• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett par klocktips i Hong Kong (på inte sätt komplett..)

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Älskar Hong kong! Var där för ett år sen , lite mer. Fantastisk stad. Inte för polerad (läs: Singapore och Dubai) men mer städad än t.ex. Bangkok.
Fantastisk shopping, klockutbudet var helt galet och strand och natur runt hörnet. En av få städer jag vill bo i.
 

Phileas Fogg

Cartier
En liten uppdatering/komplettering av min trådstart. Klockindustrin har haft drt tufft här senaste två åren (börjat plana ut nu) men det har inte märkts av direkt på utbudet eller priserna. Trots att HKD har stärkts mot SEK (kul för oss som bor här!) skulle jag fortfarande påstå att man kah göra riktigt bra klockinköp - både p g a det monstruösa utbudet av nytt och beg samt att priserna är klart mer förhandlingsbara (undantag Rolex köpt av AD som generellt är väldigt svårt att få mer än 5% på ngn av de mer vanliga/populära modellerna)

Här kommer ett par ytterligare ställen jag inte hade med tidigare:

European Swiss Elegant Watch Center - 426 Hennessey road
Riktigt bra butik mellan Causeway bay och Wan Chai.
Säljer främst Rolex och en hel del Panerai men har även Omega, AP, PP, JLC, Cartier, GO, IWC, Seiko, Longines m m. Har överlag riktigt bra rabattater, 15-40% beroende på modell. Väntelista på ex sportrolex men har en hel del annat i lager. Min kollega har köpt två Rolex här och varit riktigt nöjd med både pris och service.
IMG_6180.JPG

IMG_6179.JPG


The Vintage Concept - Lyndhurst terrace
Deras andra butik i HK som precis flyttat ett par meter till större lokal på samma gata. Fokuserar som man anar av namnet på vintage, främst Rolex. Utan att ha överdriven koll på vintagetolex tror jag inte man gör några jättefynd, dock väl värt ett besök om inte annat för att kolla! Säljer även lite väskor och en del smycken.

IMG_6186.JPG

IMG_6182.JPG

IMG_6183.JPG


Mister Chrono - Lyndhurst terrace
Ligger ett par meter upp på gatan från The Vintage Concept. Det här är deras relativt nyöppnade andra butik i HK (nämnde deras första i trådstarten). Säljer accessoarer i form av armband, winders, klocklådor samt en del böcker. Inte jättebilligt..


IMG_6185.JPG

Ett par meter ner på samma gata ligger även en Bremontbutik för den som ev är nyfiken på det märket
IMG_6187.JPG


Ken's Watches - Jubilee St (Central)
En av fyra butiker i HK och i mitt tycke den bästa både när det gäller pris och service. Har själv köpt två klockor här och varit riktigt nöjd. Inriktar sig på begagnat och har ett väldigt blandat sortiment där man även brukar kunna hitta lite mer udda märken.

IMG_6192.JPG

IMG_6191.JPG

IMG_6190.JPG

IMG_6189.JPG


Hoppas mina tips kan hjälpa någon iaf - den som har frågor är välkommen att skicka ett PM så ska jag försöka hjälpa till med tips efter bästa förmåga!
 

keroro

Rolex
2-Faktor
En liten uppdatering/komplettering av min trådstart. Klockindustrin har haft drt tufft här senaste två åren (börjat plana ut nu) men det har inte märkts av direkt på utbudet eller priserna. Trots att HKD har stärkts mot SEK (kul för oss som bor här!) skulle jag fortfarande påstå att man kah göra riktigt bra klockinköp - både p g a det monstruösa utbudet av nytt och beg samt att priserna är klart mer förhandlingsbara (undantag Rolex köpt av AD som generellt är väldigt svårt att få mer än 5% på ngn av de mer vanliga/populära modellerna)

Här kommer ett par ytterligare ställen jag inte hade med tidigare:

European Swiss Elegant Watch Center - 426 Hennessey road
Riktigt bra butik mellan Causeway bay och Wan Chai.
Säljer främst Rolex och en hel del Panerai men har även Omega, AP, PP, JLC, Cartier, GO, IWC, Seiko, Longines m m. Har överlag riktigt bra rabattater, 15-40% beroende på modell. Väntelista på ex sportrolex men har en hel del annat i lager. Min kollega har köpt två Rolex här och varit riktigt nöjd med både pris och service.
IMG_6180.JPG

IMG_6179.JPG


The Vintage Concept - Lyndhurst terrace
Deras andra butik i HK som precis flyttat ett par meter till större lokal på samma gata. Fokuserar som man anar av namnet på vintage, främst Rolex. Utan att ha överdriven koll på vintagetolex tror jag inte man gör några jättefynd, dock väl värt ett besök om inte annat för att kolla! Säljer även lite väskor och en del smycken.

