• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Etiskt dilemma, franken eller inte franken?!

nissehult

Patek
2-Faktor
Det känns som att gränsen går vid tavlan för det där klockan signallerar vad det är för något. Om det nu är en Rolex-tavla du har så sätt två diskreta lumen-pluppar så att det istället står "Rölex".
 

Boris Balkan

Fark you!
Startar min andra tråd denna helgen, rekord!

En bakgrund till historien:
Innan jag blev indragen på KS och i klockvevan så planerade jag det billigaste sättet att köpa en Rolex. Jag kom fram till att jag nog skulle kunna köpa olika delar och sätta ihop dem till ett lägra pris än vad det skulle kosta att köpa en redan färdig Rolex.
Av den anledningen köpte jag en boett och en tavla till en Rolex 1500. Införskaffade också plexi till en 1500 och visare till ETA 2824. Planen var att använda mig av ett ETA-verk då cal 1570 skulle bli alldeles för dyrt eftersom det köps upp och installeras i dyrare klockor.

Nu till dilemmat. Ska jag färdigställa klockan? I så fall kommer jag till det andra dilemmat, ska jag i så fall köpa ett ETA-verk och är det okej? Jag har också gått i tankar på att installera ett Seiko/Citizen-verk. Vill kunna hitta det perfekta urverket om jag ska bygga en franken. Vilket verk skulle jag i så fall använda?

Men är det helt oetiskt att bygga en franken av detta slag? Tanken är ju bara att jag ska använda den, den ska inte säljas.

Behöver hur som helst respons och era tankar kring det hela! Annars kommer boetten troligtvis ligga kvar i min "fixarlåda" för evigt.


Du är nära att bannlysas men vi förlåter dig för din gulliga avatar. Gör som Mattias79 föreslår och spara vidare tills du har råd.
 

billo

Cartier
Du är nära att bannlysas men vi förlåter dig för din gulliga avatar. Gör som Mattias79 föreslår och spara vidare tills du har råd.

JaTack! Denna kommentar hade verkligen triggat mig att bygga eget. Hot, kärlek och en order i en å samma inlägg.

Starkt :)

Jag håller mig till det jag tidigare har sagt, det skulle vara skit coolt att designa sin egen klocka utan att trappa nått märke på tårna. Märkes fri ;)

Bara inte slutresultatet blir någotsom diesel skulle ha snickrat i hopp.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
I det här läget skulle jag sålt delarna. Det blir varken hackat eller malet.
Är du ute efter just en Rolex så kommer du inte gilla ihopbygget då det inte kommer att vara en Rolex.
Är du ute efter designen så finns det många alternativ där ute med bra kvalité även om du hamnar inom homage cirkeln, vilket jag inte tycker är något att skämmas för.
Jag brukar inte ha just några åsikter om vad folk vill ha på armen men ett hemmabygge tycker jag inte känns ok.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det största Rolex-suget jag har är Explorer eller sub. Tanken var mer att det hade varit kul, men kommer kränga delarna på Ebay.

Har ägt en Rado purple horse som var nära designen och kvaliteten, så blir jag sugen på ett budgetalternativ så får det bli en sådan :)

Tack till er som kommit med vettiga åsikter!
 

CLT

Rolex
Konstigaste tråden på länge... Tycker det är helt fel, köp något du har råd med istället för att få ha rolex kronan på tavlan till vilket pris som helst. I detta läge skulle jag hellre köpa en homage... Eller så sparar man till den riktiga varan.

Att bygga en franken känns helt fel!
Tänk om.
 

Marckus

Panerai
Franken-klockor ska inte komma ut på marknaden av många anledningar. Skit i fulbygget och prioritera andra ur
Bra att du frågar, och jag hoppas innerligt att boett etc hamnar på bukten och att någon bygger något ''kosher''
 

Räven

Cartier
Startar min andra tråd denna helgen, rekord!

