• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett köp jag inte ångrar

C

China

Guest
Jag kanske är simpel men tycker utfallet bra/dålig affär helt styrs av vad man kan sälja för i relation till vad man gav ;-)

Så vad är ett realistiskt pris? 100K låter som rena nattmössan i mina öron, med förbehållet att jag aldrig har hört talas om märket.

För övrigt grattis till en snygg och stilren klocka Andsan.

Jag har sett den här modellen gå för allt mellan ca 6000 till 10000 kr på olika auktioner, så 100K förefaller orealistiskt.
 
C

China

Guest
Och jag har tvekat på liknande i patinerat vintageskick på ca 1500. Kanke utan triple-daten iofs.

Det är nog inte omöjligt med tanke på att Henri Duvoisin är ganska okända, men frågan är som sagt om det var ref. 2116 som jag tycker är lite svårare att få tag på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är nog inte omöjligt med tanke på att Henri Duvoisin är ganska okända, men frågan är som sagt om det var ref. 2116 som jag tycker är lite svårare att få tag på.
Imponerande och lite overkligt att prata om referenser i detta fall. Hatten av. Nästan så att jag borde höra mig för hur jag hittar delar till mitt Damasverk som sitter i en gammelrolle. Men det är en annan historia.
 

Andsan

Rolex
Tack för all input!
Det är intressant hur ett föremål kan värderas så olika. Vad är det som gör att ett föremål kan övervärderas. Är det ett extremt ovanligt föremål, skicket, namnet etc. Det kanske är en kombination. På tyska E-bay där denna finns för försäljning för 15´Euro och en annan för något mindre. De kanske är lyckosökare. Att den är ovanlig det är helt klart konstaterat. Jag har funnit att en sådan låg på ett auktionshus 2004 och att utropspriset då var 800-1000 Euro. Vad den såldes för, eller om den såldes, har jag inte fått fram någon info om. På ett italienskt samt ett par andra klockforum visades en sådan upp för några år sedan. Det är vad jag hittat om denna. Ganska sparsamt med material alltså. Jag har mejlat fabriken Henri Duvoisin om de har någon mer info om den utöver vad som kan läsas på deras hemsida. Jag har ännu inte fått något svar. På deras hemsida under historia finns för övrigt min klocka på bild. Klockan är nu inlämnad för service, tycker den är värd detta enär den har 60 år på nacken. Det kommer nog bli en " Keeper."

Beträffande urverket så har jag fått uppgift om att det är ett Adolf Schild från 1221-familjen

/Anders
 
C

China

Guest
Tack för all input!
Det är intressant hur ett föremål kan värderas så olika. Vad är det som gör att ett föremål kan övervärderas. Är det ett extremt ovanligt föremål, skicket, namnet etc. Det kanske är en kombination. På tyska E-bay där denna finns för försäljning för 15´Euro och en annan för något mindre. De kanske är lyckosökare. Att den är ovanlig det är helt klart konstaterat. Jag har funnit att en sådan låg på ett auktionshus 2004 och att utropspriset då var 800-1000 Euro. Vad den såldes för, eller om den såldes, har jag inte fått fram någon info om. På ett italienskt samt ett par andra klockforum visades en sådan upp för några år sedan. Det är vad jag hittat om denna. Ganska sparsamt med material alltså. Jag har mejlat fabriken Henri Duvoisin om de har någon mer info om den utöver vad som kan läsas på deras hemsida. Jag har ännu inte fått något svar. På deras hemsida under historia finns för övrigt min klocka på bild. Klockan är nu inlämnad för service, tycker den är värd detta enär den har 60 år på nacken. Det kommer nog bli en " Keeper."

