• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Etiken med loppisfynd?

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst så vill jag inte döma någon, jag skulle antagligen köpa klockan för utsatt låga pris om jag hittade en premiumklocka på en loppis.

Fast, jag kan inte låta bli att tänka på om det är rätt att göra? Är det allmänt vedertagen affärsetik att 'om jag vet mer än du så är det ok att jag tjänar en slant'?
Funderar på t.ex. den här: http://www.hodinkee.com/blog/found-...-worth-over-35000-for-599-at-phoenix-goodwill

Han köper en klocka för $5,99 på någon Goodwill store (lite extrem moralkaka kanske) och säljer sedan för $35,000 och en Speedy.
Visst, efter påtryckningar skänkte han en slant. Faktum kvarstår dock att filantroperna satt på $35,000+ och fick ut $5,99 och då va Zach än skänkte (som är hemligt).

Hur tänker du? Om du hade hittat en gammal Calatrava i en diverselåda för 50kr, hade du då avslöjat vad det riktiga värdet skulle kunna vara?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag skulle förmodligen inte ha sagt något. Kan dock tänka mig att skänka en slant till välgörenhet. Sedan spelar även ens ekonomiska situation in.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mja... Alltså hela grejen med att den kommer från en välgörenhetsorganisation känns ju sådär. Hade nog köpt till utsatt pris, men vill verkligen tro att jag faktiskt givit tillbaka en rejäl bit av kakan!
Hade det däremot varit en vanlig "loppis" så hade jag däremot inte haft några skrupler. Hens privatekonomi hade jag inte ansett viktigare än min egen.
Men nu var det som sagt en välgörenhetsverksamhet som sålde den...
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
00-young_jeezy-money_over_everything-htf-470x470.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Min spontana tanke var att absolut inte säga någonting. Sen läste jag ditt extrema exempel och det blev inte lika enkelt längre...

Min tanke en minut senare är att om det är på en loppmarknad där pengarna inte går till ett utsatt mål, så hade jag tackat och tagit emot.
Hade jag hittat den på stadsmissionen så hade jag nog fått lite ångest och avsmak gentemot mig själv när jag ser klockan eller dess eftermäle, vet ej om tillräckligt för att inte kunna njuta bort det?

Sen hade det ju kunnat vara så att privatpersonen jag hade möjlighet att köpa billigt av, kanske hade kommit att sälja klockan till rätt pris och använda pengarna för att göra något helt fantastiskt och osjälviskt för vårat samhälle och världen, om jag påtalat värdet av klockan och hållet mig ifrån att köpan.

Hade jag funnit klockan hos Röda Korset och berättat fakta, kanske pengarna därefter ramlat in hos typ Af Donner som spenderat dom på ett hekto kokain med sin egen bittra eftersmak.

Sist jag var på Myrorna Hornsgatan så pratade f.ö personalen helt öppet med varandra om att den ene plockat ut en (dyrt märke) jacka bland insamlat material och köpt den själv, till vad jag antar var eget satt pris. På hur samtalet fördes mellan personalen är känslan av att detta var mer regel än undantag.

Nu har jag snart hunnit dricks upp hela min öl medan jag skriver på telefonen och min riktiga slutsats är att jag köpt den till underpris oavsett.

I like turtles!
 

rogart-63

Patek
Går säkert ihop sig ändå den där Goodwill affären . Tycker att han kunde hållt det för sig sjäv dock .Skrytpelle :p.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Köpt glatt och njutit över att ha gjort en bra affär! Troligen är den första som lurades den som lämnade in klockan utan att veta det. För att hårdra det, välgörenhetsorganisationen bör vara insatt i vad de tar emot och faktiskt informera givaren i fall som detta.
 
Fast, skulle folk se annorlunda på det om någon helt enkelt betalat en sketstor summa pengar för denna klocka (Om man nu ponerar att den endast var värd det den köptes för), skulle folk bli lika gnälla om att han skulle skänka en slant även i detta fall?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tänkte på det där igår
Svårt, hade nog behållit och varit glad
fast jag har insett att risken att jag hittar en är jävligt liten
Det är ju anarki vid alla loppisar så jag håller mig undan istället
 

Pere

Breitling
2-Faktor
Troligtvis köpt den för utsatt pris, inte sagt ett ljud vid köptillfället. Men om jag sålt vidare klockan så hade samvetet kickat in och jag hade antagligen gjort en rejäl donation.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Min tankeställare är dock i linjen med alla klockor som glöms bort i byrålådan och sedan slängs av släktingar när allt delas upp.

