• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett svepande Quartzverk

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej alla glada! (och alla andra också för den delen)

Fick i uppgift ev min svåger att hitta en klocka till honom.
"Fine, inga problem! vad har du för kriterier?"

"Jag vill gärna har stålarmband och svart tavla, och en sån svepande sekundvisare..
(nu kommer den svåra biten)
.. och den ska vara en quartzare!"

Hittat några semivarianter från Seiko som har en rotor som laddar ett batteri som driver klockan, men det är inte riktigt vad jag är på jakt efter.

Sen finns ju Rolex OQ men han vill inte lägga 20000 + på en begagnad klocka (forstår han inte!)

Men vad finns det för alternativ? Någon som har hört någonting om detta?
Alla tips är välkommna :)

Mvh
Filip
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
OQ har inte svepande sekundvisare så den slipper ni fundera på. :)
Ja, det är väl seiko som har lösningen med nån crossoverklocka.
Annars kan ni ju kika på nån gammal klocka med electronic eller accutron-verk. Inte quarts men går på batteri.
 
  • Like
Reactions: par

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Bulova precisionist har svepande sekundvisare och är kvarts. Jag har själv em accutron ii och är mycket nöjd. Väldigt fin finish för pengarna.
Svart och på länk finns tex de här
http://www.bulova.com/en-GB/#!/collection/accutron/details/96B214
http://www.bulova.com/en-GB/#!/collection/accutron/details/96B210
http://www.bulova.com/en-GB/#!/collection/accutron/details/96B207

De ligger kring 5k i pris

Här är min spaceview (som jag skrev lite om här)

_DSC6179.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt: Spring drive eller Bulova. Tror du det funkar med meca-kvarts? -Alltså ett kvartsverk med en subsekund som tickar men med en flytande kronografvisare när kronografen är igång? I så fall finns det lite mer att välja på.

 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Också tänkt den tanken, men desvärre är inte crono ett allternativ.

Men man får ju många bra tips här! tackar!
 

joey

Cartier
Duger det med vitguld är Rolex Quartz 5100 med Beta21-verket i en perfekt kandidat! Sök på youtube, finns några filmer på den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmm!?

"The beta 21 watches had a sweeping second hand, which moved smoothly round the dial and 'hummed' thanks to the Omega vibrating micro motor."
Ett elektoniskt urverk. Kan bli ett helvete att serva en sådan. Vill man ge sig in där så finns det ju massvis med urverk som har stämgaffelurverk också. Kan även de vara överjävliga att få lagade om de går sönder.
 

plattfot

Rolex
Köp en vintage-klocka med stämgaffelverk (tuning fork).
Finns med olika klockmärken på urtavlan (även om verken ofta kommer från samma leverantör)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nix, varit på gång vid flera tillfällen, men aldrig klockat hem någon. Vill minnas att det florerade en Titus Tuning fork på forumet tidigare - en köttig sak Jockinho hade den ett tag (?) och att Jens skrämde liv i ett exemplar som krävde 1.35v-batteri(?)

Känns spontant som de borde dra en del.

Jepp hade denna ett tag, dock såld på ttt för många många år sedan. Lite dumt då den var väldigt trevlig och fick den till ett bra pris (och sålde den för det med :banghead:)!




Hummandet är lite skönt lyssna på :)

null_zps9f62f5ec.jpg
 

leicaphile

Panerai
Köp en vintage-klocka med stämgaffelverk (tuning fork).
Finns med olika klockmärken på urtavlan (även om verken ofta kommer från samma leverantör)

Det finns en kille i Bulgarien (Ludmil tror jag han heter) som servar och säljer stämgaffelur. Tror det är han som säljer renoverade Bulova Accutrons på eBay.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
nää svepande kvartsverk är helgerån för mig. Automat/manuel ska svepa och kvarts ska banne mig ticka. :)
 
Topp