• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna-Matic 633.2074.25.

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
IMG_4076.JPG
Hittade lite gammalt bös när jag städade lådorna här. Tror att det är farsans gamla. Vad kan någon insatt berätta om den? Bra skit eller bara skit? Värd något? Hittade inget direkt när jag gogglade.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag är inte så haj på just Eterna men jag tror man startade använda Certinas serienummer system när man gick med i vad som skulle bli The Swatch Groupe och då skall det sitta ett ETA 2836-2 i den. Urverket kostar löst från strax över 1000kr begagnat så de är eftertraktade, dock görs det billiga Kinesiska kloner för halva priset.

Det hade varit kul att få se vad som sitter i och om mina misstankar stämmer eller om jag är helt ute och cyklar.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ahh 2824, så Certina kopplingen kan fortfarande stämma men en annat teori jag har är att då flera andra tillverkare på 70-talet också använt samma system att det kan vara en industristandar i grunden hur man märke sina klockor.

Även utseendet på klockan passar 70-talet bättre än 80-talet.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag kan tillägga att denna typ av boett var populär från sent 60-tal och hela 70-talet och nästan alla guldklockor var i den här stilen så det var naturligt att då även ha en billigare modell med guldplätering. Gillar du den slitna looken är det bara att byta glas så kommer klockan att lysa upp igen. Kanske ingen dyrgrip men Eterna har bra status bland oss vintage älskare.

Eterna var trots allt de som startade ETA som nu sitter i det mesta "Swiss Made". :)
 

rogart-63

Patek
Trevlig klocka ändå. Värd å behålla och fixa till tycker jag nog . Även om värdet kanske inte är jättehögt?
Är det bara ett 2824 verk? För det finns väl oxå? Annars brukar man ju säga 2824-2 .
ETA verken kom väl från Eterna verken 1429/1439 . Så i princip är det ett Eterna verk från början.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tror att Eterna 1543 är vad ETA utgick ifrån men de är alla släkt med varandra. Man gjorde alldeles för många olika snarlika urverk vid den här tiden så jag har ingen koll på vad skllnaden är mellan t ex 2824-1 och 2824-2. :)
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig klocka ändå. Värd å behålla och fixa till tycker jag nog . Även om värdet kanske inte är jättehögt?
Är det bara ett 2824 verk? För det finns väl oxå? Annars brukar man ju säga 2824-2 .
ETA verken kom väl från Eterna verken 1429/1439 . Så i princip är det ett Eterna verk från början.
Har också för mig att jag läst något sådant och att verket är ett Eterna 12824, det man senare sålde som ETA 2824.

Intressant läsning.

https://www.timekeeper.co.nz/viewtopic.php?t=2287
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Står nog t.o.m 12824 på verket . Intressant . Kanske finns ett ganska bra värde i klockan ändå?
Nja jag tror @Martin Lovasz värdering på 1000-1500 är relativt nära sanningen. Boetten är väl förgylld (ser sliten ut på bandhornen), men verket är trevligt.

Edit: ser nu att han menade på ett annat verk, jag tror dock att någonstans runt en tusenlapp är rimligt att förvänta sig.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Tack för all input! Klockan som sådan är inget i min smak, så om papsen inte vill ha tillbaka den så åker den antingen ner i lådan igen eller upp på K&S.
 
Topp