Fast är lite schrödingers katt över det hela.
 

rogart-63

Patek
Något jag inte gillar är när s.k samlare skor sig på ovetande . Detta är en sann historia som retar mig ibland när jag tänker efter . Hans frus pappa går bort . Allt ska säljas och delas upp . Finns en fin Omega klocka i 18k guld . Dom går till en antikaffär . De bjuder dåligt så han och hon avstår .Bara intresserade av guldet och vill förstöra klockan p,g,a för att komma åt guldet .Vilket han och hon inte gillar . Läser i tidningen om en samlare som köper in Omega m.m . Så han tar kontakt och åker hem till honom och samlaren bjuder 2000:- . Vilket han går med på .
Han frågar mig senare vid ett annat tillfälle . Vad tror du jag fått om jag sålt den till nån som dig ? Vad hade du betalt ? Med tanke på det han berättar om klockan till mig .Troligen mer än 2000:- . Känns som om han och hon blev lurad bara för att dom inte visste nåt om klockor . 18K Omega herr guldklocka borde vara mer värd än 2000:- oavsett skick .
Naturligtvis blir han upprörd när jag säger så . Men det är ju försent att göra nåt så långt efteråt .
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Något jag inte gillar är när s.k samlare skor sig på ovetande . Detta är en sann historia som retar mig ibland när jag tänker efter . Hans frus pappa går bort . Allt ska säljas och delas upp . Finns en fin Omega klocka i 18k guld . Dom går till en antikaffär . De bjuder dåligt så han och hon avstår .Bara intresserade av guldet och vill förstöra klockan p,g,a för att komma åt guldet .Vilket han och hon inte gillar . Läser i tidningen om en samlare som köper in Omega m.m . Så han tar kontakt och åker hem till honom och samlaren bjuder 2000:- . Vilket han går med på .
Han frågar mig senare vid ett annat tillfälle . Vad tror du jag fått om jag sålt den till nån som dig ? Vad hade du betalt ? Med tanke på det han berättar om klockan till mig .Troligen mer än 2000:- . Känns som om han och hon blev lurad bara för att dom inte visste nåt om klockor . 18K Omega herr guldklocka borde vara mer värd än 2000:- oavsett skick .
Naturligtvis blir han upprörd när jag säger så . Men det är ju försent att göra nåt så långt efteråt .

Dom fick ett pris och tog det, inte ska man väl som köpare behöva börja med ett högt bud för att reservera sig(?) mot att säljaren kanske begär/godtar för lite?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Köpt och vart nöjd med en bra affär. Hade i vanlig ordning skänkt en summa sedan vid ev. vinst.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kändes bara som om samlaren utnyttjade okunskapen om vad säljaren hade att sälja . Jag är nog för ärlig själv för att kunna luras så .

Kom att tänka på något jag läste om en kille i England, han målade i samma stil som någon känd (nu död) konstnär och sedan gjorde fake patina på tavlorna. Så i stort var det en kopia men ändå inte för det var inget kopierat motiv och ingen signatur utan bara något som såg ut att vara av den konstnären (som jag inte kommer ihåg vem det var)
Sedan gick han till olika antik/konsthandlare och sa att han hittat den på vinden eller något sånt, visste inte vad det var eller om det var värt något. Väldigt många av de professionella handlarna erbjöd sig att köpa den för i bästa fall några tusen då de trodde de var äkta och om det vart det så hade den vart värdet över 50 000 så hade väl tänkt göra en bra vinst.
Så moralen av historien är att aldrig lita på en professionella handlarna utan göra egna efterforskningar först.

Kommer föresten inte ihåg hur det gick för killen, vet att han blev polisanmäld av någon han sålde till.
 

Diogenes

Cartier
Jag tycker att det är en mycket intressant frågeställning som definitivt bör diskuteras och i många fall ifrågasätta den etiska princip man efterlever.

Personligen kan jag tycka att det är beklämmande hur den etiskt moraliska medvetenheten och det ärliga handlandet fördunklas när det gäller att sko sig själv och sina egna intressen. Det är klassiskt att man blir stött när andra har åsikter om någons personliga handlande men just därför är det kanske också intressant att fundera över dessa frågor när det i många fall handlar om stora pengar!? Jag är gärna den första att erkänna, utifrån min lärarlön, att jag har en god ekonomisk, sociokulturell, goda livsförutsättningar och möjligheter; som långt ifrån det stora flertalet har! Att jag utifrån sådan utgångspunkt ändå finner det moraliskt riktigt att undanvara sanning för att själv göra mig en rejäl hacka (som exemplet daviden nämner) tycker jag är sorgligt; särskilt i sådant fall när det gäller välgörenhet! Att göra fynd behöver inte vara avhängt på att dölja sanningen.

Att se mitt inlägg som en moralpredikan är säkerligen något jag inom kort får äta upp av upprörda klockentusiaster som ser det rationellt logiska i "den andres bröd den andres död", det är en smäll jag får ta så länge jag sover gott om natten.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag tycker att det är en mycket intressant frågeställning som definitivt bör diskuteras och i många fall ifrågasätta den etiska princip man efterlever.

