• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna Royal kontiki

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ett märke som alltid har funnits i bakhuvudet hos mig är Eterna. Tror det har att göra med att min mor har en gammal handjagad eterna i 18k som hon fick av min far när det begav sig. Dock har jag aldrig klämt på någon modern Eterna i verkligheten men jag har gillat utseendet his deras kontiki modeller, även den (lösa) kopplingen till Heyerdahl expeditionerna kittlar ju lite. Eterna har ju levt lite i skymundan av de mer kända tillverkarna och att företaget bytt ägare ett par ggr i modern tid och kanske tappat lite av sin historia, använt andra tillverkares urverk osv har väl inte bidragit till att Eterna hamnat på var mans läppar eller handleder. Har folk varit sugna på klockor i den prisklassen har väl longines och tag heuer varit mer tilltalande kan jag tänka.

Men nu surfade jag Eterna igen igår kväll och stötte på deras Eterna Royal Kontiki. Klockor i deras adventure linje. Dessa Royal har faktiskt egentillverkade inhouse urverk, Eterna kaliber 39, dessa lockar faktiskt en hel del. Finns med kronograf och med gmt, med länk eller med gummi.
En sån här skulle ju sitta som en knytnäve i ett raggaröga!
image.jpg


image.jpg


Mer finns att läsa här http://www.ablogtowatch.com/eterna-royal-kontiki-manufacture-gmt-watch-hands/
 
Jag får lite Ingenieur-vibbar, inte på ett dåligt sätt, då Eternan har ett eget uttryck.
Själv dras jag med något slags långvarig hatkärlek till deras Kontiki 4-hands med sandfärgad tavla. Ful eller fantastisk, tycker olika från dag till dag...
Lånad bild
15339-3.jpg
 

VRD

Cartier
Har lagt upp denna tidigare i någon annan Kontikitråd orkar inte leta nu dock.
Rätt fräsig hehe, skön på handleden med gummit och coolt med deras inhouse.

Tror denna med 18k och ett par stenar landar på 250k, med andra ord så är det bara att köra.
1431889077134.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Designen med integrerad länk återkommer ju lite här och där. Tycker både iwc, AP, PP, VC eterna mfl alla står för sig själva. Ang skruvarna i bezelen så har ju eterna medvetet placerat dem så de ska se ut som deras logotype som är fem kullager. Jag ser ingen homage eller plagiat fråga här.
 

DrDre

Patek
Designen med integrerad länk återkommer ju lite här och där. Tycker både iwc, AP, PP, VC eterna mfl alla står för sig själva. Ang skruvarna i bezelen så har ju eterna medvetet placerat dem så de ska se ut som deras logotype som är fem kullager. Jag ser ingen homage eller plagiat fråga här.

Jag håller med dig. Man nog snarare se det som ett designspråk som var rätt allmänt vid den tiden. Rolex Oysterqvartz har/hade ju lite liknande också.
RolexOysterQuartzRomans.JPG
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Fick svar från en AD nu.
Gmt varianten ligger på ca 55k
Kronografen på ca 75k
:confused:


Oklart varför så stor skillnad, men klart högre än jag förväntat mig:bored:
 

DrDre

Patek
Fick svar från en AD nu.
Gmt varianten ligger på ca 55k
Kronografen på ca 75k
:confused:


Oklart varför så stor skillnad, men klart högre än jag förväntat mig:bored:

Jag blev lite intresserad efter att ha läst din tråd så jag kollade också runt lite. De verkar ha mycket nytt och spännande på gång. Både nya modeller men också deras nya inhouse-verk med high-tech material och nya konstruktioner ser lovande ut. Den i helstål (utan gummidetaljer) är inte alls dum.

Eterna-Royal-Kontiki-watch-7.jpg

Min reaktion rörande priset var dock samma som din. Det verkar vara väldigt fina klockor men de tog nog i lite för mycket när det skulle sätta prisern.
 

Crispie

Rolex
Tänkte skaka lite liv i den här tråden och se om det finns någon kunnig som kan svara. Sorry för OT men det finns ju ingen Eterna-tråd(!).

Jag har stött på en Eterna 1935 som var, vad jag förstått har modellen utgått, en hyllning till en rektangulär ala Art Deco Eterna från -35. Är det någon som vet något mer om denna och dess historia?

Jag har sett att det finns några på C25 för runt 10.000 (i USA , så man får väl lägga på en del för frakt och moms). Ligger ju prismässigt avsevärt bättre till än en reverso som jag kikat på och det känns som ett jävla schysst alternativ. Skulle dock hänga den på ett brunt strutsläder om jag får tag i en.

Är det någon som har tips på någon handlare eller hur man bör gå tillväga för att lägga vantarna på en?

IMG_5140.PNG

IMG_5142.PNG
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tänkte skaka lite liv i den här tråden och se om det finns någon kunnig som kan svara. Sorry för OT men det finns ju ingen Eterna-tråd(!).

Jag har stött på en Eterna 1935 som var, vad jag förstått har modellen utgått, en hyllning till en rektangulär ala Art Deco Eterna från -35. Är det någon som vet något mer om denna och dess historia?

Jag har sett att det finns några på C25 för runt 10.000 (i USA , så man får väl lägga på en del för frakt och moms). Ligger ju prismässigt avsevärt bättre till än en reverso som jag kikat på och det känns som ett jävla schysst alternativ. Skulle dock hänga den på ett brunt strutsläder om jag får tag i en.

Är det någon som har tips på någon handlare eller hur man bör gå tillväga för att lägga vantarna på en?

IMG_5140.PNG

IMG_5142.PNG
Eterna idag är ett kinesiskt företag som köpt rätten till namnet och blåser liv i gamla modeller med tillräckligt mycket schweiziska delar för att få kallas swiss. Den där modellen ser inte ut som någon modell jag sett bland deras gammelklockor. C24 är nog stället att leta på elller jaga återförsäljare från Eternas hemsida.
 
Topp