• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna matic 1000

Kaarina

Breitling
IMG_2008.JPG
Hej
Så totalt ny på forumet och behövde be om råd.
Fick denna äldre klocka av min mormor. Tydligen given till min morfar på hans 50 årsdag 1970 (gravyr med initialer och datum på baksidan) Så det enda jag som novis direkt ser är ju att armbandet knappast är orginal och den är väl använd.
Jag skulle vilja använda den själv men inser ju att armband behövs bytas och jag förutsätter att någon form av service behövs.
Någon som har tips på bra ställe Lund/Malmö trakten?
Finns det några totala fel när det gäller armband? Kan inte tänka mig att det finns något värde direkt då orginal band är borta.
Vore tacksam för lite assistans.
 

Psykel

Patek
Jag har ingen koll på urmakare i Lund och Malmö, tyvärr. Ett snyggt, gärna brunt, läderband skulle vara pricken över i på den klockan! Riktigt fin! Den ska absolut bäras!
Ping @Rozzy är bandguru på forumet och garanterat peka dig i rätt riktning till ett passande band.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2008.JPG
Hej
Så totalt ny på forumet och behövde be om råd.
Fick denna äldre klocka av min mormor. Tydligen given till min morfar på hans 50 årsdag 1970 (gravyr med initialer och datum på baksidan) Så det enda jag som novis direkt ser är ju att armbandet knappast är orginal och den är väl använd.
Jag skulle vilja använda den själv men inser ju att armband behövs bytas och jag förutsätter att någon form av service behövs.
Någon som har tips på bra ställe Lund/Malmö trakten?
Finns det några totala fel när det gäller armband? Kan inte tänka mig att det finns något värde direkt då orginal band är borta.
Vore tacksam för lite assistans.
Hej, och välkommen! Fin klocka! Gällande band är det nog bara att testa sig fram. Finns inte några fel, så länge du gillar det. Varför inte försöka hitta ett i din favoritfärg?
 

Exxet

Rolex
Självklart ska Morfars klocka servas och användas, ett tips är att hiva bort flexiarmbandet, det brukar samlas mkt otrevligheter i dom, enda "felet" är väl att sätta dit ett alldeles för smalt band typ 16 mm på en 22 mm mellan bandhornen (luggarna) annars är det ju din smak som gäller.
Eterna är ju ett bra klockmärke så värdet är väl ungefär 1500:- -ish om den funkar, är det massivt guld blir det väl några tusenlappar till, det finns ju ett antal duktiga klockpillare på K S så kanske någon nappar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IMG_2008.JPG
Hej
Så totalt ny på forumet och behövde be om råd.
Fick denna äldre klocka av min mormor. Tydligen given till min morfar på hans 50 årsdag 1970 (gravyr med initialer och datum på baksidan) Så det enda jag som novis direkt ser är ju att armbandet knappast är orginal och den är väl använd.
Jag skulle vilja använda den själv men inser ju att armband behövs bytas och jag förutsätter att någon form av service behövs.
Någon som har tips på bra ställe Lund/Malmö trakten?
Finns det några totala fel när det gäller armband? Kan inte tänka mig att det finns något värde direkt då orginal band är borta.
Vore tacksam för lite assistans.
Trevlig klocka av god kvalite! Och givetvis speciell när klockan har historia från släkten.
Fungerar klockan? Om så kan du ju testa att bära klockan för att avgöra om du vill satsa på en service. Försök då hitta en bra urmakare (gärna av gamla gardet) som kommer serva klockan för ca 1500-2000kr.
Länken (benämning på metallarmband) är inget orginal, så det kan du lungt kasta. Dessa gamla fina herrklockorna kom sällan på länk utan nästan alltid på läderband. Att den inte har orginalband påverkar inte värdet nämnvärt (ingen vill ha eller bära en klocka med begagnat läderband från sjuttiotalet).

Glaset kan man lätt polera upp med lämpligt polermedel. Polywatch rekommenderas men även tex Autosol eller tandkräm kan fungera. Polera polermedlet med en bommulstrasa och gno ett tag.

Hade klockan varit min hade jag nog satt på ett ljusbrunt tunnt ödlearmband på denna. Tex:
http://m.ebay.com/itm/18mm-Tan-Brown-GENUINE-Lizard-Skin-Watch-Band-Handmade-Gold-Buckle-LZ503-/252899022564?hash=item3ae1f4d6e4:g:xb0AAOSwmfhX2XCE&_trkparms=pageci%3Ada23c2ba-2ffc-11e7-a452-74dbd1800f02%7Cparentrq%3Ace4dfe1815b0aa4653c217dbfffd15b1%7Ciid%3A2
IMG_0313.JPG



Nu är du kvinna och då kan det ju vara roligt att göra klockan din (med en kvinnlig touch) och guld fungerar ju bra med ex rött, blått, grönt eller nästan vilken färg du vill. Rocka, ödla, krokodil etc :)

http://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=18mm+watch+band+genuine+lizard+-grain+-pattern&_pgn=3
IMG_0318.JPG
IMG_0320.JPG
IMG_0321.JPG
IMG_0314.JPG
IMG_0316.JPG
IMG_0315.JPG
IMG_0317.JPG
IMG_0319.JPG
 
Senast ändrad:

Kaarina

Breitling
Tack så mycket för svar.
Ja den fungerar så ska nog börja med att kolla på att bara byta armbandet så jag kan börja bära den. :)
Sedan får jag börja kolla på vart jag kan få den servad :)
 

Psykel

Patek
Tack så mycket för svar.
Ja den fungerar så ska nog börja med att kolla på att bara byta armbandet så jag kan börja bära den. :)
Sedan får jag börja kolla på vart jag kan få den servad :)
Det är definitivt ett första steg, sen putsa upp glaset, även om det ser ut att vara i fint skick.
Har du möjlighet att posta en bild på klockans baksida?
 

Kaarina

Breitling
IMG_2009.JPG
Ok så sorry för crappig bild på baksidan. Svårt att få till utan att det blev någon reflektion.
I alla fall EN är morfar
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fin klocka!!
I Malmö har du ju Per Ekelund på Antikurmakaren (Davidhallstorg). Han lär dessvärre inte "gå upp ur sängen" för 1000-2000kr, men han gör ett bra jobb och är trevlig att prata med.
 

Kaarina

Breitling
IMG_2012.JPG
Ok så tack för alla svar. Tålmodig har jag aldrig varit så en snabb tur till en klockmäster eller vad nu butiken hette så ser den ut så här med nya armbandet.
Ljusare brun ödlearmband vart klart snyggast, plus dom hade inget snyggt rosa men det blir kanske senare.
Nu ska jag i alla fall börja använda den :)
 

Psykel

Patek
IMG_2012.JPG
Ok så tack för alla svar. Tålmodig har jag aldrig varit så en snabb tur till en klockmäster eller vad nu butiken hette så ser den ut så här med nya armbandet.
Ljusare brun ödlearmband vart klart snyggast, plus dom hade inget snyggt rosa men det blir kanske senare.
Nu ska jag i alla fall börja använda den :)
Grymt snyggt! Brun ödla funkar alltid till guld!
 
Topp