IMG_6186.JPG

IMG_6182.JPG

IMG_6183.JPG


Mister Chrono - Lyndhurst terrace
Ligger ett par meter upp på gatan från The Vintage Concept. Det här är deras relativt nyöppnade andra butik i HK (nämnde deras första i trådstarten). Säljer accessoarer i form av armband, winders, klocklådor samt en del böcker. Inte jättebilligt..


IMG_6185.JPG

Ett par meter ner på samma gata ligger även en Bremontbutik för den som ev är nyfiken på det märket
IMG_6187.JPG


Ken's Watches - Jubilee St (Central)
En av fyra butiker i HK och i mitt tycke den bästa både när det gäller pris och service. Har själv köpt två klockor här och varit riktigt nöjd. Inriktar sig på begagnat och har ett väldigt blandat sortiment där man även brukar kunna hitta lite mer udda märken.

IMG_6192.JPG

IMG_6191.JPG

IMG_6190.JPG

IMG_6189.JPG


Hoppas mina tips kan hjälpa någon iaf - den som har frågor är välkommen att skicka ett PM så ska jag försöka hjälpa till med tips efter bästa förmåga!
Bra uppdatering! Är du någonting i Sham Shui Po och kikar? Finns en hel del klockbutiker i de distrikten också.
 

Noxin

Omega
En liten uppdatering/komplettering av min trådstart. Klockindustrin har haft drt tufft här senaste två åren (börjat plana ut nu) men det har inte märkts av direkt på utbudet eller priserna. Trots att HKD har stärkts mot SEK (kul för oss som bor här!) skulle jag fortfarande påstå att man kah göra riktigt bra klockinköp - både p g a det monstruösa utbudet av nytt och beg samt att priserna är klart mer förhandlingsbara (undantag Rolex köpt av AD som generellt är väldigt svårt att få mer än 5% på ngn av de mer vanliga/populära modellerna)

Här kommer ett par ytterligare ställen jag inte hade med tidigare:

European Swiss Elegant Watch Center - 426 Hennessey road
Riktigt bra butik mellan Causeway bay och Wan Chai.
Säljer främst Rolex och en hel del Panerai men har även Omega, AP, PP, JLC, Cartier, GO, IWC, Seiko, Longines m m. Har överlag riktigt bra rabattater, 15-40% beroende på modell. Väntelista på ex sportrolex men har en hel del annat i lager. Min kollega har köpt två Rolex här och varit riktigt nöjd med både pris och service.
IMG_6180.JPG

IMG_6179.JPG


The Vintage Concept - Lyndhurst terrace
Deras andra butik i HK som precis flyttat ett par meter till större lokal på samma gata. Fokuserar som man anar av namnet på vintage, främst Rolex. Utan att ha överdriven koll på vintagetolex tror jag inte man gör några jättefynd, dock väl värt ett besök om inte annat för att kolla! Säljer även lite väskor och en del smycken.

IMG_6186.JPG

IMG_6182.JPG

IMG_6183.JPG


Mister Chrono - Lyndhurst terrace
Ligger ett par meter upp på gatan från The Vintage Concept. Det här är deras relativt nyöppnade andra butik i HK (nämnde deras första i trådstarten). Säljer accessoarer i form av armband, winders, klocklådor samt en del böcker. Inte jättebilligt..


IMG_6185.JPG

Ett par meter ner på samma gata ligger även en Bremontbutik för den som ev är nyfiken på det märket
IMG_6187.JPG


Ken's Watches - Jubilee St (Central)
En av fyra butiker i HK och i mitt tycke den bästa både när det gäller pris och service. Har själv köpt två klockor här och varit riktigt nöjd. Inriktar sig på begagnat och har ett väldigt blandat sortiment där man även brukar kunna hitta lite mer udda märken.

