• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett märke det aldrig talas om...

En klocka i din smak?

  • Schalden...What??!

    Röster: 20 37.0%
  • Yes en cool klocka, ska kollas närmare.

    Röster: 22 40.7%
  • Nope, Never Ever..

    Röster: 12 22.2%

  • Totala väljare
    54

ScubaKing

Audemars
Det är klart det finns andra märken det inte talas om, men jag har i alla fall aldrig sett en tråd om Dubey & Schaldenbrand.
Ett rätt intressant märke med rik historia. Klockorna är ju uppenbart retro inspirerade.
Någon som ägt en?
Jag gillar märket, dem har en hel del olika modeller i sortimentet.
DubeySchaldenbrandLadyAntica-5J9V0747.jpg


C313B72610B82955028CBEA2F6899EC1.jpg


20121002-113837.jpg


ds44_3.jpg


P073-DS.jpg


$_3.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kul! Tack för tipset! Jag ska läsa på lite mer, då designen tilltalade mig. Jag har aldrig hört talas om märket förut.
 

ScubaKing

Audemars
Jag vet att det på mitten av 90-talet fanns en klockbutik på Götgatan på Södermalm i Stockholm. Nära den där butiken som säljer färsk fisk och på samma sida. Ni kan se var butiken låg för den stora klockan märkt "omega" sitter fortfarande kvar över butiken som numera säljer resor tror jag.

Ska se om jag kan greja en bild.

Det var en sur och vresig äldre man som sålde märkesklockor och ENDAST automatiska ur, han sålde även detta märke ovan.

Han kunde vara hur grinig som helst men när det kom till att prata om just detta märke sken han upp som en sol. Han var nog den enda i Sthlm som jag vet som sålde märket.

Han köpte även vissa klockor, vet detta för han köpte en Speedmaster 321 av mig. Jag hade själv köpt den på Kaplans för 8000 kr i början av 90-talet.

En rolig historia om just honom som han själv gärna berättade var när han bryskt bad en ung tjej att gå till Ur & Penn när hon ville byta batteri i sin klocka. Han vägrade syssla med batteriklockor.

Ska återkomma med bild på butiken som är där nu..
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja, jag håller med om att det var en trevlig trådstart @klockodile !
Kollade lite snabbt på Chrono24.se och de Tonneau formade klockorna på de 5 översta bilderna verkar prismässigt ligga mellan
10-20.000:- begagnade. Inga fantasisummor alltså :)
Gillar boettformen på den nedersta klockan, åt Longines heritage 1935 hållet.
Samtliga ur på sidan har antingen manuella eller automatiska verk @Stålmannen
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
På Götgatan 92 låg klockbutiken med den vresiga gubben som sålde Dubey & Schaldenbrand.
Numera ligger Forex Bank på adressen som ni kan se på bilderna. Klockan från den tiden och som gubben satte upp som sitter ovanför butiken har dem dock inte orkat montera ner.
Ett riktigt "original" till farbror var det. Tyvärr gick det väl inte runt sedan med butiken, han hade verkstad med där minns jag.
Tror ingen i Sverige har agenturen för D&S nu. Kanske skulle vara något för den driftige att tag i?

Butiken 1.jpg
Butiken 2.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
På Götgatan 92 låg klockbutiken med den vresiga gubben som sålde Dubey & Schaldenbrand.
Numera ligger Forex Bank på adressen som ni kan se på bilderna. Klockan från den tiden och som gubben satte upp som sitter ovanför butiken har dem dock inte orkat montera ner.
Ett riktigt "original" till farbror var det. Tyvärr gick det väl inte runt sedan med butiken, han hade verkstad med där minns jag.
Tror ingen i Sverige har agenturen för D&S nu. Kanske skulle vara något för den driftige att tag i?

Butiken 1.jpg
Butiken 2.jpg
Ser för mig Lasse Kongo bakom disken :hilarious::hilarious::hilarious:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyvärr fungerar inte riktigt storleken/boettformen till verken. De jag sett har varit allt för tjocka och otympliga. Håller annars med om att de är kul. Har sålts ett par på Kaplans.
 

JohnDoe

Rolex
På Götgatan 92 låg klockbutiken med den vresiga gubben som sålde Dubey & Schaldenbrand.
Numera ligger Forex Bank på adressen som ni kan se på bilderna. Klockan från den tiden och som gubben satte upp som sitter ovanför butiken har dem dock inte orkat montera ner.
Ett riktigt "original" till farbror var det. Tyvärr gick det väl inte runt sedan med butiken, han hade verkstad med där minns jag.
Tror ingen i Sverige har agenturen för D&S nu. Kanske skulle vara något för den driftige att tag i?

Butiken 1.jpg
Butiken 2.jpg
Har för mig att urmakaren hette något i stil med lindqvist. Även sonen var urmakare men han tog aldrig över butiken.
 
Topp