• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna-matic centenaire

Hej alla klockfantaster!
Jag har precis fått ärva en gammal Eterna. En klocka jag inte vet något om, förutom att min mamma gav den till min pappa i present i slutet 60-tal alternativt början på 70..
Är det någon här som vet mer om denna modell? Jag har googlat runt, men inte hittat någon som ser likadan ut som denna.
Man ser att den levt hårt och har mycket repor i plasten men ser faktiskt fin ut där under. Den går inte heller så jag vore tacksam för tips på vart man kan lämna in den för service. Klocka har ju såklart ett stort sentimentalt värde för mig, så jag vill få den "hel och ren" igen.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 20170220_133906.jpg
    20170220_133906.jpg
    93.4 KB · Visningar: 112
  • 20170220_133925_001.jpg
    20170220_133925_001.jpg
    91.7 KB · Visningar: 108
  • 20170220_141947.jpg
    20170220_141947.jpg
    84.4 KB · Visningar: 107

Psykel

Patek
Jag kan tyvärr inte säga mer om den än att den är riktigt fin! Köp en tub Polywatch och putsa upp glaset och lämna den till Farfars Klocka eller annan duktig urmakare. Vi har även en del hemmapulare på forumet som är grymma på att fixa klockor!
Sen smackar du på ett nytt band på den! Jag skulle nog rekommendera ett i brun ödla.
 
Tack för svar! Jag har en tub autosol hemma. Har testat att gnugga på glaset, men tycker inte att det händer så mycket. Har läst om våtslippapper, men inte testat detta ännu, kan det vara nåt?. Hur kommer man i kontakt med hemmafixarna? jag är ny på forumet. Annars låter ju Farfars klockor som ett bra alternativ också. Har inte bestämt mig för band än, men brun ödla kan säkert passa :)
 

Psykel

Patek
Är det djupare repor i glaset så krävs det lite tryck och gnuggande i några minuter.
Hemmafixare kan du komma i kontakt med i forumdelen "Hemslöjd, modd och fix". @rogart-63 är en erkänt duktig hemmafixare, bland andra.
 
Topp