• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna med heraldisk gravyr!? (Lite OT)

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag köpte en Eterna för något år sedan på tradera. Vid köpet noterade jag inte gravyren på boettlocket.
Det är omöjligt att hitta info om gravyren. Det ser ut som ett familjevapen (heraldiskt vapen) men kan också vara
ett statsvapen mm. Har försökt att hitta info på Riddarhuset och heraldiska sällskapet utan resultat.
Kan det vara Eterna själv som har denna symbol på något sätt!?

Har ni koll på vad det är jag har!

Vore tacksam för all input!


ddAZI3Z.jpg


G1qe0vl.jpg
 

KMS

Rolex
Det är Heuers hemliga gravyr! De smyger in sina verk i andra tillverkares boetter! :pirate: Läs KMS tråden "Mysteriet med guldchronograferna"

https://klocksnack.se/threads/mysteriet-med-guld-kronograferna.12430/#post-222434

Sorry om detta inlägg inte tillförde något förutom en liten bump :)

Det är vanligare än vad man kan tro! :)

Är det en pokal/bägare i mitten? Jag får känslan av något militärt eller dyl, men det är bara en halvdan gissning. Det borde vart några kronor i sköldarna dock. Nån annan som kan något om heraldik?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Väldigt vacker tavla, har du kollat med Eterna? Kanske har de koll på serienummer och kan berätta vart den såldes så kan man börja nysta i rätt land.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för alla svar! papadok du har helt rätt . Till slut blir man helt vimsig och vet knappt hur
ursprungsgravyren ser ut! En omöjlig uppgift. Ariste. jo, det blir nog att försöka med ursprunget direkt!

Å Erikson850! Heuerspåret är en rysare och skall självklart granskas. Det kan finnas en diabolisk plan i att gravera boetter. När orions bälte ligger i led skola klockorna klämta och sprida basunens toner och vi skola bita i det gräs som födde oss!;)

Vore tacksam om ni har det i bakhuvudet och snabbt kan plocka fram det om noterar eller ser något!

Tack igen!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tackar för alla svar! papadok du har helt rätt . Till slut blir man helt vimsig och vet knappt hur
ursprungsgravyren ser ut! En omöjlig uppgift. Ariste. jo, det blir nog att försöka med ursprunget direkt!

Å Erikson850! Heuerspåret är en rysare och skall självklart granskas. Det kan finnas en diabolisk plan i att gravera boetter. När orions bälte ligger i led skola klockorna klämta och sprida basunens toner och vi skola bita i det gräs som födde oss!;)

Vore tacksam om ni har det i bakhuvudet och snabbt kan plocka fram det om noterar eller ser något!

Tack igen!

Hahaha! :D Du får se om gravyren blir självlysande i månljus... (då är den äkta)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Topp