• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett lyxproblem i Mellanmjölkens land

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag röstar vacheron, blancpain, chronoswiss eller glashutte.
Inte GS. Det absolut vanligaste märket i grunden, S, och för vanlige ointresserade på andra sidan förhandlingsbordet kan det lika gärna vara en S från uropenn. No offence, suveräna klockor.
Fast det var väl det som var poängen?
Flyga under radarn?
Motparten ser en Seiko - helt enkelt.
 

Servo

Omega
En fundering: Om man har råd att betala 200.000:- för en klocka, behöver man då verkligen leta råd här ?

Du missar poängen. Strunta i budgeten. Jag vill ha råd av folk som är oberoende och reellt intresserade, Alltså ute efter en bra pjäs som flyger under radarn.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fast det var väl det som var poängen?
Flyga under radarn?
Motparten ser en Seiko - helt enkelt.
Ja om man ser det så. Jag läste att TS inte ville att motparten skulle känna igen märket. Seiko är väl med Rolex det mest igenkända märket i hela världen. Det bör gå bort rejält.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ja om man ser det så. Jag läste att TS inte ville att motparten skulle känna igen märket. Seiko är väl med Rolex det mest igenkända märket i hela världen. Det bör gå bort rejält.
Jag tolkade det som att han inte ville att motparten skulle veta att han har en dyr klocka på armen.
Tror kanske det är bättre att TS själv reder ut det än att vi träter. :)
 

Rusk

Omega
Förhandlingar kan grovt delas in i två typer varför det behövs två klockor.

1.En GS när man vill ge intrycket av rimlig och resonlig, för förhandlingar där det går att uppnå en win-win utan allt för stora eftergifter.

2. En Rolex när man vill ge intrycket av att ha makt och av att vara framgångsrik, för förhandlingar där motparten ska i fråga sätta om det är dumt att lämna förhandlingsbordet istället för att kompromissa om saker som den svårligen kunde tänka sig kompromissa om när förhandlingen inleddes.

En förhandling kan gå från typ 1 till typ 2, då kan det vara läge att ursäkta sig med att man behöver använda toaletten. På toaletten byter man från GS till Rolexen och kommer in till förhandlingen som en ny person. :woot::woot::woot:

Seriösare svar: Jag som klocknovis skulle reagerat på kändare namn utom "folkiga" märken så som Seiko. Vidare hade jag undvikit klockor med franska namn, månfas, kronografer och rektangulär form om jag verkligen inte ville att klockan skulle dra uppmärksamhet till sig.
 
Senast ändrad:

Servo

Omega
En tanke: Kanske man kan kontakta en urfabrikör och be om en urtavla som är custom made och som inte avslöjar tillverkaren? Sen kan man även be om en liten text vid kl 6; istället för att där skrivs " Swiss Made " kanske urtillverkaren kan skriva " Fuck You
"?
 

JohnDoe

Rolex
Fast min erfarenhet är att de som inte är klockintresserade inte känner igen modeller/loggor. Är de sedan 40+ så kan de inte läsa texten på klockan utan läsglasögon. Typ alla ståldressare ser likadana ut för den oinvigde. Tar man t.ex en patek calatrava i VG som den här http://www.patek.com/en/mens-watches/calatrava/5227G-001 så ser den ut som en DW för 99,9% av alla. Skulle de se att det är en patek så är de antingen intresserade och därmed blir det inget skitsnack eller så tror de att det är en fejk.
 

BartVader

Omega
Sen kan man även be om en liten text vid kl 6; istället för att där skrivs " Swiss Made " kanske urtillverkaren kan skriva " Fuck You
"?
Hahaha, lova att du lägger upp ett wristshot den dagen det sker.. :D
Ont: Så länge du inte köper en helgulds-Rolle kommer det inte vara några problem, är personen ej klockintresserad kan du sitta där med din Patek 5970 utan att någon ens bryr sig. Är personen klockintresserad får du väl köpa en Longines, Certina etc om du vill verka "casual".
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Alltså... Vad fan är det här för jävla tråd? Köp den klockan du vill ha. Skulle någon känna igen den - jaha? Big fucking whoppie. Tror att du bryr dig mer om vad andra ska tycka om dina klockor än vad andra bryr sig om dina klockor. 200k? Låter som en instegs Patek och en burk bättre kaviar. Kör.
 

MånsT

Rolex
Fast min erfarenhet är att de som inte är klockintresserade inte känner igen modeller/loggor. Är de sedan 40+ så kan de inte läsa texten på klockan utan läsglasögon. Typ alla ståldressare ser likadana ut för den oinvigde. Tar man t.ex en patek calatrava i VG som den här http://www.patek.com/en/mens-watches/calatrava/5227G-001 så ser den ut som en DW för 99,9% av alla. Skulle de se att det är en patek så är de antingen intresserade och därmed blir det inget skitsnack eller så tror de att det är en fejk.
Förstår din poäng men det är faktiskt DW som ser ut som Patek, inte tvärtom ;)
 

DrDre

Patek
En GP Laureato är väldigt snygg om det är en "lyxvardagsklocka" man vill ha men samtidigt vill ha ngt diskretare än en PP Nautilus eller AP Royal Oak.

Girard-Perregaux-Laureato-2016-aBlogtoWatch-42.jpg


Gillar du stilen men vill hålla igen lite med pengarna så kanske IWC kan vara ngt.

ingenieur_laureus_lifestyle.c197718f2a8569eb5d784c96f96b762d.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Man tror att folk i gemen har koll, men det är bara löjligt. "vanligt" folk känner knappt igen en rolex ens en gång. Välj vilken klocka du vill. Undvik Rolex om du tycker det syns för mycket. Tro inte att nån kommer lägga märke till nåt annat, och skulle då vara fallet så är de så pass intresserade så då är det ju bara trevligt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Något utan logotypen på. Den här är ingen dressare i och för sig, men poängen är att den bara är igenkännbar för personer med ett intresse.

image.jpeg
 

Laurentius

Cartier
Personligen förstår jag inte ens frågeställningen, är den jag förhandlar med begåvad och framgångsrik så FÖRVÄNTAR jag mig nästan premium på handleden, kläder av en viss kvalitét och handgjorda skor.
Skit i Jante, han är en missunnsam jävel;-)
 
Topp