Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Eterna-Matic 1000

Diskussion i 'Vintage' startad av aljung, 9 oktober 2013.

1. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Hittade denna på bukten för ett tag sedan, säljaren (från UK) var dock inte villig att skeppa till Sverige :( Gick för dryga 1000 kr med originallänk. Jag tycker den är så sjukt snygg. Letar febrilt efter en likadan (med länk). Någon som haft en, har en och kan berätta lite mer? Vet inte så mycket om Eterna utöver att de står bakom Kontiki-modellerna.

Bild lånad från ebay.

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Det har dykt upp en rad Eterna Matic-byggsatser, passande ett 2824-verk på Ebay det senaste året. Säljs som NOS men är nyproducerat fusk av modeller som aldrig funnits (IMO). JAg säger inte att ovan ex är ett sådant, men jag skulle vara lite försiktig med att köpa för crispiga exeplar av dessa på Ebay.
    Den Eterna Matic jag har huserar ett Eget Eterna Cal. 1489 (tror jag det är).

Edit: Ett av många exempel:
    http://www.ebay.com/itm/Genuine-New...s-crown-band-Dial-/290980321689#ht_860wt_1057

Jens, Fixoflex och China gillar detta.
  3. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala

4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Tycker Eterna håller riktigt god kvalitet, man får mycket för pengarna. Enligt mig jämförbara med Certina, Omega och de andra som leverade "egna" kalibrar från tiden.

5. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Kul att höra! Ska hålla ögonen öppna efter en liknande den på bilden, den väckte lite ha-begär. Får väl slänga ut en trevare på K&S också :)

6. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jo, jag kan bara hålla med. Jag tycker Eterna Kon-Tiki är bland dom snyggaste klockorna som har tillverkats! (ångrar bittert att jag sålde en). Här två gamla trotjänare som tickar på riktigt bra.

Försök att hitta ett något äldre exemplar. Då är det lättare att upptäcka en franken!

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tråkigt nog är det många engelska säljare som vägrar skeppa utanför Storbrittanien, det är ju bara att slänga på lite fler frimärken och lägga på lådan.

8. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Håller helt med dig! Har handlat rätt mycket kläder och skor på ebay och faktiskt så kan det ibland vara billigare frakt från England än inom sverige. De flesta jag haft med och göra med tidigare har dock accepterat att skicka till Sverige.