• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna och kontiki

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Såg precis filmen kontiki. Den var ok och fick mig att börja tänka på eterna klockorna som också heter kontiki. På eternas hemsida är det ju bilder på Thor Heyerdal och kontiki flotten men är det någon som vet om det finns någon riktig kopling? Hittade en hemsida som hävdade att Thor Heyerdal hade en eterna klocka på sig under sina expeditioner och att det var pga det som eterna började göra sin. Kontiki linje på 50-talet. Nån som vet mer, är det så eller bara marknadsknep?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Såg precis filmen kontiki. Den var ok och fick mig att börja tänka på eterna klockorna som också heter kontiki. På eternas hemsida är det ju bilder på Thor Heyerdal och kontiki flotten men är det någon som vet om det finns någon riktig kopling? Hittade en hemsida som hävdade att Thor Heyerdal hade en eterna klocka på sig under sina expeditioner och att det var pga det som eterna började göra sin. Kontiki linje på 50-talet. Nån som vet mer, är det så eller bara marknadsknep?
Ingen aning ang klockan MEN såg den filmen igår, tyckte om den! ;)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Så här ser kontiki klockan ut om nån undrar. Tycker den är rätt schysst, WR 200m och ett selitta sw200 urverk.
5UtrBS5.jpg
 

Patrik J

Rolex
Alla expeditionsmedlemmar ska tydligen ha haft en Eterna. Oklart om det var sponsrat eller ett personligt val. Men Eterna var väl, så vitt jag förstått, i framkant när det gällde stryktåliga klockor på den tiden.

Hur som helst, bra film och grymma klockor. En vintage Kontiki super är definitivt med på "listan".
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Såg precis filmen kontiki. Den var ok och fick mig att börja tänka på eterna klockorna som också heter kontiki. På eternas hemsida är det ju bilder på Thor Heyerdal och kontiki flotten men är det någon som vet om det finns någon riktig kopling? Hittade en hemsida som hävdade att Thor Heyerdal hade en eterna klocka på sig under sina expeditioner och att det var pga det som eterna började göra sin. Kontiki linje på 50-talet. Nån som vet mer, är det så eller bara marknadsknep?

Jodå, Heyerdahl bar Eterna under Kontiki-expeditionen, förmodligen en kal. 1185 från 1947. Alltså ingen Eternamatic eftersom dessa kom efter expeditionen. Under de senare Ra-expeditionerna har jag för mig att han bar Rolex GMT. Enligt uppgift ska hans Eterna finnas på Kontikiutställningen i Oslo.

Här är en länk med lite mer information: http://www.watch-pop.com/vintage-watches/vintage-02189.html

/Henrik
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ni här som har en eterna, hur är de i kvalitet, alltså hur känns de när man hanterar dem?

Min mamma har en gammal handjagad guld eterna som känns väldigt väl ihopsatt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade inte Lodregulator en riktigts snygg (iofs inte vintage, men ändå) som var till salu tidigare? Nån kanske orkar söka... ;)

Jag tyckte den var apsnygg!

Edit: påminde om den k9handler visade ovan, kanske samma?
 
Topp