• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

eterna matic centenaire "61"

barnefko

Omega
Hej
Dags att konsultera forumet i en viktig fråga:
Nämde idag mitt klockintresse till Farsan som sedan kom fram med den här klockan som han hade liggandes. Det var väl min farfars klocka tidigare. Då den dock inte hade ngn sentimentalt värde till honom gav han den till mig utan tvekan.

Min fråga nu: vad göra? Jag är inte inne så mycket på vintage klockor och sparar sedan länge på en sinn 556.

OK, klockan i frågan är en eterna matic Centenaire "61" på en aftermarket Hirsch.
KLockan går utan problem, kan skakas igång lätt och byter datum prick kl. 12:00. Själva skicket är väl sådär då den väl användats en del. Ordentlig repig i glaset, med en liten spricka intill boetten klockan 5. Kronan är sliten och det finns ingen signatur eller gravyr kvar. Backsidan är hyfsatt ok. Det står "Centenaire" graverad och på sidan ett nummer. Jag har inte vågat öppna den eller titta på verket.
Som ni ser tog väl en av visarna på tavlan och lämnade fula spår där...

Första fråga: är det en original? Ngr experter som blir misstänksama?
Andra: öppna själv eller ej?
Tredje: restaurera hos urmakaren (polera upp, byta glas, service) vad kostar det?
Fjärde: sälja? En sådan i perfekt skick ligger på chrono24 för 5000,- Vad tycker ni?


Och last but not least: bilder. Kommer fota reten sedan, men batteriet var slut efter två exponeringar, more to come!





Tack på förhand till alla vintageexperter!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Din klocka ser mycket fin ut enligt mig! Allt verkar vara i sin ordning av det man ser. Den infällda kronan och tavlan är mycket vacker på denna Eternamodell! Be urmakaren göra en allmän statuskoll. Har den legat länge orörd är det aldrig fel att kolla hur den mår.

Jag tycker du har en superfin klocka som du skall bevara ömt! Det är ju trotts allt en familjeklenod!

Grattis!
 

barnefko

Omega
Tack!

Har nu polerat plexiglaset och resten av klockan med autosol (fint resultat!)
Klockan går, fast 4 min minus per dygn. Ska nog lämna in den till en bra urmakare.

Ngr. tipps på eterna-experter i sverige eller ska jag lämna in den till vem som helst?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack!

Har nu polerat plexiglaset och resten av klockan med autosol (fint resultat!)
Klockan går, fast 4 min minus per dygn. Ska nog lämna in den till en bra urmakare.

Ngr. tipps på eterna-experter i sverige eller ska jag lämna in den till vem som helst?


Ta det försiktigt med autosol (eller putsning över lag) på guldet bara... Tråkigt när guldet försvinner och den underliggande metallen tittar fram.
 
Topp