• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Etiskt dilemma, franken eller inte franken?!

JaTack

Rolex
2-Faktor
Startar min andra tråd denna helgen, rekord!

En bakgrund till historien:
Innan jag blev indragen på KS och i klockvevan så planerade jag det billigaste sättet att köpa en Rolex. Jag kom fram till att jag nog skulle kunna köpa olika delar och sätta ihop dem till ett lägra pris än vad det skulle kosta att köpa en redan färdig Rolex.
Av den anledningen köpte jag en boett och en tavla till en Rolex 1500. Införskaffade också plexi till en 1500 och visare till ETA 2824. Planen var att använda mig av ett ETA-verk då cal 1570 skulle bli alldeles för dyrt eftersom det köps upp och installeras i dyrare klockor.

Nu till dilemmat. Ska jag färdigställa klockan? I så fall kommer jag till det andra dilemmat, ska jag i så fall köpa ett ETA-verk och är det okej? Jag har också gått i tankar på att installera ett Seiko/Citizen-verk. Vill kunna hitta det perfekta urverket om jag ska bygga en franken. Vilket verk skulle jag i så fall använda?

Men är det helt oetiskt att bygga en franken av detta slag? Tanken är ju bara att jag ska använda den, den ska inte säljas.

Behöver hur som helst respons och era tankar kring det hela! Annars kommer boetten troligtvis ligga kvar i min "fixarlåda" för evigt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Startar min andra tråd denna helgen, rekord!

En bakgrund till historien:
Innan jag blev indragen på KS och i klockvevan så planerade jag det billigaste sättet att köpa en Rolex. Jag kom fram till att jag nog skulle kunna köpa olika delar och sätta ihop dem till ett lägra pris än vad det skulle kosta att köpa en redan färdig Rolex.
Av den anledningen köpte jag en boett och en tavla till en Rolex 1500. Införskaffade också plexi till en 1500 och visare till ETA 2824. Planen var att använda mig av ett ETA-verk då cal 1570 skulle bli alldeles för dyrt eftersom det köps upp och installeras i dyrare klockor.

Nu till dilemmat. Ska jag färdigställa klockan? I så fall kommer jag till det andra dilemmat, ska jag i så fall köpa ett ETA-verk och är det okej? Jag har också gått i tankar på att installera ett Seiko/Citizen-verk. Vill kunna hitta det perfekta urverket om jag ska bygga ett franken. Vilket verk skulle jag i så fall använda?

Men är det helt oetiskt att bygga en franken av detta slag? Tanken är ju bara att jag ska använda den, den ska inte säljas.

Behöver hur som helst respons och era tankar kring det hela! Annars kommer boetten troligtvis ligga kvar i min "fixarlåda" för evigt.


Sälj delarna på bukten och köp en Rolex om det är det du vill ha... Vem blir glad över en Rolex med ETAverk?
Eller köp en annan klocka med ETAverk som inte är franken, finns mycket roligt därute som inte är rolex. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Don't do it.
Om du ändå bestämmer dig för det, låt det inte stå Rolex på tavlan, länk eller boett...
 

billo

Cartier
Spara och köp en hel ;) om du har möjlighet till det.

Men sluta inte med din kreativitet, när du ändå har delarna varför inte experimentera. Kan tänka mig att de en skön känsla att få till en fräk Frankenstein som man byggt själv.
Har du sätt de som bygger replik bilar. Shit vilket jobb de lägger ner på det. Grymt att lyckas med att få till att en skiten pontiac blir till en lambo kopia. Men troligtvis är känslan inte den samma när man kör den, samma grej om du väljer sedan att bära franken klockan.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Bygga klockor i all ära, men blanda inte in Rolex delar el dylikt. Det är franken och blir bara fel. Utger sig att vara något det inte är.

Men kreativt som sagt med boett, typ ett ETA-verk och sedan en egengjord tavla som McGyver här på forumet fixar, det hade varit något!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Bygga klockor i all ära, men blanda inte in Rolex delar el dylikt. Det är franken och blir bara fel. Utger sig att vara något det inte är.
+1 på det. Vad tjänar det för syfte att ha en falsk Rolex? Om du bara ville ha den för dig själv skulle du väl inte frågat vad KS tycker om det?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Spara och köp en hel ;) om du har möjlighet till det.

Men sluta inte med din kreativitet, när du ändå har delarna varför inte experimentera. Kan tänka mig att de en skön känsla att få till en fräk Frankenstein som man byggt själv.
Har du sätt de som bygger replik bilar. Shit vilket jobb de lägger ner på det. Grymt att lyckas med att få till att en skiten pontiac blir till en lambo kopia. Men troligtvis är känslan inte den samma när man kör den, samma grej om du väljer sedan att bära franken klockan.

Har också haft det i tankarna, använda boett och visare som jag redan sitter inne på till att bygga en klocka. I så fall blir det något eget och ingen kopia.

Don't do it.
Om du ändå bestämmer dig för det, låt det inte stå Rolex på tavlan, länk eller boett...

Boetten står det nog inte Rolex på, har inte kollat på den på ett tag, men i så fall tänker jag inte direkt polera bort det.

Håller med i övrigt, känns lite fel att ha Rolex på en klocka där det inte sitter ett Rolex-urverk i.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har också haft det i tankarna, använda boett och visare som jag redan sitter inne på till att bygga en klocka. I så fall blir det något eget och ingen kopia.