IMG_6192.JPG

IMG_6191.JPG

IMG_6190.JPG

IMG_6189.JPG


Hoppas mina tips kan hjälpa någon iaf - den som har frågor är välkommen att skicka ett PM så ska jag försöka hjälpa till med tips efter bästa förmåga!
Tack så mycket för infon. Skall till HK i September och börjar bli rätt taggad!
 

Phileas Fogg

Cartier
Bra uppdatering! Är du någonting i Sham Shui Po och kikar? Finns en hel del klockbutiker i de distrikten också.
Är där lite då och då men mest föratt köpa läder till att knåpa ihop armband. Har sprungit på ett par klockbutiker men inga jag tyckt varit super.

Tack så mycket för infon. Skall till HK i September och börjar bli rätt taggad!

Kul - hör av dig när det närmar sig om du planerar något klockköp så ska jag ge dig lite ytterligare tips
 

trexen

Breitling
Hej,
Toppen information man hittar här, en vän ska ner på Torsdag och jag ska be han köpa en Rolex 116610LN han kjommer bo I Wan Chai området (kopwloon/hong kong island) finns det några bra butiker där man kan handla på som är pålitliga och förmodligen har den nämnda klockan?
Väldigt tacksam för snabbt svar =)
//Marcus
 
Hej, trevlig med ert intresse för HK och klockorna där !
Jag var i HK förra månaden och köpte en Rolex datejust 31 till min fru, den har ett riktpris i Sverige på ca 84k
betalade 62k för den i HK det tyckte jag var helt OK :)
Affären låg i ett kontorshus på 5 vån och man såg den inte från gatan, jag hittade adressen på chrono24.
Trevlig och kunnig personal som jag kan rekommendera.

Firman heter Montrez Wathes & Jewelleries
Unit 1302, Podium Plaza
5 Hanoi Road , Tsim Sha Tsui Kowloon HK
Tel: (852) 9010 8028 ägaren heter Joe Wong.
Lycka till Anders
 

Phileas Fogg

Cartier
Hej,
Toppen information man hittar här, en vän ska ner på Torsdag och jag ska be han köpa en Rolex 116610LN han kjommer bo I Wan Chai området (kopwloon/hong kong island) finns det några bra butiker där man kan handla på som är pålitliga och förmodligen har den nämnda klockan?
Väldigt tacksam för snabbt svar =)
//Marcus
Hej,

Ska den vara ny eller funkar även beg?

Om ny ger "European Swiss..." de bästa rabatterna (gråhandlare, från AD får man inte en decimal mer än 5%) jag lyckats hitta på Rolex. Dock brukar det vara väntetid på Subs så rekommenderar att höra av dig först (ska se om jag har kvar något visitkort därifrån så kan du skicka ett Whatsapp)

Om beg så tycker jag Ken's watches är bra. De har en i Wan chai men jag föredrar den i Central, Alex som jobbar där är riktigt trevlig och brukar ge bra priser. De hade en 116610 från 2013 inne till riktigt vettigt pris för ett par veckor sen.

Skicka ett pm om du vill ha lite mer info så ska jag försöka hjälpa dig
 

trexen

Breitling
Tack för svar, Jag är ute efter en ny Rolex
Hur är det med begagnade är det full set som det säljer eller brukar det saknas grejer?
 

trexen

Breitling
Någon som har en miladress till
European Swiss Elegant Watch Center -
426 Hennessey road
Telefon: +852 2573 1711
//Marcus
 

trexen

Breitling
Det blev tyvärr ingen klocka I helgen då kompisen var forbid 3 butiken (gråhandlare) sedan hitta han en på en AD butik men för 61000HKD vilket är 1000kr billigare än i sverige så det var det inte värt besväret.
Klockaaffärerna är väldigt dåliga på att svara på mail förutom en butik "European Swiss Elegant Watch Center" svarde efter några timmar.
//M
 

Kugghjul

Panerai
Det blev tyvärr ingen klocka I helgen då kompisen var forbid 3 butiken (gråhandlare) sedan hitta han en på en AD butik men för 61000HKD vilket är 1000kr billigare än i sverige så det var det inte värt besväret.
Klockaaffärerna är väldigt dåliga på att svara på mail förutom en butik "European Swiss Elegant Watch Center" svarde efter några timmar.
//M
Värt besväret? Med moms antar jag det blir betydligt dyrare?