Beträffande urverket så har jag fått uppgift om att det är ett Adolf Schild från 1221-familjen

/Anders

Jag tycker du gjort helt rätt i att kontakta Duvoisin så får du svart på vitt, återkom gärna och berätta hur det gick. När det gäller klockorna på Tyska Ebay så är det andra modeller och urverken är Venus 203, så det är inte riktigt samma klockor. Jag såg att det låg en senare ref 2116 i stål ute på Ebay med samma urverk.

http://www.ebay.com/itm/HENRI-DUVOI...HASE-SWISS-MENS-WRIST-WATCH-50S-/310618913263

Det kan också vara så att prisbilden är svår att få fram då det rör sig om en udda klocka som inte säljs så ofta, men ett tips är att du kontaktar något av de mer exklusiva auktionsföretagen som t.ex. Christie's för en prisuppgift. Deras värderingsmän brukar ha koll på det mesta.

Lycka till!
 

Andsan

Rolex
Jag tycker du gjort helt rätt i att kontakta Duvoisin så får du svart på vitt, återkom gärna och berätta hur det gick. När det gäller klockorna på Tyska Ebay så är det andra modeller och urverken är Venus 203, så det är inte riktigt samma klockor. Jag såg att det låg en senare ref 2116 i stål ute på Ebay med samma urverk.

http://www.ebay.com/itm/HENRI-DUVOI...HASE-SWISS-MENS-WRIST-WATCH-50S-/310618913263

Det kan också vara så att prisbilden är svår att få fram då det rör sig om en udda klocka som inte säljs så ofta, men ett tips är att du kontaktar något av de mer exklusiva auktionsföretagen som t.ex. Christie's för en prisuppgift. Deras värderingsmän brukar ha koll på det mesta.

Lycka till!

Tack för bra info
Jag skall skicka över info om uret till denna auktionshus som jag tror hade en likadan klocka till försäljning 2004.
http://www.antiquorum.com/home/

Jag återkommer när jag fått ny info

/Anders
 
C

China

Guest
Nå, hur gick det?

Fick du någon säker indikation på värdet?
 

Landshark

Cartier
Ingen klocka som faller mig i smaken. Med det lilla förbehållet måste jag tillstå att den objektivt sett är en av de snyggare kostymare jag sett. Kul att den är så gammal men ändå framstår i näst intill nyskick! Strunt samma vad den är "e-bay-värd", det där måste bara vara ett bra köp! Grattis! :)
 

Andsan

Rolex
Hej igen.
Jag hade nästan glömt bort tråden.
Jo, jag har skickat en förfrågan både till Christies i London samt till Antiquorum för värdering men ännu inte fått svar.
Väntar med spänning.

/Anders
 

Sond

Patek
Av alla typer av klockor är dessa på många sätt mina favoriter. Problemet är att de ofta är så små. Men för det priset skulle jag kunna ha en liten...
 

Andsan

Rolex
Första värderingen klar!
Det fanns önskemål av mig och andra att få denna värderad. Jag har vänt mig till Antiquerum, Christies och Auctionata. Än så länge har bara en svarat.
Auctionata vill gärna ta emot klockan till försäljning och de kommer då ha ett startpris på 1.500 euro och de tror på ett slutpris på 3.000 euro. Det tror jag är ett rimligt pris.

/Anders.S
 
C

China

Guest
Första värderingen klar!
Det fanns önskemål av mig och andra att få denna värderad. Jag har vänt mig till Antiquerum, Christies och Auctionata. Än så länge har bara en svarat.
Auctionata vill gärna ta emot klockan till försäljning och de kommer då ha ett startpris på 1.500 euro och de tror på ett slutpris på 3.000 euro. Det tror jag är ett rimligt pris.

/Anders.S

Inte illa, det är bara att gratulera. Och tack för uppdateringen!:)
 

Andsan

Rolex
Inte illa, det är bara att gratulera. Och tack för uppdateringen!:)

Tack China. Du har verkligen visat en god kunskap med dina inlägg som jag verkligen uppskattar. Om jag i framtiden skulle få fram något intressant objekt så motser jag igen dina kunskaper och råd.

