Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Eterna Matic och Eterna automatic

Diskussion i 'Vintage' startad av Ragge, 10 augusti 2014.

1. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Blev två stycken Eterna inhandlade idag. En äldre bumperautomat och en Centenaire 61 i stål men med guld på bandhornen och glasringen. Är ringen helguld? Den har orginalspännet i double och riktig krona. :). Har inte hunnit sätta mig in i dessa ännu då det vart lite spontanköp. Vad står modellnamnet för? Jag läste någonstans att Eterna var ett undersattat märke. Vad säger ni? Jag är mycket nöjd så långt. Lilla bumpern verkar inte riktigt vilja gå ännu medan Centeriaren verkar gå fint.
    20140810_190613.jpg 20140810_190637.jpg 20140810_190643.jpg 20140810_190700.jpg 20140810_190715.jpg

Bassman, Gummo, Icaras och 6 andra gillar detta.
  2. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Eterna är ett riktigt trevligt märke med en del ikoniska klockor. Senare vart det ETA av företaget vilket dom flesta känner till. Här är min gamla Eterna Kontiki. Tyvärr såld men saknaden är stor.

eternakontiki.jpg

Gummo, Icaras, krämbulle och 5 andra gillar detta.
  3. denjohan

denjohan Friends of KS

Hade en nyare Eternamatic ett tag genom ett byte, en Airforce III flygarkronograf. Inte riktigt min tekopp, men sjukt bra byggkvalitet och säkerligen en kanonklocka om man gillar stilen.

image.jpg

Bassman, Ragge och Fixoflex gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Gillar den lilla bumpern med fin tavla, lite synd bara att guldet på hornen verkar slitet...

LongCon och Ragge gillar detta.
  5. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Gillar centenaireklockan mycket med den infällda originalkronan och - som det ser ut spännet!

Det ser ut som tavlan är lite prickig - stör inte mig och troligen inte många här på vintage delen heller!:)

Grattis till två fina Eterna!

eriksson850, LongCon och Ragge gillar detta.
  6. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tack! Har gjort en yttre städning av Centareie 61 an. Tror rent av att det blir morgondagens vintageur. För mig är förstås det guldiga närmast ett minus, jag är mera stålkille ;):). Stilen på tavlan gillar jag. Och prickarna den har är inget som syns på armen.

Fixoflex och eriksson850 gillar detta.
  7. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Enligt serienumret är bumpern gjord -39-40. Centenaire är inte öppnad ännu. Har inte heller kollat tidshållningen exact men känslan är att den är helt ok. :)

8. fabrizio

fabrizio Torpare

Please, are in Sweden still available some spare parts for Eterna Automatic (30-40's) bumper calibers? Do you have any contact for request?
    Thanks awfully

9. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Eterna är ett otroligt underskattat märke! Tror inte ens det finns någon återförsäljare i Sverige?
    Här är iaf min Eterna Monterey som min sambo mer eller mindre lagt beslag på :D

Bassman gillar detta.
  10. fabrizio

fabrizio Torpare

I'm sure in Sweden it's a seller... but I am referring about old spare parts... from 40's (in Italy are not available anymore)