem. På det viset förstår jag deras resonemang. Sedan kan man tycka att självkostnad för frakten vore mer rimligt, vad det nu kan vara. Eller att tillverkaren faktiskt står för den kostnaden. Därför är väl det bästa att göra som @yonsson, kontakta tillverkaren och hantera ärendet direkt med dem och faktiskt få fri frakt. Kräver dock mer arbete.
 

Rossne

Breitling
Förstår att en ad som inte sålt klockan vill ha betalt för att handha ett garantiärende. Tror ju inte någon tillverkare betalar en summa till butiken för varje ärende dom fixar. Butikspersonal ska ju nämligen också ha lön. Tar alltid tid att handha sådant inte bara faktiskt fraktkostnad.
 
Det var enligt mig det sjukaste jag hört.

Jobbar hos en bilgeneralagent och har aldrig någonsin hört talas om att garantiärenden skulle kosta för att bilen inte är köpt hos rätt ÅF. Det skulle aldrig varken kund eller generalagent acceptera.

Vad är skillnaden med klockor?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?

Jag menar om det är tillåtet att köpa från en distributör och sälja vidare. De tillåter inte till alla, så går man runt. Går man runt är det inte riktigt lagligt längre,eller?

Kanske inte. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det är inte olagligt i lagens mening, men är det grått så är det inte riktigt "rumsrent", eller hur.
Där blev det lite fel, va? Mitt råd är att du googlar lite och tar reda på hur det ligger till innan du börjar svamla. Annars är risken att du blir rejält utbildad av forumet...
 

Rossne

Breitling
Sjukt eller inte, lite skillnad då ni har betalt för jobbet. En företagare betalar inte sin personal för gratis service. Jag jobbar men massa varumärken och många generalagenturer står inte för ett skit annat än att dom repar varan när den står på deras lastbrygga. Dom står för frakten tillbaka, inget mer. Fråga, om ni bara fick delarna skulle ni repa bilen ändå eller?
 
I din metafor skulle det vara jag som levererar delar utan att betala för arbete men jag förstår vad du menar.

Troligtvis skulle återförsäljaren inte göra det nej men dom får också betalt för garantiarbeten. Däremot finns det ju riktvärden för vad ett garantiarbete ska ta i tid, och det är det som betalas ut oavsett om tiden uppnås eller dras över. Lite sånt som ingår i att vara auktoriserad handlare om man frågar mig, och är ett absolut faktum i åtminstone bilvärlden.

Ställs det inte högre krav på generalagenterna gällande garantier? Känns ju meningslöst med ett "worldwide warranty" om det endast räknas på ADn klockan är såld hos...
 

Rossne

Breitling
Kan ju inte klockvärlden men även stora företag jobbar helt utan att på något sätt ersätta åf för mer än just repet och returfrakten som dom enl komsumentlagen måste. Därför är ofta fysiska butiker måttligt road av att "hjälpa" folk som inte köpt produkten just där.
 

noeLLY

Cartier
Avgiften finns där endast för att stävja/göra det svårt för gråhandel, rätt eller fel.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte en longines hydroconquest på uret.se för några år sedan. (Valde mellan den och seamaster 300m, men valde hydroconquesten) när jag efter några veckor fick klockan kom den från Bryssels flygplats. Min uppfattning är därför att dom åker runt och köper klockor mot beställning. Därför kan därför inte garantera när klockan levereras. Slutsats; bestäm vilken klocka ni vill ha och ta en tripp ut i Europa så kan även ni få resan och klockan för samma pengar.
 

Apansson

Torpare
Kan ju inte klockvärlden men även stora företag jobbar helt utan att på något sätt ersätta åf för mer än just repet och returfrakten som dom enl komsumentlagen måste. Därför är ofta fysiska butiker måttligt road av att "hjälpa" folk som inte köpt produkten just där.
Plus att man är mer mån av att hjälpa sina egna kunder. Fine om man har en bra kund som köpt en klocka nån annanstans, men folk som är notoriska internet(i detta fallet gråhandels)-shoppare som enbart kommer in för såna där ärenden så blir man som butik tämligen grinig.
 

Henkesm

Omega
Köpte min Deepsea från Mywatch, gråhandlare av rang, gav 84.995:- helt ny för att någon hade gjort en beställning men sen ångrat sig.
Min uppfattning var att de inte hade likvidamedel för att ligga ute med pengarna så därför fick jag köpa den till er bra pris..
Papper från Zürich..
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Plus att man är mer mån av att hjälpa sina egna kunder. Fine om man har en bra kund som köpt en klocka nån annanstans, men folk som är notoriska internet(i detta fallet gråhandels)-shoppare som enbart kommer in för såna där ärenden så blir man som butik tämligen grinig.
Fast det där köper jag faktiskt inte. Istället för att se möjligheten att få en kund att handla hos en själv genom service och skapad goodwill ger man direkt upp chansen på framtida inköp. Med tanke på att det blir svårare och svårare att få in folk i butiker överlag torde varje enskild kund och besök vara värt mer än så för AD, trafik i butiken är ju det man är ute efter när man tar ut annonser och öppnar fysisk storefront. Garantiärenden är, kort sagt, the price of doing business. Är upplevelsen hos AD tillräckligt bra är det inte omöjligt att nästa klockköp blir hos just den AD'n.
 