Personligen kan jag tycka att det är beklämmande hur den etiskt moraliska medvetenheten och det ärliga handlandet fördunklas när det gäller att sko sig själv och sina egna intressen. Det är klassiskt att man blir stött när andra har åsikter om någons personliga handlande men just därför är det kanske också intressant att fundera över dessa frågor när det i många fall handlar om stora pengar!? Jag är gärna den första att erkänna, utifrån min lärarlön, att jag har en god ekonomisk, sociokulturell, goda livsförutsättningar och möjligheter; som långt ifrån det stora flertalet har! Att jag utifrån sådan utgångspunkt ändå finner det moraliskt riktigt att undanvara sanning för att själv göra mig en rejäl hacka (som exemplet daviden nämner) tycker jag är sorgligt; särskilt i sådant fall när det gäller välgörenhet! Att göra fynd behöver inte vara avhängt på att dölja sanningen.

Att se mitt inlägg som en moralpredikan är säkerligen något jag inom kort får äta upp av upprörda klockentusiaster som ser det rationellt logiska i "den andres bröd den andres död", det är en smäll jag får ta så länge jag sover gott om natten.


Ja, för välgörenhetsorganisationer handlar alltid rätt ur moralisk synpunkt, lex af Donner.

För övrigt så bryr jag mig inte ett dugg ifall någon för en gångs skull gör ett fynd. Hur ofta händer det? Vi blir ju redigt utsugna av masen i detta land ändå, med skatt på skatt på skatt på skatt. Om någon då för en gångs skulle gör en hacka, grattis.

Barnen i Afrika kommer fortfarande må lika dåligt, oavsett om vi diskuterar det moraliskt rätta på ett klockforum uppe i Norden.
 

Diogenes

Cartier
Ja, för välgörenhetsorganisationer handlar alltid rätt ur moralisk synpunkt, lex af Donner.

För övrigt så bryr jag mig inte ett dugg ifall någon för en gångs skull gör ett fynd. Hur ofta händer det? Vi blir ju redigt utsugna av masen i detta land ändå, med skatt på skatt på skatt på skatt. Om någon då för en gångs skulle gör en hacka, grattis.

Barnen i Afrika kommer fortfarande må lika dåligt, oavsett om vi diskuterar det moraliskt rätta på ett klockforum uppe i Norden.


Kognitiv dissonans. Det hjälper alltid för att rentvå sitt handlande.

Eftersom barnen i Afrika ändå har det dåligt oavsett vårt handlande, eftersom alla välgörenhetsmakare ändå är som Af Donner och eftersom skatt ändå är stöld (inte hjälp för dem med mindre lycka) så kan jag handla med gott samvete. Är det din logiska, empirisk rationella och trångsynta bild av verkligheten så får det väl vara så.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Kognitiv dissonans. Det hjälper alltid för att rentvå sitt handlande.

Eftersom barnen i Afrika ändå har det dåligt oavsett vårt handlande, eftersom alla välgörenhetsmakare ändå är som Af Donner och eftersom skatt ändå är stöld (inte hjälp för dem med mindre lycka) så kan jag handla med gott samvete. Är det din logiska, empirisk rationella och trångsynta bild av verkligheten så får det väl vara så.


Yes!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kognitiv dissonans. Det hjälper alltid för att rentvå sitt handlande.

Eftersom barnen i Afrika ändå har det dåligt oavsett vårt handlande, eftersom alla välgörenhetsmakare ändå är som Af Donner och eftersom skatt ändå är stöld (inte hjälp för dem med mindre lycka) så kan jag handla med gott samvete. Är det din logiska, empirisk rationella och trångsynta bild av verkligheten så får det väl vara så.

Ta det lugnt torrboll. Sluta med försöken att få tråden att spåra ur.
 

Diogenes

Cartier
Ta det lugnt torrboll. Sluta med försöken att få tråden att spåra ur.


Torrboll?

Få tråden att spåra ur?

Som jag skrev i mitt inlägg var jag medveten om att personer skulle känna sig angripna eftersom man tror att jag kritiserar enskilda personer vilket inte är fallet (och borde framgå i mitt första inlägg om man väljer att läsa det som står). Jag försöker snarare nyansera diskussion eftersom jag tycker att den var väldigt intressant och tankeväckande. Efter att ha läst tråden har jag ägnat många timmar att fundera på detta och lämnade mitt bidrag.

Personligen tycker jag mig själv, allt för ofta, hamna i ett moraliskt dilemma när det gäller denna typ av fråga - vilket också gör det spännande att ställa dessa frågor. Mitt klockintresse är lika stort som ditt men samtidigt är jag av sådan ståndpunkt att det finns andra värden som är minst lika viktiga (kanske viktigare) varpå jag får svårt att hantera diskrepansen mellan fynd/större vinst/undanvarande av information.

Tack för din åsikt och bidrag.
 
Topp