• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna-Matic 1000

aljung

Panerai
2-Faktor
Hittade denna på bukten för ett tag sedan, säljaren (från UK) var dock inte villig att skeppa till Sverige :( Gick för dryga 1000 kr med originallänk. Jag tycker den är så sjukt snygg. Letar febrilt efter en likadan (med länk). Någon som haft en, har en och kan berätta lite mer? Vet inte så mycket om Eterna utöver att de står bakom Kontiki-modellerna.
dPp5YlU.jpg


Bild lånad från ebay.
 

plattfot

Rolex
Det har dykt upp en rad Eterna Matic-byggsatser, passande ett 2824-verk på Ebay det senaste året. Säljs som NOS men är nyproducerat fusk av modeller som aldrig funnits (IMO). JAg säger inte att ovan ex är ett sådant, men jag skulle vara lite försiktig med att köpa för crispiga exeplar av dessa på Ebay.
Den Eterna Matic jag har huserar ett Eget Eterna Cal. 1489 (tror jag det är).


Edit: Ett av många exempel:
http://www.ebay.com/itm/Genuine-New...s-crown-band-Dial-/290980321689#ht_860wt_1057
 

aljung

Panerai
2-Faktor
...Den Eterna Matic jag har huserar ett Eget Eterna Cal. 1489 (tror jag det är).

Bra att veta, tror att jag hade en sådan klocka (baserad på byggsats) i min watchlist förra veckan. Klockan på bilden tror jag var äkta, iaf av övriga bilder och beskrivningen att döma. Men det är ju alltid svårt att veta.
Hur gillar du din Eterna Matic?

//Andreas
 

plattfot

Rolex
Bra att veta, tror att jag hade en sådan klocka (baserad på byggsats) i min watchlist förra veckan. Klockan på bilden tror jag var äkta, iaf av övriga bilder och beskrivningen att döma. Men det är ju alltid svårt att veta.

Hur gillar du din Eterna Matic?

//Andreas


Tycker Eterna håller riktigt god kvalitet, man får mycket för pengarna. Enligt mig jämförbara med Certina, Omega och de andra som leverade "egna" kalibrar från tiden.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kul att höra! Ska hålla ögonen öppna efter en liknande den på bilden, den väckte lite ha-begär. Får väl slänga ut en trevare på K&S också :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, jag kan bara hålla med. Jag tycker Eterna Kon-Tiki är bland dom snyggaste klockorna som har tillverkats! (ångrar bittert att jag sålde en). Här två gamla trotjänare som tickar på riktigt bra.

Försök att hitta ett något äldre exemplar. Då är det lättare att upptäcka en franken!
 

jabla

Sarlacc
Tråkigt nog är det många engelska säljare som vägrar skeppa utanför Storbrittanien, det är ju bara att slänga på lite fler frimärken och lägga på lådan.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Tråkigt nog är det många engelska säljare som vägrar skeppa utanför Storbrittanien, det är ju bara att slänga på lite fler frimärken och lägga på lådan.

Håller helt med dig! Har handlat rätt mycket kläder och skor på ebay och faktiskt så kan det ibland vara billigare frakt från England än inom sverige. De flesta jag haft med och göra med tidigare har dock accepterat att skicka till Sverige.
 
Topp