• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett styck äldre JLC - Frågor

Nifo

Omega
Goder afton, klockkännare och allmänt intresserade.

Har fått ärva en JLC av min morfar via en annan släkting.
Tyvärr vet jag inte så mycket om den mer än följande:

- Är manuell
- Är troligen en 40, eller 50-talare
- Har inte originalkronan (det satt väldigt tunn krona från början, som inte heller var original)
- Har inte originalbandet (mindre konstigt, kanske)
- Har fått sig en törn på skänkeln "fem i tolv"
- Har gåtts igenom av urmakare i Sthlm (tyvärr gavs visst inga papper på denna service, konstigt nog)
- Går fint som jag kan se och känns bra när en lekman som jag drar upp den.

Har naturligtvis ett gäng frågor så jag börjar bums:

1. Skadan där...vad gör man åt det? En urmakare sade att det kan vara svårt att veta hur porös eller skadad/utmattad metallen är och om det kan göra mer skadan än nytta att börja mecka med det. Själv vet jag inte alls. Tycker inte det ser vidare snyggt ut, och kan man få mer inför en försäljning om man åtgärdar problemet (med legitima medel och genom kunnig hantverkare) - så varför inte?

2. Kronan. Det är en ny krona som jag förstått det. Som jag skrev i förklaringen ovan så var den kronan som satt på innan servicen av en tunn, platt variant. Troligen ej heller den original - eller? (Vore ju extremt sorgligt om det var en originalkrona som togs bort, så jag vet inte om jag vill veta)

3. Bandet. Bör man vid en eventuell försäljning sätta på ett fint band, möjligen ett JLC-originalband eller ligger attraktionen främst i klockan - eller är helheten viktig på så vis att ett fint band kan öka värdet totalt sett?

4. Fel ordning på frågorna känner jag nu. Vad är det för Modell på klockan? Det finns ett nummer baktill men det tror jag mer är ett serienummer. Det känns så. Hette klockorna något läckert på den tiden, eller kom det senare? Pratade man om att man hade köpt "en klocka från JLC med separat sekundtavla" eller fanns där ett namn?

5. Värdet. Till skillnad från mumlande folk på Antikrundan så ÄR jag verkligen intresserad av dess värde, då jag menar att sälja av den. Kanske inte idag eller i morgon - men när det väl är dags så vore det ju bra att ha ett "hum" om vad lämpligt pris må vara. Jag har, ska tilläggas, fått en nämnd summa från en person som sagt vad den skulle kunna vara värd - men jag vill höra ifrån fler. Det är väl en rätt "enkel" modell, inte som memo...vox (?) och de vändbara - men ändå så är det ju en JLC, tänker jag.

Langar upp lite bilder så får ni se hur den ser ut. Notera nu att den fått en stöt "fem i tolv", och kolla gärna de andra detaljerna som jag nämnt i texten.

Stort tack på förhand!

PA160063.jpg
PA160067.jpg
PA160068.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
3. Bandet. Bör man vid en eventuell försäljning sätta på ett fint band, möjligen ett JLC-originalband eller ligger attraktionen främst i klockan - eller är helheten viktig på så vis att ett fint band kan öka värdet totalt sett?
Utan att känna till marknaden så skulle jag säga att bandet är av mindre betydelse. Ett fint/elegant matchande band på bilderna gör definitivt klockan mer attraktiv ut försäljnigssynpunkt, men en JLC köper man för klockans skull - inte armbandet. Har du ett JLC-spänne så är det givetvis ett större plus.

Orginalbanden är dyra och du får inte igen pengarna.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag är ingen expert men delar gärna det lilla jag vet för att det är roligt att höra vad andra tycker och en chans för mig att lära likaså
1. om du ska sälja den (vilket du iofs inte ska...)- skit i det, annars lämna den till nån med känsliga händer och ett par små tänger
2. servad och originalkronan rök (den kan ha varit utom räddning och men jag är inte säker på att dessa hade märkt krona ens från början) det är som det är - bara att leva med och inget som påverkar funktionen
3. om du ska behålla och använda den -vilket jag ABSOLUT tycker du ska, du kommer inte att ärva så många fler... men motsvarande pengar kommer du att tjäna många gånger om vad det lider, så sätt på ett mellanbrunt tunt äkta kroko från tex Rios (art manuel) och bär den med stolthet!
4. ingen aning
5. gissar att tavlan är ommålad vilket drar ner något, gissar 4000-5000?
 

