• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Evighetskalender - perpetual calendar

Whedda

Rolex
En sak jag har funderat på..
Måste man vara en OWG eller ha en winder med denna komplikation?
Om man har flera klockor och låter en perpetual ligga i en vecka eller längre så den stannar under några dagar så känns det som ett helsike att ställa in den när man vill använda den igen?
Eller är det lika enkelt som att ställa om datum?
En knapp för år, en för månad och en annan för dag?

Det är definitivt värt med Winder...dock är inte alla Perpetual calendars automatiska och vissa behöver vridas upp dagligen.

Många av modellerna ställs inte bara med kronan utan även med ett verktyg som påminner om en kulspetspenna man trycker in i en eller flera små hål i boettens sida. Problemet är inte att ställa klockan framåt utan snarare om man råkar ställa den för långt. Finns skräckexempel där man fått plocka isär verket då det inte går att backa. :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
En sak jag har funderat på..
Måste man vara en OWG eller ha en winder med denna komplikation?
Om man har flera klockor och låter en perpetual ligga i en vecka eller längre så den stannar under några dagar så känns det som ett helsike att ställa in den när man vill använda den igen?
Eller är det lika enkelt som att ställa om datum?
En knapp för år, en för månad och en annan för dag?

Inget bestämt. Jägartipset är nog att vrida fram klockan istället för att försöka justera individuella värden...
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Just detta utförande gillar jag av någon anledning!
Har sett det på vissa klockor förut. Att man packar den full med mysiga komplikationer men behåller framsidan städad.
Då har man ju dessutom en riktigt anledning att spana in baksidan då och då :) Istället för att bara glo som ett fån på det vackra urverket..

Här är baksidan på klockan i första posten

image.jpg


Man måste nog ha en Winder för man orkar nog bara handjaga en sån här en gång.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för tipsen. Det är egentligen de med mekaniska verk som intresserar mig. Finns det verkligen inte någon obskyr liten tillverkare som gör en 'billig' evighetskalender?
Jag tror mig minnas att Seagull har en inte svindyr PC klocka. Dock uppfyller inte Seagull dina krav på obskyr eller liten tillverkare :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För Seagull heter PC-urverket ST2590, jag letar dock fortfarande efter prisuppgifter.

EDIT:// den klockan kostar tydligen runt $19000 :p
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Dom har säkert tänkt ut ett smart sätt, och det går säkert att googla fram... men hur ställer man in den om man inte ser månaden?
För att svara på min egna fråga... Den lilla centrumpilen som på bilden pekar på 12 visar månaden. Det hade i mitt tycke nog varit ännu stiligare om centrumpilen hade skippats och att månaden istället visades med markeringar vid varje tim-index, typ som en diskretare variant av Rolex Sky Dweller metod.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
För att svara på min egna fråga... Den lilla centrumpilen som på bilden pekar på 12 visar månaden. Det hade i mitt tycke nog varit ännu stiligare om centrumpilen hade skippats och att månaden istället visades med markeringar vid varje tim-index, typ som en diskretare variant av Rolex Sky Dweller metod.

Just det. Missade din fråga. Tycker centrumpilen är rätt stilig.
 
Topp