En mer allmän fråga kring HK:
Butikerna ser väldigt "oskyldiga" ut, inga pansarglasmontrar, trippel-sluss-dörrar eller lastbilshinder framför entren.

Det är ju knappast så att jag tänker göra en "stöt" i HK, utan jag undrar mer om HK är så säkert ur rån-synkpunkt att de inte behöver detta?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Värt besväret? Med moms antar jag det blir betydligt dyrare?

En mer allmän fråga kring HK:
Butikerna ser väldigt "oskyldiga" ut, inga pansarglasmontrar, trippel-sluss-dörrar eller lastbilshinder framför entren.

Det är ju knappast så att jag tänker göra en "stöt" i HK, utan jag undrar mer om HK är så säkert ur rån-synkpunkt att de inte behöver detta?

Jag har aldrig varit i en mega-stad där jag känt mig så säker i hela mitt liv. Mina vänner som bor där låser inte ens sina cyklar.
Med det sagt finns garanterat massa brottslighet där som i alla länder. Men jag är rätt säker på att HK och Tokyo tillhör de städer i världen som är säkrast. (Gissar här, kan mycket väl ha fel).
 

Phileas Fogg

Cartier
Värt besväret? Med moms antar jag det blir betydligt dyrare?

En mer allmän fråga kring HK:
Butikerna ser väldigt "oskyldiga" ut, inga pansarglasmontrar, trippel-sluss-dörrar eller lastbilshinder framför entren.

Det är ju knappast så att jag tänker göra en "stöt" i HK, utan jag undrar mer om HK är så säkert ur rån-synkpunkt att de inte behöver detta?

Man ska väl aldrig säga aldrig, finns alltid rötägg, men jag har under mina år här aldrig ens funderat på vad och om jag ska ha på handleden. Med andra ord, man kan känna sig väldigt trygg skulle jag säga.
 

AlexFantaMer

Breitling
Wow! Enormt tack! Åker till HKK senare i Februari och ska verkligen besöka dessa.

Vet du om nån av ställena säljer Hublot band? (gummi eller läder)? Dvs Hublots egna eller liknande.

Tack!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Adderar lite bilder från några handlare jag besökte igår i Kowloon i närheten av Nathan Road/Tsi Sha Tsui.

En av de mindre men bättre butikerna var Lafayette watches. Mycket trevliga och går att förhandla och skickade utan prut med ett antal tillbehör till klockan utan att jag ens bad om det. Som alltid kan de bjuda på några extra länkbitar och de öppnar alltid klockan så man får kika i den vid köp, samt att de tar av länken för att verifiera serial mm. Samt otroligt trevliga och tar sig tid även om man bara vill titta.

A00F91D8-E0FA-4D07-ABF0-C5AAC701002A.jpeg
E1D29049-F62F-4FBB-A82A-FCD9EDFE2C33.jpeg
B487CDD7-144C-4740-80F0-E3CDEBED47EC.jpeg
CF961D35-043B-4531-9AA0-1918A8928B42.jpeg
A6F2D946-75E3-4075-8F95-0CCD2D385196.jpeg
FAF8E794-51D4-4461-B668-FAC435155340.jpeg
E8C0D7B4-536E-46AF-BA1D-A2830B62FE58.jpeg
8905C844-9A61-4CD8-9A35-59EE9DE6894B.jpeg
05E397E6-3B8F-4DC1-9773-6BBABE3FF77E.jpeg
BF60237B-53ED-4ED2-9334-9C64D12339AE.jpeg
8CB44A0C-09F1-4A31-99BE-50D452363C72.jpeg
0B8F0EEA-3E5D-4472-8089-5AAF25E566A1.jpeg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
yes men tänk på att HKD står i 1.23 samt valutapåslag ca 2% om du betalar med kort. Men ändå ok priser skulle jag säga och finns ofta möjlighet att förhandla om priser om man är trevlig.

Tror jag sagt det till dig förut men jag bokade en resa till Hongkong 2014 och skulle åka 2015. Efter Riksdagsvalet så steg HKD kraftigt mot kronan.
När jag bokade resan stod HKD i 0,8. När jag åkte så var den 1,10-1,15. Motsvarade 30-35% på 6 mån.
Mindre kul scenario. Om kronan åter hade kommit ner i bättre nivåer hade priserna ovan varit grymma:

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=HKD&to=SEK&view=10Y
 
Topp