Nifo

Omega
Intressant. Förvisso är tavlan original men man kanske inte får så mycket mer. I så fall behåller jag den absolut. Hade en tanke på att ev sälja av den och köpa något grövre, inom vintagesegmentet. Tror jag avvaktar dock. Men ny rem är givet. Att börja dra i metallen vet jag inte. Ser att skadan haft viss, om än liten påverkan på baksidan. Tack för din input och ha en bra fortsatt dag.
 

Nifo

Omega
Fin klocka. Rikta upp bandhornet och behåll den.

Jag är osäker på om visarna är original.
Bandhornet! Tack för ordet. Har tyvärr inte mer historik på klockan för att kunna svara på det med visarna. Hade varit kul att hitta en likadan modell och jämföra. Dock inte hittat någon. Klurar lite på hur unik den är och hur många olika modeller från JLC som gjordes vid denna tid.
 

_jonte

Patek
Superfin klocka! Betingar inget större värde, så kan bara rekommendera att du behåller den.
Bandhornet ska säkert gå att rikta upp, men kräver någon som gör det rätt och försiktigt så det inte bryts av.
Ser samma små avvikelser på tavlan som jag tror NiklasArvid ser, men skulle gärna se en närbild innan vi dömer ut den. Kan vara bilden och vinkeln som luras.
Visarna kan också vara original, jlc har haft många varianter.
Skulle tippa på att klockan är från mitten av 50-talet.
Originalkronan var troligen inte märkt med någon logga, så ingen större förlust.
Leta referensobjekt för att stämma av osäkerheterna.
Aurum kan nog räta ut ett par frågetecken.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Korta svar:
Kollade tråden igårkväll och då såg jag inte skadan, kollade noga på tavlan inte bandhornen. Kör på tycker jag. Kronan är inte en biggie, bandet: köp ett nytt som passar klockan - här är det dina personliga preferenser som bestämmer även om det är "korrekt" att ha ett tunnare band på en nättare klocka. Modell, ingen aning med tidigt/mitten av 50-talet låter rimligt med tanke på subdial.

Till sist: Behåll den och bär den, värdet skulle nog ligga upp till 5 000.
 

Nifo

Omega
Tack Jonte och Jakob. Håller den. Stör mig på skadan bara. Ska se om det får fixas eller ej. Kanske bara gör den mer personlig, haha.

Ha en fin helg! ☺
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fint ur! Gå till en urmakare och fråga om de kan böja bandhornet. Jag hade nog gjort det själv med en skiftnyckel, har gjort det själv tidigare. Tavlan tycker jag ser original ut och resten ser fint ut. Tycker modellen påminner mycket om metallverken-uren men det är få vintageur som har ett sk. namn. Även om man hittar referensnummer ger det oftast inga träffar. En modell i guld ligger väl på ca 8000 i bra skick, så denna är närmare 5000 skulle jag tro om bandhornet var rakt. Lycka till!
 

Nifo

Omega
Fint ur! Gå till en urmakare och fråga om de kan böja bandhornet. Jag hade nog gjort det själv med en skiftnyckel, har gjort det själv tidigare. Tavlan tycker jag ser original ut och resten ser fint ut. Tycker modellen påminner mycket om metallverken-uren men det är få vintageur som har ett sk. namn. Även om man hittar referensnummer ger det oftast inga träffar. En modell i guld ligger väl på ca 8000 i bra skick, så denna är närmare 5000 skulle jag tro om bandhornet var rakt. Lycka till!


