• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett kall till forumets datornördar; vad göra med en RPi2 som blivit över?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag råkar ha en RPi 2 över här hemma sedan det den tjänade som förut blivit ersatt av en annan bit hårdvara.

Jag tycker det är synd att låta den ligga och samla damm. Frågan blir då vad kan man göra för något kul med den istället (gärna nåt man kan få användning för)?

Jag har redan en RPi 1B som håller på att bli ett litet arkadkabinett (går djävligt sakta pga småbarn, men knappar styrspakar etc finns redan) och RPi 2:an tjänade tidigare som mediaspelare i vardagsrummet. Så de två förslagen undanbedes.
 

Ruben

Rolex
Kör osmc och ha den i barnens rum.
Använd den som termometer.
Bygg en fotoram med den.
Använd den som server.
Skaffa en kamera och övervaka någonting med den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Spegeln var en kul idé och kommer att övervägas.
Serveridén har jag funderat på, men en server för vad? Jag har redan en NAS som inte är ideal för t ex Plex men grejar mycket annat. RPi2:an är för svag för att agera Plexserver så vad ska servern hantera om jag nu har den som server?

Idéer som jag skjuter ned är:
Termometer
Fotoram
Inget behov av övervakningskamera.
osmc (eller liknande lösning). Har jag redan tänkt på men har inte riktigt behovet just nu.


Några fler förslag.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Interaktiv spegel med temp, aktier, lokala nyheter :) Perfekt att kika i när du knyter slipsen på morgonen
 

PerS

Omega
Jag har också några RPi liggandes, så följer tråden med spänning! Just nu har jag en RPi2 för Spotify Connect inbyggd i en förstärkare.
 

Guden

Cartier
VPN? :rolleyes:

Annars finns det en hel del inspiration att hämta från nätet.. Såklart.
Något jag har velat göra ett tag, både på kontoret och hemma:
"I just finished my first project that plays personalised entry music for each employee when you walk into work based on your phone connecting to the wifi."

Tänk att ha Phat Base dunkandes eller Darude - Sandstorm varje gång men kommer hem. Fantastiskt.

Taget från: https://www.reddit.com/r/raspberry_...i_share_your_project/?st=iuscnsg3&sh=acc06193
 

Esh

Omega
2-Faktor
Aktier hemma på morgonen?
Hur sent börjar du jobba? :p
Äsch!

Lägg en familjens schema/din egen kalender/ hämtning/lämning? Såna småsaker som man vill få en liten update om när man kikar i spegeln

Alt: sätt in en webcamera och koda lite så du har en jury som bedömer din "snygghet" varje dag!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
OK, efter mycket velande blev det till slut en emulatorstation.

Inhandlade en sån här:
image.jpeg


Den har även två axelknappar så det är en full 8-knappars kontroll med d-pad.

Blev riktigt bra, enda som är snyd är inputlag man får när det är kopplat till HDMI, men det går inte att göra nåt åt annat än att stänga av så mycket bildbehandlingsgrejer på TVn som möjligt för porten man är kopplad till
 

PerS

Omega
OK, efter mycket velande blev det till slut en emulatorstation.

Inhandlade en sån här:
image.jpeg


Den har även två axelknappar så det är en full 8-knappars kontroll med d-pad.

Blev riktigt bra, enda som är snyd är inputlag man får när det är kopplat till HDMI, men det går inte att göra nåt åt annat än att stänga av så mycket bildbehandlingsgrejer på TVn som möjligt för porten man är kopplad till
Slipper du lag om du kör via composite istället?
 

Såkkett

Omega
Inte för att vara sån men släng den och köp 3or om du skall köra mame eller retropie, 1b och även 2 är lite väl sega för uppgiften.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Slipper du lag om du kör via composite istället?
Borde bli mindre (men alla former av bildbehandling som finns i moderna TV måste fortfarande stängas av). Men inte fan orkar jag lära mig hur jag ska få komposit ut på RPin :p

Optimala vore att köra via RGB/VGA, så slipper man det där värdelösa DRMet inbyggt i HDMI (som dessutom är knäckt) men en sån ingång har inte min TV. Komposit är nog också kört på min TV (inte säker dock, orkar bara inte häkta ner den från väggen för att kolla).
 
Topp