• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna Matic KonTiki 20!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Eterna Matic KonTiki!

Fick hem denna skapelse häromdagen! Klockan är alltså en Eterna Matic KonTiki 20 (KS köp och sälj)! Jag har haft några Eterna till och från i samlingen, och tycks hela tiden dras till tillverkaren!

Klockan är från ca 1969 och är i hyfsad kondition. Det sitter ett Bead Of Rice länk i original med Eterna logo på spännet. Tavlan är ok skick men saknar indexramen runt datumfönstret. Glaset är säkerligen bytt. Originalglaset har dom traditionella "fem prickarna" som ligger i relief centralt på glaset. Nu sitter ett "domat" glas som jag tycker passar utmärkt!

KonTiki-flotten i guld är i mycket bra skick vilket är lite ovanligt då dom ofta är slitna - prickarna på seglet som indikerar Eternas "kullager"- konstruktion som ger rotorn mindre friktion brukar vara helt utslitna pga polering eller slitage! Det fem "prickarna som för övrigt blev en symbol för Eterna och är alltså den nuvarande loggan.

Det som är intressant med klockan är den enkla utformningen av boetten. Den ger nästan ett tråkigt intryck. En klocka helt enkelt:). Det är först när man kikar närmare som kvaliteten syns! Boetten är stabil och ger ett mycket solitt intryck. Klockan är 37mm och bärs mycket smidigt. Klockan är tillverkad för länken och lutar utåt mellan bandhornen. Detta gör att klockan nästan kräver länk, även om jag testar band som bilderna under (Hirsch Mariner). Bjuder på några bilder på länken senare - ligger och gottar sig i ett diskmedelsbad för närvarande.

  • Urverket är i ok skick, men behöver en service och rengöring!
  • Verket är ett 1489K (märkningen sitter alltid under balansen)
  • Tillverknings nr i verk. (Se pil)
  • På utsidan av boetten står tillverkningsnummer (år). Hittade en bra lista över Eternas tillverknings år men har glömt var jag såg den. Märkningen är mycket svagt graverat och kan i många fall vara helt bortpolerad eller utslitet.
  • Ofta stämmer inte märkningen av verk med respektive boett.
Här är några bilder!
Hoppas ni gillar klockan!:)

ADqgf6T.jpg


Xiw6RD9.jpg


V5t5uY3.jpg


dzOyYYJ.jpg


OOdZSHW.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
OK!

Här är några bilder av länken. En GF (Gay Freres BOR länk Beads of rice). Inte lika cool som Gummos gamla länk:) , men det är kul att det är originallänk med Eternas Logga! Är det någon som har koll på Endlinksboktäverna KH?

DSCF2631.JPG


DSCF2632.JPG


DSCF2633.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mysigt! Kul det var du som fixade hem den. Eterna är kvalitet utöver det vanliga, klart underskattat!
 

_jonte

Patek
Blev skitsnyggt med länken. Gillar särskilt den lite annorlunda infästningen av ändlänkarna för att matcha boettformen.
 
Topp