Hej! Saken är den att jag vid ett tillfälle har varit inne i en välrenommerad antik/uraffär och frågat lite om skadan. De drog lite öronen till sig, och sade att skadan kan bli värre. Det skulle vara om man kunde lämna in den någonstans där kunskapen om metall är lite högre, och där de har just reparation av själva boetten, och där de känner sig ha kunskapen att ta sig an detta "case".

Vet ni någon urmakare / guldsmed eller dito som ni tror (eller än hellre: vet) skulle kunna hjälpa mig. Gärna i Stockholm eller i Göteborg, så jag har möjlighet att gå in och prata först.

Ha en bra helg!
 

Nifo

Omega
Roligt att ärva en jlc istället för en dussinomega :)

Ett nytt band till den så kan du vara mycket nöjd.


Är det så? Definitivt en äldre, skadad JLC än en fin Omega från samma tid eller därefter? Kanske två helt olika klasser på klockor? Gillar ju Omega med, speciellt deras äldre Constellations (hade en som såldes, var inget vidare i skicket). Kan tänka mig en igen vid tillfälle. =) Den med...hm, vad heter det nu: pajbitar (tavlans design) är riktigt snygg.

Må gott!
 

_jonte

Patek
Är det så? Definitivt en äldre, skadad JLC än en fin Omega från samma tid eller därefter? Kanske två helt olika klasser på klockor? Gillar ju Omega med, speciellt deras äldre Constellations (hade en som såldes, var inget vidare i skicket). Kan tänka mig en igen vid tillfälle. =) Den med...hm, vad heter det nu: pajbitar (tavlans design) är riktigt snygg.

Må gott!
Jlc är nog minst ett par snäpp över Omega imho. Dock underskattade och prisade därefter.

Du tänker förmodligen på en Constellation med pie-pan tavla. Mycket fina klockor, men lite hypade senaste tiden och priserna har stuckit iväg.
Din jlc mint lika rolig tycker jag, och ovanligare.

Kan du bjuda på en närbild på urtavlan?

I Göteborg; kolla med Gastons Ur, eller urmakaren i Antikhallarna. Ev kan guldsmeden på JS Guld detta med, han är duktig.
Sämre koll på Stockholm; men Farfars Klocka, eller Werner på ABC är standardrekommendationer.
 

Nifo

Omega
Jlc är nog minst ett par snäpp över Omega imho. Dock underskattade och prisade därefter.

Du tänker förmodligen på en Constellation med pie-pan tavla. Mycket fina klockor, men lite hypade senaste tiden och priserna har stuckit iväg.
Din jlc mint lika rolig tycker jag, och ovanligare.

Kan du bjuda på en närbild på urtavlan?

I Göteborg; kolla med Gastons Ur, eller urmakaren i Antikhallarna. Ev kan guldsmeden på JS Guld detta med, han är duktig.
Sämre koll på Stockholm; men Farfars Klocka, eller Werner på ABC är standardrekommendationer.


Absolut! :)

PA160064.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grejen är mest att det kryllar av Omegor medan JLC är ovanligare. JLC anses väl även som ett bättre märke men ingen skugga över Omega.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för nya bilder Nifo!

Tyckte också att tavlan verkade skum på första bilden! I denna närbild ser inget ut att vara lurigt!
Även SWISS märket syns tydligt här! Tycker tavlan har nästa en perfekt patina för åldern!

Det är klart du skall behålla den!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Är det så? Definitivt en äldre, skadad JLC än en fin Omega från samma tid eller därefter? Kanske två helt olika klasser på klockor? Gillar ju Omega med, speciellt deras äldre Constellations (hade en som såldes, var inget vidare i skicket). Kan tänka mig en igen vid tillfälle. =) Den med...hm, vad heter det nu: pajbitar (tavlans design) är riktigt snygg.

Må gott!


Ja absolut. JLC ligger långt före Omega!
 

_jonte

Patek
Vill bara instämma med att tavlan är korrekt och original. Det som ser lite märkligt ut är att de målade strecken på subsekund inte är centrerade. Oklar på varför?
Hursom grymt fin klocka! :)
 
Topp