• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna från 1950

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tänkte presentera min nya Eterna som hittade hem igår. Den är i behov av service då den fortar sig rejält.

År: Enligt boett 1950, enligt verk 1951
Kaliber: 1137
Diameter boett: 35mm utan krona
Tavla: Blank och fin, glossy på rolexspråk

Lite historia om Eterna: http://eterna-fanatic.com/pages/eterna-information.php

Bilder:
20150730_085534.jpg

20150730_083856.jpg

20150730_084023.jpg

20150730_084050.jpg

20150730_084332.jpg

20150730_084152.jpg

20150730_084808.jpg


Ja, det blev lite många bilder men jag är exalterad :) Det här kan bli något utav en favorit.

Mvh
/LongCon
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fin!
Känns väldigt militär med fullume.
Håller med! Har för mig att det finns militära liknande. Denna har dock inga sådana stämplar.
Tuff! Grattis, bra fångat! Släng in ett WR också vetja!

Kommer garanterat någon gång i Dagens vintage när jag fixat ett bra band. Vill få den servad innan den används också.


Tack alla andra! Som ni förstår är jag väldigt nöjd :p Angående bandhornen så trodde jag innan den kom hem att jag inte skulle gilla dom särskilt mycket men har helt ändrat åsikt nu. Dom är grymma!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller med! Har för mig att det finns militära liknande. Denna har dock inga sådana stämplar.


Kommer garanterat någon gång i Dagens vintage när jag fixat ett bra band. Vill få den servad innan den används också.


Tack alla andra! Som ni förstår är jag väldigt nöjd :p Angående bandhornen så trodde jag innan den kom hem att jag inte skulle gilla dom särskilt mycket men har helt ändrat åsikt nu. Dom är grymma!
Ok, men langa gärna in ett WR här tillsammans med de andra bilderna :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@LongCon De militära ser likadana ut, ganska exakt. Brukar dock ha fasta bandhorn, samt vara i "fulmetall".
Fulllume, fasta bandhorn, screwback trots fulmetall, subsekund ->stor sannolikhet för WW2.
Bättre boett men samma utseende->civil.

I den bästa av värdar står de DH i anslutning till serienr på de tyska militärerna, men inte alltid. Plus att DH-stämplarna ofta har förfalskats.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@LongCon De militära ser likadana ut, ganska exakt. Brukar dock ha fasta bandhorn, samt vara i "fulmetall".
Fulllume, fasta bandhorn, screwback trots fulmetall, subsekund ->stor sannolikhet för WW2.
Bättre boett men samma utseende->civil.

I den bästa av värdar står de DH i anslutning till serienr på de tyska militärerna, men inte alltid. Plus att DH-stämplarna ofta har förfalskats.

Tack för kul info!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Återkommer i frågan :)

Edit. @Aurum kanske vet?
Funderade på detta tidigare, men hade ingen lupp tillgänglig. Gjorde bedömningen att texten var tryckt ovanpå, dvs ingen "Rolex-gilt".
@LongCon De militära ser likadana ut, ganska exakt. Brukar dock ha fasta bandhorn, samt vara i "fulmetall".
Fulllume, fasta bandhorn, screwback trots fulmetall, subsekund ->stor sannolikhet för WW2.
Bättre boett men samma utseende->civil.

I den bästa av värdar står de DH i anslutning till serienr på de tyska militärerna, men inte alltid. Plus att DH-stämplarna ofta har förfalskats.
Stämmer att de tyska hade fulmetall men tror även de var lite mindre? Sedan har vi ju de fina Tjeckiska som är i stål i modell lite större.
1748930-eterna-military-dos-dagues-jpg_2372043.jpg

1749015-piece-originale-jpg_2372046.jpg


Och sedan fanns de ju faktiskt även hos engelsmännen med.

2zhmp2x.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
@Aurum Skulle väl lagt in en liten disclaimer angående exaktheten i mina påståenden... 35-36 mm är det mått jag har hittat. Läste in mig lite på detta då jag köpte ett ur som säljaren trodde var militärt (jag trodde inte det), men det var en civilversion.
De här uren är skitsnygga, tycker jag.
 
Topp