Det kan vara intressant att även invänta de andra för att få en så objektiv bedömning som möjligt.
Men min egen realistiska bedömning är att den bör ligga runt 20-40`. Men det är inte illa tycker jag. Jag har lämnat in den för service och får den åter i augusti och jag har bestämt mig för att behålla den. Har specialbeställt ett ljusbrunt lizard ödla till denna. Någon gång i augusti så blir det fler bilder på detta ekipage.

/Anders
 
C

China

Guest
Tack China. Du har verkligen visat en god kunskap med dina inlägg som jag verkligen uppskattar. Om jag i framtiden skulle få fram något intressant objekt så motser jag igen dina kunskaper och råd.

Det kan vara intressant att även invänta de andra för att få en så objektiv bedömning som möjligt.
Men min egen realistiska bedömning är att den bör ligga runt 20-40`. Men det är inte illa tycker jag. Jag har lämnat in den för service och får den åter i augusti och jag har bestämt mig för att behålla den. Har specialbeställt ett ljusbrunt lizard ödla till denna. Någon gång i augusti så blir det fler bilder på detta ekipage.

/Anders

Tack själv, jag tycker att det är intressant med diskussioner om lite mer udda klockor. Prisbilden på en del klockor kan vara lite lurig, och det är inte alltid som man lyckas med att pricka rätt. Trevligt att du tar dig tid att uppdatera tråden med prisbilden, jag var ganska nyfiken själv, och det finns säkert en och annan som kan ha nytta av informationen.:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack China. Du har verkligen visat en god kunskap med dina inlägg som jag verkligen uppskattar. Om jag i framtiden skulle få fram något intressant objekt så motser jag igen dina kunskaper och råd.

Det kan vara intressant att även invänta de andra för att få en så objektiv bedömning som möjligt.
Men min egen realistiska bedömning är att den bör ligga runt 20-40`. Men det är inte illa tycker jag. Jag har lämnat in den för service och får den åter i augusti och jag har bestämt mig för att behålla den. Har specialbeställt ett ljusbrunt lizard ödla till denna. Någon gång i augusti så blir det fler bilder på detta ekipage.

/Anders
Får du dessa pengar är jag djupt förbluffad. Men det är bara att gratulera i så fall.
 

Andsan

Rolex
Får du dessa pengar är jag djupt förbluffad. Men det är bara att gratulera i så fall.

Du skriver djupt förbluffad. Det var intressant. Har du kunskap om att värdera ett föremål som denna/ kännedom om denna, som gör att du kan avgöra att den inte är värd det som angivits tidigare?

/Anders
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du skriver djupt förbluffad. Det var intressant. Har du kunskap om att värdera ett föremål som denna/ kännedom om denna, som gör att du kan avgöra att den inte är värd det som angivits tidigare?

/Anders
Tillräckligt för att bli förbluffad. När ett noname (vid tidpunkten) ur i skräpmetall med inköpt standardverk och boett? värderas till rolexpengar är det för mig ovant och främmande. Även om detta gäller tex Blancpains sportmodeller. Att företaget idag råkar tillveka fina ur tycker inte jag borde höja priset i denna mån.
 
C

China

Guest
Tillräckligt för att bli förbluffad. När ett noname (vid tidpunkten) ur i skräpmetall med inköpt standardverk och boett? värderas till rolexpengar är det för mig ovant och främmande. Även om detta gäller tex Blancpains sportmodeller. Att företaget idag råkar tillveka fina ur tycker inte jag borde höja priset i denna mån.

Jag har förståelse för din skepticism, då jag själv värderade klockan betydligt lägre baserat på de auktionsresultat jag kände till. Med det sagt så har jag faktiskt ingen koll på om urverket är modifierat (vilket påverkar priset), och liknande modeller från Henri Duvoisin med Venus 203 brukar gå ganska högt. I det här fallet tror jag att det gäller att hitta rätt köpare för att få ut ett bra pris, och efterfrågan verkar högre i Japan dit en del exporterats, även att jag inte sett någon prisuppgift därifrån på ref. 2116.

Vi får väl se om Andsan får fler prisindikationer, jag håller inte prisuppgiften från Auctionata som otrolig.
 
Topp