Boetten står det nog inte Rolex på, har inte kollat på den på ett tag, men i så fall tänker jag inte direkt polera bort det.

Håller med i övrigt, känns lite fel att ha Rolex på en klocka där det inte sitter ett Rolex-urverk i.

vad kostar ett 1570-verk? Om det enbart är korrekta delar tycker jag det är ok, så länge du meddelar en eventuell köpare i framtiden.
 

billo

Cartier
Bara slut resultatet inte blir det diesel lyckades med!!!

Screenshot_2014-10-11-22-54-57.png
 

billo

Cartier
Är du på riktigt?
Ett stort NEJ!!!!!
Varför hålla på så...?
Köp dig det du vill ha istället

Vad gör man om man saknar pengar till en dyr rolex? Men man verkligen gillar designen på klockan. Att bygga en klocka för eget bruk av orginal rolex delar och lite annat smått och gått utan att ha rolex märket på är väll helt ok?
 

sweedee

Cartier
Vad gör man om man saknar pengar till en dyr rolex? Men man verkligen gillar designen på klockan. Att bygga en en för eget bruk av orginal delar och lite annat smått och gått utan att ha rolex märket på är väll helt ok?

Man sparar till en billigare Rolex..

Förstår verkligen inte glädjen att skapa något ihopsläng. Då är det ju ingen Rolex och glädjen av äga en skulle väl inte vara där? för det var väl en Rolex han var ute efter?

Men självfallet, finner han i glädje och tycker det känns som om han hade köpt en riktigt Rolex så är det såklart något han borde göra. Förstår det bara inte :)
 

billo

Cartier
Man sparar till en billig Rolex..

Förstår verkligen inte glädjen att skapa något ihopsläng. Då är det ju ingen Rolex och glädjen av äga en skulle väl inte vara där? för det var väl en Rolex han var ute efter?

Men självfallet, finner han i glädje och tycker det känns som om han hade köpt en riktigt Rolex så är det såklart något han borde göra. Förstår det bara inte :)

De sant det var en rolex han var ute efter, där av var mitt tips som ditt att köpa en orginal.

Men varför inte slänga i hopp nått kul när han ändå har delarna. Vi är alla olika och jag hade tyckt de var stöt skönt att få mixtra i hopp något skoj.

Jävligt synd att jag är en riktig rookie när de gäller klockor.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
De sant det var en rolex han var ute efter, där av var mitt tips som ditt att köpa en orginal.

Men varför inte slänga i hopp nått kul när han ändå har delarna. Vi är alla olika och jag hade tyckt de var stöt skönt att få mixtra i hopp något skoj.

Jävligt synd att jag är en riktig rookie mär de gäller klockor.


Varför inte bara sälja delarna? Är det originaldelar måste han väl få en slant. Varför ha pengar han kunde få en vettig klocka för bundna i något halvprojekt?!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vad gör man om man saknar pengar till en dyr rolex? Men man verkligen gillar designen på klockan. Att bygga en klocka för eget bruk av orginal rolex delar och lite annat smått och gått utan att ha rolex märket på är väll helt ok?

Nej det är inte ok att köpa kopior eller delar med avsikt för att bygga en kopia. Att man gillar en design man inte har råd spelar ingen roll
 

billo

Cartier
Nej det är inte ok att köpa kopior eller delar med avsikt för att bygga en kopia. Att man gillar en design man inte har råd spelar ingen roll

Jag har inte pratat om kopior eller kopierade delar. Utan den diskussion jag har deltagit i är att bygga en Frankenstein. Använda orginal delar från olika märken och bygga ihopp en design man gillar.

Att bygga en kopia är inte bara "inte ok" utan olagligt.
 

Hugii

Audemars
bortkastade pengar kan jag tycka. Man har skapat en illusion. Det blir billigare att beställa nåt från Kina i så fall. vad är skillnaden? Det är som att köpa en fejk och sätta original visare på den.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nej det är inte ok att köpa kopior eller delar med avsikt för att bygga en kopia. Att man gillar en design man inte har råd spelar ingen roll
Nu är det i och för sig inga kopierade delar som jag sitter inne på. Någon heder hade jag även innan jag blev intresserad av klockor.

Jag har inte pratat om kopior eller kopierade delar. Utan den diskussion jag har deltagit i är att bygga en Frankenstein. Använda orginal delar från olika märken och bygga ihopp en design man gillar.

Att bygga en kopia är inte bara "inte ok" utan olagligt.
Håller med dig i det du säger.
Det svåra i det hela är ju om man ska använda sig av Rolex-tavlan och ett ETA-verk eller om det är dör gränsen går?

Man kan ju alltid specialbeställa en tavla på vilken det såklart inte står Rolex och dessutom köra utan rolexkrona! Hade ju på något sätt varit kul att göra någonting av boetten.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Vill du vara den här killen?
I så fall är det bara att köra!
Hahahaha, riktigt ball snubbe med visioner. Dock känns det som om han hade kunnat lyckas bättre med en budget på nästan 70k!

Tänker mig dock en Porsches chassi med en vanlig VW passat-motor, rutor från mekonomen och Biltemas vindrutetorkare som en mer korrekt beskrivning ;)
 
Topp