Peppo

Omega
Nu var det ju inte AD:s avgifter hit och dit som TS frågade efter.

Så för att sammanfatta och gå tillbaka till frågan: LW, Uret.se och Mywatch är etablerade gråhandlare?

LW, Uret.se har man ju hört en hel del om, men Mywatch är ny för mig.
 

Buffi

Panerai
Som jag förstår det så är det mest ett kontor där man kan hämta ut beställda klockor?
Ändå ganska trevligt, då jag jobbar tvärs över gatan. Borde kanske testa dom nån gång på något billigt.

Att tillägga är dock att de har en faktisktbutik i Worldtrade center vid T-centralen..
 

Henkesm

Omega
Kan vara så!
Deras hemsida är lite svårtolkad, men dom "frontar" en bild på en klockbutik, tänker att det måste vara deras?
 

Apansson

Torpare
Fast det där köper jag faktiskt inte. Istället för att se möjligheten att få en kund att handla hos en själv genom service och skapad goodwill ger man direkt upp chansen på framtida inköp. Med tanke på att det blir svårare och svårare att få in folk i butiker överlag torde varje enskild kund och besök vara värt mer än så för AD, trafik i butiken är ju det man är ute efter när man tar ut annonser och öppnar fysisk storefront. Garantiärenden är, kort sagt, the price of doing business. Är upplevelsen hos AD tillräckligt bra är det inte omöjligt att nästa klockköp blir hos just den AD'n.
Nej, men sen finns såna kunder (som många av oss nördar är) som ENBART utnyttjar AD för såna där ärenden och aldrig kommer köpa en ny klocka hos dem. (Ohållbart att tex köpa ädelmetallsrolex ny om man nån gång ska flippa).
 
Nej, men sen finns såna kunder (som många av oss nördar är) som ENBART utnyttjar AD för såna där ärenden och aldrig kommer köpa en ny klocka hos dem. (Ohållbart att tex köpa ädelmetallsrolex ny om man nån gång ska flippa).

Jag har köpt ca 3 klockor av denna AD i Oslo som ska över 2000 kr för att skicka på garantiärende dom har kostar mellan 20-50k, sen har ska som ändå ha betalt för att just denna klockan ska skickas in för regulering, ska jag vara helt ärlig så tror jag inte ens dom skickar iväg utan gör det själv:(
 

Apansson

Torpare
Jag har köpt ca 3 klockor av denna AD i Oslo som ska över 2000 kr för att skicka på garantiärende dom har kostar mellan 20-50k, sen har ska som ändå ha betalt för att just denna klockan ska skickas in för regulering, ska jag vara helt ärlig så tror jag inte ens dom skickar iväg utan gör det själv:(
Då är det dåligt. Trogna kunder ska givetvis premieras. Jag kan dock själv vara lite grinig när folk kommer med nya internetcyklar 5 år i rad och ska ha hjälp att skicka dämpare etc på service på garanti och inte vill betala administration...:) whats in it for me, typ
 
Då är det dåligt. Trogna kunder ska givetvis premieras. Jag kan dock själv vara lite grinig när folk kommer med nya internetcyklar 5 år i rad och ska ha hjälp att skicka dämpare etc på service på garanti och inte vill betala administration...:) whats in it for me, typ

Jag ser ju den om man jag varje gång hade kommit med klockor som är köpta i utlandet:) Men jag har köpt 3 klockor av dom samt bytat bezel och andra små ärenden sen när man ska senda en klocka på regulering ska dom ha 2000kr, det är lite trist men det gick att ordna via annan AD som endast tog 250 kr vilket för mig är helt OK:)
 

Apansson

Torpare
Jag ser ju den om man jag varje gång hade kommit med klockor som är köpta i utlandet:) Men jag har köpt 3 klockor av dom samt bytat bezel och andra små ärenden sen när man ska senda en klocka på regulering ska dom ha 2000kr, det är lite trist men det gick att ordna via annan AD som endast tog 250 kr vilket för mig är helt OK:)
Ja, och sånt suger. Byt AD.
 

Brodeur

Omega
Ursäkta apropå garanti pengen, vem fan bryr sig. Varför lipa för några tusenlappar när klockorna kostar >20K.
Det tjänar man in med råge då en ny klocka är just ny.
Jag skulle bli mer oroad och förbannad om jag behövde använda garantin.

Egentligen är det klocktillverkarna som är koko, förstår att butikerna tar ut en avgift om de får stå för värdefrakt tur och retur.

Service är väll lika för alla?
 

Rossne

Breitling
Fast det där köper jag faktiskt inte. Istället för att se möjligheten att få en kund att handla hos en själv genom service och skapad goodwill ger man direkt upp chansen på framtida inköp. Med tanke på att det blir svårare och svårare att få in folk i butiker överlag torde varje enskild kund och besök vara värt mer än så för AD, trafik i butiken är ju det man är ute efter när man tar ut annonser och öppnar fysisk storefront. Garantiärenden är, kort sagt, the price of doing business. Är upplevelsen hos AD tillräckligt bra är det inte omöjligt att nästa klockköp blir hos just den AD'n.
 
Topp