En bakgrund till historien:
Innan jag blev indragen på KS och i klockvevan så planerade jag det billigaste sättet att köpa en Rolex. Jag kom fram till att jag nog skulle kunna köpa olika delar och sätta ihop dem till ett lägra pris än vad det skulle kosta att köpa en redan färdig Rolex.
Av den anledningen köpte jag en boett och en tavla till en Rolex 1500. Införskaffade också plexi till en 1500 och visare till ETA 2824. Planen var att använda mig av ett ETA-verk då cal 1570 skulle bli alldeles för dyrt eftersom det köps upp och installeras i dyrare klockor.

Nu till dilemmat. Ska jag färdigställa klockan? I så fall kommer jag till det andra dilemmat, ska jag i så fall köpa ett ETA-verk och är det okej? Jag har också gått i tankar på att installera ett Seiko/Citizen-verk. Vill kunna hitta det perfekta urverket om jag ska bygga en franken. Vilket verk skulle jag i så fall använda?

Men är det helt oetiskt att bygga en franken av detta slag? Tanken är ju bara att jag ska använda den, den ska inte säljas.

Behöver hur som helst respons och era tankar kring det hela! Annars kommer boetten troligtvis ligga kvar i min "fixarlåda" för evigt.

Bara det att du ställer frågan, visar att du är mycket skeptisk inför projektet. Jag råder dig att spara och gneta tills du har råd med det du verkligen vill ha, annars kommer du bara att lägga ner energi och pengar på sådant som känns "så där".
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tycker diskussionen är vettig och det är kul att läsa hur folk ser på saken. Var går gränsen för franken/modd? Tänker på företagen som modda/byter ut tavlor, boetter, bezels och säljer för galna summor.

Lägger ingen större värdering i det så länge man inte lurar någon eller bryter mot lagen, men det är som sagt en intressant fråga.

DeepSeaPredator-Large.png
SnoopyDJ_SM-Main1.png


fotona kommer från Bamford Watch Department


Ett annat exempel är alla nybyggda Omega Sm300 som påstås vara byggda av NOS-delar och donatorsurverk. Hur bedömer man dessa?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tycker diskussionen är vettig och det är kul att läsa hur folk ser på saken. Var går gränsen för franken/modd? Tänker på företagen som modda/byter ut tavlor, boetter, bezels och säljer för galna summor.

Lägger ingen större värdering i det så länge man inte lurar någon eller bryter mot lagen, men det är som sagt en intressant fråga.



fotona kommer från Bamford Watch Department

Skillnad i att bygga en franken för att man inte har råd med en riktigt Rolex än att köpa en överprisad Bamford som är moddad till max med massa strunt. Inte direkt vi vanliga klocksnackare som köper moddade förövrigt, det är mer riktade mot folk som har lite för mycket deg och vill ha något 'speciellt'.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Skillnad i att bygga en franken för att man inte har råd med en riktigt Rolex än att köpa en överprisad Bamford som är moddad till max med massa strunt. Inte direkt vi vanliga klocksnackare som köper moddade förövrigt, det är mer riktade mot folk som har lite för mycket deg och vill ha något 'speciellt'.


varför ska ägarens ekonomi ha med saken att göra? antingen är klockan inte okej eller så är den okej, oavsett vad den kostar. eller?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bamforden är ju byggd av originaldelar (förutom visarna), man måste väl se skillnaden på en sådan och en DJ med ETA-verk?!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Enda bamford som sagt byter ut är ju visarna, skillnad. Än att köpa delar lite från var som, och ev stoppa in ett billigare verk i klockan pga snålhet.

Beror ju på vad man utger sig för att vara... Bamforden har aldrig tagit anspråk på att vara en 100% original Rolex. DJ med ETA-verk utger sig för att vara just en helt vanlig DJ.


Att TS klocka inte varit okej om han byggt ihop den tror jag vi kan vara helt överens om och kan lämnas därhän. Jag var mer intresserad av era åsikter om när enough is enough.
 
Topp